A Napból áramló hő
Tegyenek különféle kartonlapokra egy-egy jégkockát nylon zacskóban. Figyeljék meg, melyik kezd olvadni legelőször. Egy idő után mérőedényben mérjék le, melyik zacskóban keletkezett a legtöbb víz!
Víz - Föld - Papír
Töltsenek meg három egyforma edényt vízzel, talajjal és összetépett újságpapírral. Tegyék ki a napsütésre! Egy óra múlva nézzék meg, melyik lett a legmelegebb? Tegyék át hideg helyre, azonos időközönként ellenőrizzék a hőmérsékleteket és figyeljék meg, melyik hűl le először, melyik anyag tárolja legjobban a Nap hőjét! Forrás: Sheehan, Kathryn - Waidner, Mary: Earth child
Naplemente
Érjenek a kiválasztott, lehetőleg magasan fekvő helyszínre naplemente előtt 15 perccel! A kirándulás előtt készítsenek egy jegyzetlapot, ahol a következő dolgokat sorolják fel, majd jelöljék a sorrendet. Jegyezzék le és számozzák meg az összes fel nem sorolt eseményt! Forrás: Cornell Joseph - Deranja Michael - Journey to the heart of nature
Első bolygó vagy csillag feltűnik
- Elnyúló árnyékok
- Denevérek a levegőben
- Minden keletre lévő tárgy bíborszínű lesz
- A nyugatra lévő tárgyak elvesztik nappali fényüket és színüket
- A madarak nem csiripelnek
- A dombok, hegyek színt váltanak
- A nyugati égboltkivételével minden sötét
- Éjjeli madárhang
- A város, kocsiút fényei láthatóvá válnak
- A felhők színt váltanak
- A nap eltűnik a látóhatár mögött
- Az árnyékok összemosódnak melletted
- Éjszakai rovarok felélednek
- Keletre lévő lombok sötétségbe borulnak
- Az égbolt halványrózsaszín vagy lila színű lesz
- A hold feltűnik az égen.
- A felhők eltűnnek.
- A hőmérséklet leesik
- A szélirány vagy erősség megváltozik
- Első hullócsillag vagy meteor feltűnik
Napóra
Kartonpapírból vágjunk ki egy 30 cm. sugarú kört és keressenek egy 20 cm hosszú pálcát. Csináljanek a közepén egy lyukat! A pálcát a lyukon keresztül szúrják a Földbe, oda, ahol egész nap süt a Nap. Figyeljenek arra, hogy a pálca függőleges legyen. Óránként rajzolják be az árnyékot a lapon! A legrövidebbet jelöljék D betűvel. Másnap csak annyi a dolguk, hogy , hogy a D-vel jelölt vonalat beállítsák É-D-i irányba. Próbálják meg kitalálni, hány óra van? Mikor volt leghosszabb és legrövidebb az árnyék? Forrás: Sheehan, Kathryn - Waidner, Mary: Earth child
A növényeknek szükségük van napfényre
Tegyenek egy nyíló gyermekláncfűre egy vödröt! Tartsák rajta, majd vegyék le a vödröt és figyeljék meg, hogy a növény újra nyílik! Forrás: Sheehan, Kathryn - Waidner, Mary: Earth child
Napképek
Színes kartonpapírokra tegyünk lapos, kis méretű tárgyakat pl. kulcsot, és rendezzük el ezeket a lapokon és tegyük ki a Napra. Tartsuk ott 3-4 óráig, majd csodáljuk meg a képeket. Hogyan nyomtat a Nap? Forrás: Sheehan, Kathryn - Waidner, Mary: Earth child
Képek forrása
- www.clydesdale.org/ BAEvents/charlesriverrun/
- epod.usra.edu/archive/ images/sp2.jpg
- solar.physics.montana.edu/. ../Tour/tour07.html