Célközönség (célcsoport)
A befogadóknak az a köre, amelyet valamely médiaintézmény valamely műsortípus vagy médiaszöveg révén elsődlegesen meg kíván szólítani. A célcsoport előzetes meghatározása rendkívül fontos mind a műsorrend kialakítása, mind az egyes médiaszövegek gyártása során, mivel a modern médiaipar számára a médiaszövegek címzettje elsősorban fogyasztó. Egy kortárs zenei bemutató főműsoridőben való sugárzása megtalálhatja közönségét a komolyzenét sugárzó közszolgálati adón, de szinte elképzelhetetlen a kereskedelmi televíziók szombat esti programjában. Egy politikai párt hirdetésében döntő lehet a szereplőválasztás, a motívumoknak és a szövegnek (zenének) a párt imázsával való koherenciája.
Képességfejlesztő módszertani javaslat a feldolgozáshoz
Alkossatok négy csoportot! Készítsetek egy-egy reklámfilm-, rádiós reklám- vagy plakáttervet különböző célcsoportoknak:
- 45-55 éves üzletasszonyoknak,
- kezdő gyakorló szülőknek,
- tinilányoknak
- 10-12 éves fiúknak.
Találjatok ki a reklámozáshoz szokatlan tárgyakat, majd sorsoljátok ki, melyik csoport melyik tárgyról készíti a filmtervet! A munkát kezdjétek azzal, hogy meghatározzátok a reklám által megszólítandó csoport legfontosabb vonásait! Ha van rá lehetőségetek, videotechnikával rögzítsétek, majd szerkesszétek is meg az anyagot!