Kacsintófogó
Egyszerű, mégis nagy koncentrációt igénylő játék, mely során a játékosok kiejthetik egymást a játékból - ha elég ügyesek... Pedagógia célja az összpontosítás, figyelem fejlesztése. Figyeljünk rá oda, hogy a játék elején készítsük fel a játszótársakat, hogy nehogy sértődés, megbántódás legyen belőle!
- A játék típusa: ügyességi
- A játék pedagógiai célja: összpontosítás, figyelem fejlesztése
- Résztvevők száma (minimum-maximum): 8-20
- Résztvevők életkora (minimum-maximum): 10 - felsőkorhatár nincs
- Játékidő: kb. 5-10 perc játékonként
- Helyigény: tanterem, de játszható a szabadban is
- Kellékigény: játékosonként egy-egy kisebb papírlap, vagy megjelölt korong, pénzdarab, stb. és egy kalap, de helyettesíthető mással is pl. papírdobozza
- Az előkészítés fázisai, feladatai: Az egyik papírlapot megjelöljük (pl. rakunk rá egy X-et), majd mindegyiket (az X-eset is) félbehajtjuk és a kalapba tesszük
- Az előkészítéshez szükséges idő kb.: 2-3 perc
A játék megnyitása, nyitánya:
Ismertessük a játékszabályokat, minden játékos húzzon magának a kalapból egy-egy papírlapot, aki a megjelöltet (X-eset) húzta, az a játékos lesz a "fogó", aki kiejtheti a többieket.
A játék menete:
A játékosok körbe ülnek, úgy, hogy mindannyian jól lássák egymás szemét. Minden játékosnak állandóan a többi játékos szemét kell figyelnie. A fogó feladata, hogy a játékostársaira kacsintson. Akire rákacsintott az hangosan jelzi ezt a többieknek és lehajtja a fejét. Ezzel ő már kiesett a játékból. Ha valamelyik játékos úgy érzi rájött ki a fogó, akkor fel kell emelnie egyik kezét és ezzel jelezni a többiek felé hogy gyanakszik valakire. Amikor már hárman gyanakszanak (kisebb létszám esetében elegendő a kettő is), akkor egyszerre rá kell mutatniuk a fogóra. Ha mindannyian a valódi fogóra mutattak (és a játékvezető igazolja ezt), akkor ezzel a fogó kiesik és kezdhetünk egy újabb játékot. Ha viszont nem ugyanarra mutattak, akkor a játék folytatódik, de mindenki kiesik, aki rámutatott valakire - az is, aki esetleg eltalálta a fogót!.
Értékelés, jutalmazás:
Köszönjük meg a játékot és dicsérjük meg a játékosokat. Beszéljük át a játékban szerzet élményeket, szituációkat, hangsúlyozzuk a játék játékszerűségét, ne sértődjön meg senki, ha épp Ő esik ki a játékból! Milyen volt fogónak lenni? Milyen érzés volt kiesni? Milyen érzés volt tudni, hogy ki a fogó?
A gyerekek aktív, cselekvő bevonásának lehetőségei:
A papírlapok összehajtását és megjelölését csinálhatják. Nagyobbaknál felváltva mindig más gyerek lehet játékvezető, mindig más jelölheti ki, ki lesz a fogó.