Örömmel olvastam Munkácsy Katalin írását, amelyben vázolja, hogy miként jelenik meg az internethasználat az ELTE matematika szakos hallgatóinak képzésében. Az alábbiakban röviden bemutatjuk, hogy a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola matematika szakos hallgatóinak képzésében milyen szerepet játszik a számítógéppel támogatott oktatás, valamint annak módszertana.
Hallgatóinknak a 6-7. szemeszterben kell teljesíteniük egy, a képzés két félévén átívelő kurzust, amelynek címe az első félévben "Számítógép a matematikában", a második félévben "Matematikai szoftverek". Hallgatóink ekkor már rendelkeznek általános informatikai ismeretekkel (fájl-, és könyvtárműveletek, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet), ugyanakkor a szakmai képzés nagy részén is túl vannak már. Mindezek lehetővé teszik, hogy nagyobb hangsúlyt fektessünk matematikai problémák modellezésére, és számítógéppel támogatott megoldásukra.
A Számítógép a matematikában c. kurzusunk tematikája
Sulinet Matematika rovata, JGYTF Matematika Tanszékének oldalai, Matematika-lap, Szülő-csatorna oldalai, Fazekas Gimnázium matematika oldalai,...), valamint néhány nem magyar nyelvű oldalt is. Itt főleg különböző matematikai fogalmak megértését segítő animációkat keresünk (pl. interaktív geometria JAVA-val), vagy a matematika egy-egy területének számítógépes modelljét (pl. Bolyai geometria, NonEuclid), esetleg egy konkrét feladat számítógépes szimulációját (például életjáték). Az interneten való kutakodást általában a böngészőprogramok használatának bemutatása zárja. Ezzel ismét a szakdolgozatírást szeretnénk megkönnyíteni. Az internethasználatra általában két hetet szoktunk szánni.
Az első félévben egy hetet szoktunk azzal tölteni, hogy megismerkedünk a Word egyenletszerkesztőjével, a képletírás és készítés szabályaival, matematikai szövegek létrehozásával. Ezt az anyagrészt hallgatóinktól nem szoktuk direkt módon, dolgozat formájában számon kérni; a félév teljesítésének szükséges feltétele egy matematikai feladatsor számítógéppel történő kidolgozása, amelyben képleteknek és geometriai ábrának is szerepelnie kell. Tapasztalataink szerint az itt megszerzett ismereteiket eredményesen használják hallgatóink a szakdolgozat elkészítése során is.A matematikai szövegek létrehozása után az Internet felé fordítjuk figyelmünket. Ekkor meglátogatunk több magyar nyelvű matematikai "portált" (Két programmal, amelyek nem ismeretlenek rovatunk olvasói előtt sem, külön órán szoktunk foglalkozni. Ezeket a programokat a www.peda.com oldalról lehet letölteni; az egyik a Poly, a másik a GrafEq. A Poly programmal való ismerkedés során áttekintjük az egyes poliéder-kategóriákat, valamint megbeszéljük a program által felkínált különböző nézetek matematikai hátterét. A program használata kapcsán megbeszéljük, hogy melyek azok az általános iskolások számára kitűzhető feladatok, amelyek megoldását jelentősen megkönnyíti a program. Példaként említhetjük a csúcsok, lapok, élek összeszámlálását, Euler-tételének felfedeztetését, vagy karton-modellek készítését. Izgalmas kérdés az is, hogy az egyes jellemzők összeszámlálásához melyik nézet a legalkalmasabb? A GrafEq programról, és néhány módszertani kérdéséről korábbi írásunkban részletesen beszámoltunk.Az első félév legnagyobb részét a dinamikus geometriai szerkesztőprogramok teszik ki. A gyakorlatokon az Euklides programot használjuk; a Cinderella és a Cabri csak egy-egy példa erejéig szokott előkerülni. Minden évben választható feladatként szoktuk adni néhány szerkesztőprogram összehasonlító elemzését, és örvendetes, hogy már számos érdekes írás született ebben a témakörben. A dinamikus szerkesztőkkel való ismerkedés során először a programok tipikus szolgáltatásait beszéljük meg (interaktivitás, beépített szerkesztések, nyomvonal, animáció, szerkesztés visszajátszása) egy-egy példa kapcsán. Tapasztalataink szerint az első két hét elegendő szokott lenni a programhasználat elsajátítására. Már az első ismerkedés során felhívjuk hallgatóink figyelmét néhány módszertani kérdésre (pl. a beépített szerkesztések használatának veszélyeire, vagy arra, hogy a program nem helyettesíti a bizonyítást). Igyekszünk olyan példákat is mutatni, amelyekben a megjelenített nyomvonal "szögletessége" motiválja a bizonyítást, vagy az ábra alapján sikerül rossz sejtést kialakítani a hallgatókban. Külön hangsúlyt fektetünk a szerkesztések és szerkesztési feladatok "interaktív diszkusszióval" történő vizsgálatára, annak előnyeire, illetve a határesetek vizsgálatára.
A későbbiek során számos mértani helyes probléma számítógéppel támogatott megoldása, illetve különböző animációk készítése (pl. Simson-egyenesek seregének, vagy különböző típusú körsorok megjelenítése) következik.
A dinamikus geometriával való ismerkedés következő fázisában inkább a matematika kerül előtérbe. Interaktív eszközökkel vizsgáljuk az inverziót, valamint oldjuk meg az Apollonius-féle körérintési feladatokat (legalábbis közülük néhányat). Animációt készítünk ellipszis előállítására tengelyes affinitás felhasználásával, valamint a konjugált átmérők megjelenítésére. Számos feladatot oldunk meg, és animációt készítünk kúpszeletekkel kapcsolatban, megvizsgáljuk a parabola, valamint a hiperbola legfontosabb tulajdonságait. A félév vége felé animációt készítünk cikloisok ábrázolására. Ha marad idő, akkor megmutatjuk a makró-készítés technikáját is, bár tapasztalatunk szerint ezt a funkciót a hallgatóink a mindennapi használat során nem szokták kihasználni.
A Matematikai szoftverek c. kurzusunk tematikája
A kurzus a második félévben a
VRML nyelv 1.0-ás változatával, valamint egy számítógép algebrai rendszerrel (esetünkben a MAPLE programmal) foglalkozik. Mielőtt a hallgatók megismerkednének a VRML nyelvvel, néhány, a szabályos poliéderek megjelenítését támogató, előre elkészített ábrát nyitunk meg. Utána fokozatosan megismerkedünk a nyelv építőelemeivel. Az első térbeli ábra, amit elkészítünk, általában egy kocka, valamint egy abba írt szabályos tetraéder. Tapasztalataink szerint hallgatóinknak nem annyira a térbeli számítások, valamint a tér elemi analitikus geometriája jelenti a kihívást, hanem a nyelv szintaktikájának pontos elsajátítása.
Amikor a hallgatók már megismerkedtek a (matematikai szempontból) legfontosabb VRML utasításokkal, akkor néhány elemi térgeometriai feladatot oldunk meg a szokásos, tehát számítógépet nem használó módszerekkel. A "hagyományos" megoldás után a hallgatók azt a feladatot kapják, hogy tervezzenek a feladat megoldásához VRML képeket, majd készítsék el azokat. Ilyenkor módszertani szempontok alapján mérlegelniük kell, hogy egy-egy ábrában mely síkmetszeteket, és mely vonalakat jelenítik meg. Didaktikai szempontból ezt a munkamódszert rendkívül hatékonynak véljük.
A VRML nyelv tanulmányozása nagyjából a félév felét tölti ki, és zárthelyi dolgozattal zárul. Emellett minden hallgató a félév elején húz (vagy választ) egy térgeometriai feladatot, amelyet a félév végéig kell megoldania, valamint a megoldáshoz egy "interaktív óratervet" kell mellékelnie, néhány kidolgozott VRML ábrával.A félév második felében a hallgatók számára sokkal nagyobb kihívást jelentő MAPLE rendszerrel ismerkedünk. Röviden összefoglaljuk, hogy milyen elvárásokat támasztunk egy szimbolikus algebrai rendszerrel szemben, majd megismerkedünk a MAPLE alaputasításaival (számábrázolás, számelméleti utasítások, kifejezések kiértékelése, egyenletmegoldás, határértékszámítás,...). Ezek után néhány példát mutatunk arra, hogy a program a matematikaoktatás mely területein használható. Készítünk munkalapokat a függvény transzformációk, valamint a függvényvizsgálat (függvénydiszkusszió) tanításához. Sajnos idő hiánya miatt a bevezető analízis előadások anyagában csak "nyomokban" fedezhető fel a görbék különböző megadási módszerei (paraméteres, polárkoordinátás megadás). Úgy gondoljuk, hogy a szimbolikus rendszerek alkalmazásával ez a témakör szintén jól tanítható, ezért a gyakorlatokon erre is időt szakítunk. Emellett numerikus módszereket is mutatunk hallgatóinknak, hiszen a szükséges számításokat a számítógép pillanatok alatt elvégzi, meggyorsítva ezzel a munkát (például Simpson-formula a határozott integrál közelítésére). Ilyen algoritmusokkal általában csak a számítástechnika szakos hallgatók találkoznak korábban.
A félév vége felé felületek és kétváltozós függvények ábrázolásával, valamint (ha erre még van idő) egy-két egyszerűbb animáció elkészítésével is foglalkozunk.
A második félév teljesítése (tapasztalatunk szerint) nagyobb gondot okoz a hallgatóknak, mint az első félévé. Ennek okai közt többek között a matematikai ismeretek (a második félévben ez jóval nagyobb szerepet kap, mint az elsőben) hiányosságait, valamint az algoritmikus gondolkodás hiányát is említhetjük. Emellett a MAPLE és VRML nyelv szintaktikájának elsajátítása, valamint az angol nyelvű hibaüzenetek és help-rendszer megértése is gondot szokott okozni.
Mindezek ellenére nagyon jó tapasztalataink vannak a kurzust illetően. A hallgatókkal folytatott beszélgetések során kiderült, hogy komoly szemléletformáló, és motiváló ereje van a számítógéppel segített matematikaoktatásnak. Hallgatóink gyakran mondják, hogy a megismert programokat mindenképpen használni fogják majd munkájuk során. Ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy nagyon kevés visszajelzésünk van arra vonatkozóan, hogy hányan használják ténylegesen valamelyiket a tanításban.
Árki Tamás