Több mint két évtizede folyik a magyar középiskolák tanulóinak eredményeit összegyűjtő munka, amely évről évre produkálja a középiskolák sorrendjeit tartalmazó különféle táblázatokat. Ezek segítik az egyes iskolák vezetőit és pedagógusait, hogy összehasonlítsák intézményük eredményeit a többi középiskoláéval, tájékoztatják a középiskolákat választó tanulókat, valamint szüleiket az iskolakínálatról, és értékes adatokat szolgáltatnak az iskolát irányító szerveknek és a közoktatással foglalkozó civil szervezeteknek. Több száz iskolasorrend készül évente a középiskolai versenyeken és a felsőoktatási felvételeken elért eredmények (eredményességi mutatók) alapján. A kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy ezek a mutatók - az iskolákban folyó munka mellett - igen nagy mértékben függenek az iskola tanulóinak összetételétől, mely az ún. szociokulturális mutatókkal jellemezhető. Ha összevetjük a szociokulturális mutatókat (bemeneti adatok) az eredményességi mutatókkal (kimeneti adatok), következtethetünk arra, milyen az egyes iskolák tanulókat fejlesztő hatása. Ezt szokás "hozzáadott értéknek" nevezni.
A szociokulturális mutatók közül a tanulók szüleinek iskolai végzettségét, anyagi helyzetét (pl. munkanélküliségi arány), és az általános iskolák utolsó osztályában szerzett osztályzatok átlagát, az eredményességi mutatók közül a felsőoktatásban továbbtanulók arányát, a felvételi írásbeli dolgozatok átlagát és a jelentkezők nyelvvizsgáinak arányát tartjuk a legjellemzőbbeknek. Ugyanakkor hangsúlyozzuk, hogy ezek az eredményességi mutatók csak néhány szempontból jellemzik az iskolákat, sok fontos más szempontot is figyelembe kell venni egy iskola megítélésénél. Súlyos hibát követ el az, aki ezeknek a mutatóknak a fontosságát túlbecsüli. Az iskolák sorendjének első 20 helyezettjét a felvételi arányok és a nyelvvizsga arányok mutatói, valamint a hozzáadott érték vonatkozásban tekithetik meg azok, akik ellátogatnak az Országos Közoktatási Intézet honlapjára. A kutatás módszertanáról és a korábbi évek eredményeiről itt olvashatnak.