Közgazdasági kisokos - Marketing-mix; Az értékesítés és a reklám
2004/08/31 08:05
3666 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A marketing-mixet alkotó elemek közül már ismerjük a termék és az ár meghatározó szerepét. A továbbiakban az értékesítési csatorna és a reklámozás módjának megfelelő kiválasztásával foglalkozunk.

A "harmadik P" megértését könnyíti valamelyest, ha a "place" angol kifejezést elosztásnak, elhelyezésnek fordítjuk. Az értékesítés fogalom azért lehet megtévesztő, mert joggal gondolhatnánk, hogy - tulajdonképpen - az egész marketing tevékenység erről szól, de akkor miért került be még a marketing eszközök közé is. Ha azonban elosztásról, elhelyezésről beszélünk, akkor rögtön egyértelművé válik, hogy a logisztika, a készletezés, az értékesítési csatorna kiválasztása és megtervezése... stb. tartoznak ide. A vállalat értékesítéspolitikája meghatározza az áruszállítás módját, kialakítja az értékesítési hálózatot és optimális szinten tartja a készleteket. A legfontosabb döntés, melyet a vállalatnak e téren meg kell hoznia, hogy hogyan is kívánja a termékeit eljuttatni a fogyasztókhoz.

Például, hogy beáramoltatja-e egyáltalán termékét a kereskedelmi forgalomba vagy kizárólag ügynökökön keresztül értékesít. Ha a kereskedelmi forgalmat választja, akkor sem mindegy, hogy hol lesz kapható az áru: egy kiválasztott kereskedelmi üzletláncnál, vagy a nagykereskedéseken keresztül tulajdonképpen bárhol, vagy esetleg a vállalat saját értékesítési hálózatot hoz létre saját termékei számára. Napjaink gyakorlatában mindegyik variáció megtalálható. A marketing-mix negyedik eleme a reklám. A hétköznapok szóhasználatában a reklámpolitika és a marketing tulajdonképpen szinoním fogalmak, a közgazdaságtanban - mint láthatjuk - nem egymásnak megfeleltethető kategóriák, hiszen a marketing sokkal tágabb tartalmat és szélesebb eszköztárat takar, mint a reklám.

A reklámpolitika alapvető feladata, hogy meghatározza, mikor, milyen üzenetet és milyen csatornákon keresztül juttasson el a vállalat a fogyasztókhoz. Így e politika része az összes hirdetés és PR-munka, a reklám- és médiatervek elkészítése, valamint ezek hatásának vizsgálata. A reklámnak számos fajtája, megnyilvánulási formája létezik, ilyen a hirdetés, a személyes eladás, az eladásösztönzés. A reklámok célja pedig, hogy a termékről adott információkon túl meggyőzze a potenciális vásárlókat arról, hogy fogyasszák ezt a terméket.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten