Középiskolák rangsora 2004-ben
Ferenczi Anita
2005/01/18 15:31
2779 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Rangsorolta a középiskolákat az Országos Közoktatási Inézet. A középiskolák idei felvételi eredményességi rangsorát a fővárosi Fazekas, a zalaegerszegi Zrínyi, a szegedi Radnóti, a debreceni Kossuth gyakorló és a nyíregyházi Krúdy gimnázium vezeti - derül ki az Országos Közoktatási Intézet friss összesítéséből. Tájékozódjon Ön is az előzetes adatokról!

Több mint két évtizede folyik a magyar középiskolák tanulóinak eredményeit összegyűjtő munka, amely évről évre produkálja a középiskolák sorrendjeit tartalmazó különféle táblázatokat. Ezek segítik az egyes iskolák vezetőit és pedagógusait, hogy összehasonlítsák intézményük eredményeit a többi középiskoláéval, tájékoztatják a középiskolákat választó tanulókat, valamint szüleiket az iskolakínálatról, és értékes adatokat szolgáltatnak az iskolát irányító szerveknek és a közoktatással foglalkozó civil szervezeteknek. Több száz iskolasorrend készül évente a középiskolai versenyeken és a felsőoktatási felvételeken elért eredmények (eredményességi mutatók) alapján. A kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy ezek a mutatók - az iskolákban folyó munka mellett - igen nagy mértékben függenek az iskola tanulóinak összetételétől, mely az ún. szociokulturális mutatókkal jellemezhető. Ha összevetjük a szociokulturális mutatókat (bemeneti adatok) az eredményességi mutatókkal (kimeneti adatok), következtethetünk arra, milyen az egyes iskolák tanulókat fejlesztő hatása. Ezt szokás "hozzáadott értéknek" nevezni.

A szociokulturális mutatók közül a tanulók szüleinek iskolai végzettségét, anyagi helyzetét (pl. munkanélküliségi arány), és az általános iskolák utolsó osztályában szerzett osztályzatok átlagát, az eredményességi mutatók közül a felsőoktatásban továbbtanulók arányát, a felvételi írásbeli dolgozatok átlagát és a jelentkezők nyelvvizsgáinak arányát tartjuk a legjellemzőbbeknek. Ugyanakkor hangsúlyozzuk, hogy ezek az eredményességi mutatók csak néhány szempontból jellemzik az iskolákat, sok fontos más szempontot is figyelembe kell venni egy iskola megítélésénél. Súlyos hibát követ el az, aki ezeknek a mutatóknak a fontosságát túlbecsüli. Az iskolák sorendjének első 20 helyezettjét a felvételi arányok és a nyelvvizsga arányok mutatói, valamint a hozzáadott érték vonatkozásban tekithetik meg azok, akik ellátogatnak az Országos Közoktatási Intézet honlapjára. A kutatás módszertanáról és a korábbi évek eredményeiről itt olvashatnak.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten