A European Schoolnet 2012-ben hozta létre a brüsszeli Jövő Osztálytermet, mellyel egy modern, IKT eszközökkel gazdagított teret alakított ki. Az összegyűlt tapasztalatok alapján 2019-ben a tantermet átépítették, de az alapvető koncepció –a digitális eszközök sokszínű használata és tanulási zónákra való felosztás– nem változott.
Ennek a teremnek a hatására számos FCL (Jövő Osztályterme) keletkezett Európa szerte, s az újszerű tantermek létrehozásához kapcsolódóan már több kiadvány is született, de ez a mostani még részletesebben, 6 esettanulmányra építve mutatja be az innovatív tanulási terek kiépítésének folyamatát.
Milyen lépésekből áll az innovatív terek kialakítása?
Az iskolák, akik saját tanulási tereket hoztak létre 4 részfolyamatot különítettek el:
1. motiváció:
- ötletek gyűjtése
- ösztönző tényezők meghatározása
- célok kitűzése
2. megvalósíthatóság és felkészülés:
- kutatás és látogatások
- konzultáció és szakmai támogatás kérése a felépítéssel kapcsolatban, támogatási lehetőségek felkutatása
- a megfelelő terem/helyszín kiválasztása, eszközök és erőforrások feltérképezése
- pénzügyi terv: árak meghatározása
- pénzügyi lehetőségek megteremtése
3. csapatépítés és tervezés:
- a csapat felállítása
- együttműködés az IT-s kollégákkal és az IKT-hoz értő tanárokkal
- a döntéshozók bevonása
- a terv megírása
- a tanulási tér megtervezése
4. megvalósítás és megnyitás:
- tanulási zónák
- a fizikai tér megteremtése, bútorok, hang, világítás
- technológia
- technikai támogatás és a technológia adta kihívások azonosítása
- a tanárok meggyőzése
- szakmai továbbképzések és a támogatás biztosítása a tanároknak
- a tanulási tér és a létrehozott szcenáriók kipróbálása
Belső és külső tényezők
Kérdés lehet, hogy miért is dönt végül úgy egy iskola, hogy változat, és kipróbál valami újat. A belső ösztönző tényezők (új dolgok kipróbálása, fejlődési lehetőségek kiaknázása) külső hatások is motiválhatják az iskolát így a csökkenő hallgatói létszám, vagy ha a hagyományos pedagógia gyakorlat nem bizonyul hatékonynak, a gyerekek nem megfelelően motiváltak. Egy innovatív terem létrehozása segíthet abban, hogy a diákok szívesebben járjanak iskolába. Azzal, hogy kipróbálhatnak új eszközöket és aktív tevékenységeket végeznek, a tanulók lemorzsolódását is csökkenheti.
Honnan szerezhet ötleteket?
Mivel Európában sok ilyen tér van, van egy FCL-hálózat, és a hozzá tartozó weboldal az angol nyelvű http://fcl.eun.org/ is sok új információt adhat, emellett inspirálódhat magyar nyelvű Jövő Osztályterme weboldalon is ezen a linken.
Ha van lehetősége, látogasson el oktatási kiállításokra, próbáljon ki új eszközöket és alkalmazásokat, hogy rájöjjön, mit szeretne a saját oktatótermében.
Tóth Boglárka
A cikk folytatása itt olvasható.