Médiaoktatási alapfogalmak 7: célközönség
2004/08/25 22:07
4131 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Sorozatunkban a médiaoktatás egy-egy alapfogalmát járjuk körbe, valamint módszertani javaslatokkal is szolgálunk a tárgyalt fogalmak iskolai feldolgozásához.

Célközönség (célcsoport)

A befogadóknak az a köre, amelyet valamely médiaintézmény valamely műsortípus vagy médiaszöveg révén elsődlegesen meg kíván szólítani. A célcsoport előzetes meghatározása rendkívül fontos mind a műsorrend kialakítása, mind az egyes médiaszövegek gyártása során, mivel a modern médiaipar számára a médiaszövegek címzettje elsősorban fogyasztó. Egy kortárs zenei bemutató főműsoridőben való sugárzása megtalálhatja közönségét a komolyzenét sugárzó közszolgálati adón, de szinte elképzelhetetlen a kereskedelmi televíziók szombat esti programjában. Egy politikai párt hirdetésében döntő lehet a szereplőválasztás, a motívumoknak és a szövegnek (zenének) a párt imázsával való koherenciája.

Képességfejlesztő módszertani javaslat a feldolgozáshoz

Alkossatok négy csoportot! Készítsetek egy-egy reklámfilm-, rádiós reklám- vagy plakáttervet különböző célcsoportoknak:

  1. 45-55 éves üzletasszonyoknak,
  2. kezdő gyakorló szülőknek,
  3. tinilányoknak
  4. 10-12 éves fiúknak.

Találjatok ki a reklámozáshoz szokatlan tárgyakat, majd sorsoljátok ki, melyik csoport melyik tárgyról készíti a filmtervet! A munkát kezdjétek azzal, hogy meghatározzátok a reklám által megszólítandó csoport legfontosabb vonásait! Ha van rá lehetőségetek, videotechnikával rögzítsétek, majd szerkesszétek is meg az anyagot!

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten