Mi fán terem az innovatív oktatási tér?
2020/02/25 08:00
2701 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az elmúlt időszakban –a technika fejlődésével, a 21. századi készségek hangsúlyozásával– megnőtt az igény arra, hogy a hagyományosnak mondott iskolai tereket, a padsoros elrendezést, a leszögelt padokat modernebb környezet váltsa fel. Olyan rugalmas terekre van szükség, ahol a tanulók kényelmesen együtt tudnak dolgozni és a digitális eszközöket is könnyedén használhatják. A kérdés pusztán az, hogyan hozzunk létre ilyen a tereket az iskolában? Az EUN legújabb kiadványa erre ad választ.

mifan1

A European Schoolnet 2012-ben hozta létre a brüsszeli Jövő Osztálytermet, mellyel egy modern, IKT eszközökkel gazdagított teret alakított ki. Az összegyűlt tapasztalatok alapján 2019-ben a tantermet átépítették, de az alapvető koncepció –a digitális eszközök sokszínű használata és tanulási zónákra való felosztás– nem változott.

mifan2 A brüsszeli Jövő Osztályterme (2012)

mifan3 Az átalakított terem (2019)

Ennek a teremnek a hatására számos FCL (Jövő Osztályterme) keletkezett Európa szerte, s az újszerű tantermek létrehozásához kapcsolódóan már több kiadvány is született, de ez a mostani még részletesebben, 6 esettanulmányra építve mutatja be az innovatív tanulási terek kiépítésének folyamatát.

Milyen lépésekből áll az innovatív terek kialakítása?

Az iskolák, akik saját tanulási tereket hoztak létre 4 részfolyamatot különítettek el:

1. motiváció:

  • ötletek gyűjtése
  • ösztönző tényezők meghatározása
  • célok kitűzése

2. megvalósíthatóság és felkészülés:

  • kutatás és látogatások
  • konzultáció és szakmai támogatás kérése a felépítéssel kapcsolatban, támogatási lehetőségek felkutatása
  • a megfelelő terem/helyszín kiválasztása, eszközök és erőforrások feltérképezése
  • pénzügyi terv: árak meghatározása
  • pénzügyi lehetőségek megteremtése

3. csapatépítés és tervezés:

  • a csapat felállítása
  • együttműködés az IT-s kollégákkal és az IKT-hoz értő tanárokkal
  • a döntéshozók bevonása
  • a terv megírása
  • a tanulási tér megtervezése

4. megvalósítás és megnyitás:

  • tanulási zónák
  • a fizikai tér megteremtése, bútorok, hang, világítás
  • technológia
  • technikai támogatás és a technológia adta kihívások azonosítása
  • a tanárok meggyőzése
  • szakmai továbbképzések és a támogatás biztosítása a tanároknak
  • a tanulási tér és a létrehozott szcenáriók kipróbálása

Belső és külső tényezők

Kérdés lehet, hogy miért is dönt végül úgy egy iskola, hogy változat, és kipróbál valami újat. A belső ösztönző tényezők (új dolgok kipróbálása, fejlődési lehetőségek kiaknázása) külső hatások is motiválhatják az iskolát így a csökkenő hallgatói létszám, vagy ha a hagyományos pedagógia gyakorlat nem bizonyul hatékonynak, a gyerekek nem megfelelően motiváltak. Egy innovatív terem létrehozása segíthet abban, hogy a diákok szívesebben járjanak iskolába. Azzal, hogy kipróbálhatnak új eszközöket és aktív tevékenységeket végeznek, a tanulók lemorzsolódását is csökkenheti.

Honnan szerezhet ötleteket?

Mivel Európában sok ilyen tér van, van egy FCL-hálózat, és a hozzá tartozó weboldal az angol nyelvű http://fcl.eun.org/ is sok új információt adhat, emellett inspirálódhat magyar nyelvű Jövő Osztályterme weboldalon is ezen a linken.
Ha van lehetősége, látogasson el oktatási kiállításokra, próbáljon ki új eszközöket és alkalmazásokat, hogy rájöjjön, mit szeretne a saját oktatótermében.

Tóth Boglárka

A cikk folytatása itt olvasható.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten