Mennyi az annyi, avagy jó-e ha túl sokat tanul a gyerek?
2014/12/04 11:53
3834 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Nagy megkönnyebbüléssel vesszük észre, ha úgy látjuk, hogy nevelésünk eredményes volt, vagyis gyermekünk jól tanul. Sokat is tanul, de eredménye így lesz, így viheti majd valamire. 

pupils_are_very_attentive_at_lessons

Ráadásul nem jár el csavarogni barátaival, nem ül a gép előtt, mint mások, igaz, sportolni sem jár el, de hát a tanulás mellett nincs is semmi másra ideje. De vajon jól van-e ez így? Elgondolkodtató a dolog. Lipták Zita iskolapszichológus azt vallja, aki ennyire túlzásba viszi a tanulást, annál pszichés gondok állhatnak a háttérben.
„Ha a szülő azt tapasztalja, hogy gyermeke élete egyre inkább beszűkül a tanulásra, és hanyagolja az életkorának megfelelő tevékenységeket (pl. baráti kapcsolatok, hobbi, kikapcsolódási lehetőségek), az gyakran lelki problémát jelez.

Ez általában együtt jár kimerültséggel, szorongással, feszültséggel, levert hangulattal. Ha a szülő úgy érzi, ő nem követel a gyerektől képességein felül és a gyermek mégis éjt nappallá téve a tanulnivaló felett ül, érdemes először elbeszélgetni a gyermekkel, hogy hogy érzi magát az iskolában, ő mit gondol, mi az oka a túlzásba vitt tanulásnak. Gyakori, hogy a gyermek teherbíró kapacitását meghaladják az iskolai követelmények, mert nem a gyermek képességeihez mérten választottak iskolát. Sajnos, ezt ma nehéz megítélni, mert alapvetően minden iskolában úgy alakul a tananyag mennyisége, ami sok a gyerekeknek. Mégis, fontos, hogy a szülő tisztában legyen vele, mire képes gyermeke, és ennek fényében válasszák ki akár az általános iskolát, akár a középiskolát.

Ha a szülő észreveszi, hogy az iskola erején felül leterheli gyermekét, és a gyermek szenved, esetleg pszichoszomatikus tünetek is fellépnek (pl. fejfájás, hasfájás), akkor érdemes minél hamarabb elgondolkodni az iskolaváltáson, mert hosszú távon egy teljesítmény orientált, a gyerek képességeihez mérten ’túl erős’ iskola rengeteg kudarcélményhez, önbizalom- és önértékelési problémához vezet, ami a gyerek egész életére negatív hatással lehet.

De a teljesítmény kényszer mögött igen gyakran kimondott, vagy ki nem mondott szülői elvárások állnak. Ilyenkor érdemes pszichológushoz fordulni, bár sok esetben a teljesítménykényszerrel küzdő gyermekek nem jutnak el pszichológushoz, mert a szülők nem látják reálisan a gyermek felé támasztott elvárásaikat és természetesnek veszik, hogy a gyermek életét kizárólag a tanulás tölti ki. Más esetben, ha az elvárásokat a szülő nem tudatosan támasztja, hamarabb kér segítséget gyermeke számára. A szülőnek kulcsfontosságú szerepe lesz a gyermek pszichológiai terápiájában, mert a közös munka során fel kell tárni a szülő tudattalan motivációit, amelyek a ki nem mondott elvárások mögött húzódnak.

Ezek gyakran több generáción átívelő családi működésmódok és sok esetben kiderül, hogy annak idején a szülő is teljesítménykényszerrel küzdött (vagy mai napig küzd vele), ő is meg akart felelni saját szüleinek, szülei céljait, álmait akarta beteljesíteni. Ha ez a felismerés bekövetkezik, az sokat változtathat a szülő gyermek felé való viszonyulásán, az elvárások leépítésén, melynek nyomán a gyermek teljesítménykényszere csökkenhet, illetve megszűnhet. Tehát mint valamennyi gyermeki lelki probléma, a teljesítménykényszer is a szülővel való szoros együttműködést kíván.”

Láthatjuk tehát, hogy a tanulásnak is van határa, a gyermekek kiegyensúlyozott fejlődéséhez más életkori sajátosságoknak megfelelő tevékenységek is nélkülözhetetlenek. A szülőknek pedig nagyon fontos szerepe van abban, hogy ne támasszon gyermeke elé túlzott elvárásokat. Mert attól, hogy elmegy néha a barátaival, játszik egy keveset vagy néha becsúszik egy-egy rosszabb jegy is, még igenis lehet boldog és sikeres ember.

Erdős Levente cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten