Közös gond
Ferenczi Anita
2005/01/19 10:56
724 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Ez a közös gond a népesség növekedése és a források fogyatkozása. Ebben a szimulációban a gyerekek lehetőséget kapnak ennek a problémának az átélésére. Ez fogja bemutatni a probléma lényegét, amit egyébként nem biztos, hogy el tudnak képzelni.

A kérdés: magánakció, vagy együttműködés, a legtöbb egyéni haszon, vagy a források közös felügyelete. Szükség lesz négy diákonként egy tálra (ez fogja a tavat jelképezni) és sok mogyoróra (ezek lesznek a halak). Csak annyi információt közöljünk a diákokkal, amennyi az induláshoz feltétlenül szükséges! A probléma és a lehetséges megoldások a játék közben fognak a felszínre kerülni. Osszuk fel a tanulókat négyes csoportokra, és adjunk minden csoportnak egy tálat és 16 "halat"!

A Közös gond játék játékszabályai

  1. A játék célja, hogy minél több halat kifogjunk.
  2. Mint a tó eltartó képessége, 16 hal "fér" bele a tálba.
  3. A gyerekek minden 4 kifogott hal után kapnak egy pontot. Minél több halat fognak ki, annál több pontot kapnak.
  4. A játék során kifoghatják az összes halat, csak néhányat, de az is lehet, hogy nem fognak egyet sem.
  5. Húsz másodpercet kapnak minden egyes játékra. A tanár jelzi a játék elejét és végét.
  6. Ha marad a tóban hal, akkor a következő játékban annyival több hal lesz, amennyi a tóban maradt. Tehát: ha négy haljuk maradt a játék végére, akkor a következő játék elején nyolc haljuk lesz. A tóban levő halak száma azonban nem haladhatja meg a tizenhatot (a tó eltartó képességét).

Ismételjétek meg a játékot nyolcfős csoportokkal, szimulálva ezzel a népesség növekedését. Minden más tényezőt hagyjatok a régiben.

A Közös gond játék kérdései

  1. Mekkora volt az a legnagyobb pontszám, amit egy gyerek elért? Mekkora volt az a legnagyobb pontszám, amit egy csoport elért?
  2. Miért lesz több hal a tóban, ha maradtak még halak? (Természetes feltételeket szimulált: ha nincs hal a tóban, nem fognak újak születni.)
  3. Mi történik, ha a csoport tagjai nem működnek együtt?
  4. Mi volt a legjobb stratégia a halászatoknál? (Nyolc hal minden játékban.)
  5. A gyerekek megtanulják jók kihasználni ezt a forrást. Soroljanak még fel hasonló forrásokat!
  6. Hogyan hat a népességnövekedés a természeti forrásokra és ezek felügyeletére?

Forrás

  • Braus, Judy A. - Wood, David - Környezeti nevelés az iskolában - www.kia.hu

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten