Közgazdasági kisokos - További marketing feladatok
2004/08/31 08:15
3399 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Egy vállalat marketing részlegének alapvetően a marketing-mix részletes megtervezése, összeállítása és végrehajtása a feladata. Ehhez azonban társulnak még olyan egyéb feladatok, amelyek akár a tervezést, akár a kivitelezést segítik.

A marketing-mixet kiegészítő tevékenységek egyike a marketingkutatás, melynek fő feladata, hogy minél több a piacról, a fogyasztókról szóló információval ellássa a marketing tevékenységek tervezőit, döntéshozóit; de hasonlóan fontos például a vevőkkel/partnerekkel való folyamatos kapcsolattartás is. Marketingkutatásnak nevezzük az olyan információk szisztematikus, objektív feltárását, összegyűjtését, elemzését és felhasználását, amelyek valamilyen, a marketinget befolyásoló tényezővel kapcsolatosak. A fogyasztók megismerésén, a kutatásokon túl fontos feladata még egy vállalat marketing részlegének, hogy az összes kifelé menő üzenetet koordinálja, "kézben tartsa". Egy vállalatból kifelé nem csak a promóció, a reklámok, a hirdetések üzenetei áramlanak, hanem sok más üzenet is, amelyek közvetítése általában a vállalat PR szakembereinek a feladata.

A PR, azaz a public relations, olyan programok választéka, amelyeket azért hoztak létre, hogy valamely termék vagy vállalat imázsát védjék, erősítsék. Ahogy a PR tevékenység is a vállalat érintettjei felé irányul, úgy a marketing technikák modernebb változatai is a vállalat környezetére való hatást, a velük való folyamatos és interaktív kapcsolattartást helyezik előtérbe. Míg a hagyományos (ügyleti) marketing jellemezte a termékek eladását, a szolgáltatásoknál megjelent a marketing egy másik típusa: a kapcsolati marketing, melyet - természetesen - azóta már nem kizárólag a szolgáltatások esetében használnak. Ez olyan marketing tevékenység, amely sokkal hosszabb időtávra irányul, és nem a termék paramétereinek bemutatására épül, hanem a kapcsolattartásra.

A hagyományos marketing-mix helyett, fő eszközének az interaktív marketinget tekinti. A fogyasztók elégedettségét így a folyamatos visszacsatolás segítségével közvetlenül tudják mérni. A kapcsolati marketingben az ügyleti marketinggel szemben kiemelt szereppel bír az alkalmazottak és a marketing viszonya, aminek következtében a belső marketing jelentősége is megnő. A fogyasztókkal kialakított tartós bizalmi kapcsolatok az árérzékenységet is nagy mértékben képesek csökkenteni. A kapcsolati marketing gyakorlati alkalmazása lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy differenciált szolgáltatást nyújtsanak fogyasztóiknak, mellyel mindkét fél csökkenteni tudja az adott tranzakcióval kapcsolatos kockázatait.

Gyakorlati példa

Az erős vevői kötődés kialakulásának három fázisát határozhatjuk meg, melyeket eltérő célok jellemeznek

  1. Aki egyszer eljött hozzánk, jöjjön el másodszor is!
  2. A második vásárlás legyen az ügyféltudat kialakulásának első lépése!
  3. A törzsügyfél érezze a kivételes kapcsolat előnyeit!

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten