Minden, amit a tanulási naplóról tudni akarsz, de sosem merted megkérdezni 2.
2019/01/23 08:00
858 megtekintés

A tömeges, nyílt, online kurzusok, a MOOC-ok gyakori javaslata, esetleg követelménye, hogy a résztvevők vezessenek tanulási naplót. De mi is az, és hogyan készítsük? Két részes sorozatunk második cikkében a formátumról és a formáról lesz szó.

tannaplo2

A sorozat első részében a tartalom és a közönség szempontjait jártuk körbe – a cikket ide kattintva olvashatod el.

A formátum

A tanulási napló jellemzően szöveges tartalom, ami képekkel és videókkal gazdagítható. A multimédia-tartalom sem öncélú, sokszor a tananyaghoz kapcsolódó extra forrás, ábra, grafikon, de helyenként valóban illusztrációszerű. Saját fényképeket is tartalmazhat, arra azonban ügyelni kell, hogy ha a képen diákjaink is feltűnnek, akkor rendelkezzünk szülői beleegyező nyilatkozattal, ami egyértelműen tisztázza, hogy a diákokról mikor, milyen céllal készítettük a képeket, és hol publikáljuk őket.

Word-dokumentum

A legegyszerűbb megoldás egy Word-dokumentum is lehet, amit újra és újra megnyitva bővítjük gondolatainkkal, tanulási tapasztalatainkkal. Modulok, témakörök és dátum szerint érdemes tagolni a naplót, és a címsorokkal formázni, a könnyebb áttekinthetőség érdekében.

Ha meg szeretnénk osztani a kurzus facilitátoraival, vagy a többi résztvevővel, akkor csatolhatjuk egy fórumhoz, feltölthetjük egy feladathoz (ha ez a tanulási napló feltöltésére szolgáló feladat), vagy elküldhetjük e-mailben is például az értékelésben érintett tanulótársaknak.

Google-dokumentum

A Word-dokumentum online alternatívája a Google Dokumentum, amit mindenki létre tud hozni, aki rendelkezik Gmail-es postafiókkal, a Google Drive-ban. A dokumentum ugyancsak vezethető privát módon, ha nem osztjuk meg senkivel, de a Megosztás gombra kattintva könnyen a link birtokában bárki által olvashatóvá tehetjük. Ha megadjuk tehát a linket egy fórumban, vagy a bemutatkozó profilunk részévé tesszük, a többi résztvevő olvashatja a bejegyzéseinket. Kommentelni, velünk a dokumentumon keresztül interakcióba lépni csak akkor tudnak, ha a haladó beállításoknál megadjuk, hogy “Csak megjegyzés”-eket adhatnak hozzá a dokumentumunkhoz az olvasók, ami jól elkülönül és megkülönböztethető attól, amit mi írtunk.

tannaplo2-b

A Google Dokumentumban is jól alkalmazható a szöveg formázása, címsorokkal tagolása, képek, linkek beszúrása.

Tipp: Ha nem saját képet használunk, keressük a jogtiszta forrásokat, pl. a pixabay.com oldalról töltsünk le képeket, amelyeket megkötés (hivatkozás) nélkül használhatunk, a Public Domain licencnek köszönhetően.

Padlet

Ugyancsak online lehetőség a Padlet, ami egy sokoldalú eszköz. Használhatjuk üzenőfalnak, blognak, fájlmegosztó oldalnak, esetleg linkgyűjteményként vagy galériaként. A European Schoolnet Academy több kurzusában is találkozhattunk már vele, mint brainstorming eszköz, ahol minden résztvevő megoszthatta saját ötleteit, tapasztalatait.

A Padletet tanulási napló esetén érdemes lehet úgy beállítani, hogy mások is olvashassák, ezért a Megosztás/emberek és adatvédelem menüpont alatt azt kell beállítani, hogy a hozzáféréssel rendelkezők olvashassák a táblát (Titkos), de saját bejegyzéseket ne írhassanak rá (Olvashat). A tábla vagy Titkos vagy Nyilvános, előbbi esetben annyira mégsem titkos, hiszen link birtokában meg tudjuk nyitni, de nem keresnek benne a keresőmotorok és nem jelenik meg a nyilvános Padlet-profiljukban sem ez a tábla.

Érdemes viszont beállítani azt is, hogy mások esetleg hozzászólásokat fűzhessenek a bejegyzésekhez, így mégis lehet párbeszéd is a kurzus résztvevői között (Megosztás/Módosítás/Hozzászólások - Bejegyzésekhez való hozzászólás engedélyezése a megtekintőknek).

Lássuk, hogy mit érdemes tenni a Padlet testreszabásához:

  • Adjunk címet a Padletünknek!
    A cím utaljon valahogyan a tartalomra. Megadhatjuk a nevünket, a program címét, hogy ez egy műfaját tekintve tanulási napló, olyan jellemző adatokat, amiről beazonosítható lesz, hogy ki írta, milyen célból, például: “Minta Fanni tanulási naplója a European Schoolnet Academy Személyre szabott tanulás c. MOOC kurzusához (2019. január-feburár)”
  • Adjunk egy rövid leírást a Padletünknek!
    Itt rögzíthetünk további fontos információkat, elhelyezhetünk például egy rövid bemutatkozást magunkról (10 éve tanítok egy szakgimnáziumban, magyartanár és osztályfőnök vagyok, részt veszek az iskola több diákcsere programjában).
  • Lehet egyedi hátteret (tapétát) és elrendezést (ez a formátum) választani.
    A Formátum részben beállíthatjuk, hogy a Padleten található tartalmak teljesen szabadon vagy picit rendezettebben jelenjenek majd meg. Efelől mindenki szabadon dönthet, de később is tudja változtatni ezt a paramétert a már elkészült tábláján (Keressük a … - ot a jobb felső sarokban, majd Formátum változtatása).
    1. A Fal blokkokba rendezi a bejegyzéseket.
    2. A Vászon formátumban a bejegyzések között kapcsolatokat is lehet ábrázolni, szabadabban variálható a bejegyzések elrendezése egymáshoz képest.
    3. A Stream blogszerű, egymás alatti bejegyzéseket eredményez.
    4. A Rács sorokban jeleníti meg a bejegyzéseket.
    5. A Backchannel chatszerű elrendezést biztosít.
  • Szabjuk személyre!
    A Padlet-képernyő jobb szélén látható fogaskerék ikonra kattintva lehet a felületet személyre szabni, például a hátteret. Lehet adni egyedi URL webcímvégződést (Cím), így például könnyebben lehet hallás után is begépelni a tábla elérhetőségét, és jobban is néz ki. A "gyári”, random webcím nem értelmes karaktersor. Változtassuk meg például így: szemelyre_szabott_MOOC2019 Elképzelhető, hogy a véletlenszerűen kidobott háttér nekünk nem tetszik, ez is megváltoztatható.
  • Állítsuk be a biztonsági beállításokat!
    Egy Padlet-felületet különböző regisztrált felhasználók saját nevük alatt szerkeszthetnek, email cím vagy felhasználónév alapján lehet meghívni másokat, hogy csatlakozzanak (Megosztás). Ha egy Padletet többen szerkesztünk, érdemes beállítani, hogy minden bejegyzés fölött látható legyen, hogy ki írta vagy töltötte fel az adott írást vagy fájlt.
    A felület biztonsági beállításait a Megosztás menüpont alatt keressük, és járjunk el a fentebb már ismertett módon (olvasásra engedélyezett titkos tábla, Bejegyzésekhez való hozzászólás engedélyezésével a megtekintőknek).
  • Adjunk hozzá bejegyzéseket!
    Bejegyzés hozzáadásához csak a táblára kell bökni, és már lehet is írni. Formázni is lehet, ha a szövegdobozba duplán kattintunk. Ha már közzétettük (egyszerűen mellékattintunk a szövegdoboznak), akkor is újra szerkeszthetjük a bejegyzést. A bejegyzések jobb felső sarkában a ceruzára kattintva lehet újra írni a bejegyzéshez, kiegészíteni vagy javítani, ha kell. A bejegyzésekhez lehet csatolni URL cím alapján képet, videót, cikket, weboldalt stb., szerkesztési módban a szövegdoboz alján lehet feltölteni mellékleteket. Ezekre a funkciókra szükségünk lehet.

Tipp: Ügyeljünk arra, hogy amennyiben a Padlet ingyenes csomagját használjuk, maximum 4 Padlet-táblát hozhatunk létre, ezt a jobb felső sarokban láthatjuk, a fiókunkra kattintva. (Jelenleg az EARN MORE felirat mögött rejtőzik még lehetőség: ha ismerőseink az általunk megosztott speciális ajánlólinkre kattintva regisztrálnak, további táblákat kezelhetünk majd ingyenesen.)

A forma

Ha van olyan struktúra, amit a kurzuskészítők és facilitátorok javasolnak, igyekezzünk azt követni, hogy megkönnyítsük az értékelők dolgát a tanulási naplónk áttekintésében. Általánosságban, egyéb útmutatás nélkül vegyünk fontolóra a következőket:

Tagoljuk bejegyzéseinket címmel, címsorokkal, színekkel!

A Padlet esetében eleve elkülönülnek a bejegyzéscímek, egyéb dokumentumokban használjunk címsorokat, nagyobb betűméretet, esetleg más betűtípust vagy betűszínt! A címadásnál támaszkodjunk a kurzus strukturájára (1. modul: Személyre szabott tanulás), és ha a modul egyes egységeihez van megjegyzésünk, használjuk a címben a legelején a hivatkozást, például: M1.2 Változó tanárszerep. Ha vannak esetleg kötelező (a kurzus facilitátorai által kért megválaszolandó kérdések) és nem kötelező elemek, használjunk megkülönböztető jelzést, a Padleten is lehet változtatni az egyes bejegyzések, cetlik hátterének színét. Éljünk ezzel a lehetőséggel!

tannaplo2-c

Ügyeljünk a rendszerességre! Magunknak is megkönnyítjük a dolgunkat, ha egy háromhetes kurzust nem egy hét alatt szeretnénk elvégezni. Mégis sokan szeretik tömbösíteni a teendőiket, vannak, akik halogatják a feladatok elvégzését, de ez egy MOOC esetében nem egy nyerő stratégia! Óhatatlanul kimaradnak abból a közösségi élményből, valamint élénk és gyümölcsöző kommunikációból, amit a kölcsönös tapasztalatcsere nyújt a fórumokon. Bár a MOOC-ok nagy előnye, hogy viszonylag kötetlen időbeosztással tanulhatunk, arra figyelemmel kell lenni, hogy mégis van egy természetes dinamikája a felületen folyó beszélgetéseknek. Ha a tanulási naplónkat már a folyamat elején megosztjuk másokkal is, tiszteljük meg potenciális olvasóinkat is azzal, hogy rendszeresen bővítjük a tanulási naplónkat, így nem okozunk csalódást, ha megnézik. Sokat profitálhatunk abból, ha mások a mi gondolatainkat megismerik, és elgondolkodtató kérdésekkel, javaslatokkal, megjegyzésekkel látják el őket.

Írjunk egy héten többször, inkább többször kevesebbet!

A MOOC-ok általában heti rendszerességgel kínálnak újabb tartalmakat és feladatokat, mégis azt javasoljuk, hogy ennél sűrűbben, akár heti 3-4 alkalommal is lépjünk be a kurzus felületére, és tájékozódjunk az újdonságokról, hiszen a többi résztvevő fórumhozzászólásai révén értékes tartalmakkal gazdagodik a kurzusfelület. A tanulási napló vezetése így persze egy háromhetes kurzus esetén nem csak három alkalom, érdemes minél többször rögzíteni legújabb tanulási élményeinket, mert egyetlen nagy összegzés során nehezebb is visszaemlékezni, és esetleg más dolgokat tartunk már hangsúlyosnak, mindamellett egyszerre általában kevesebbet jegyzünk fel, mintha a bejegyzéseket rendszeresen megejtjük. Összességében mégis a többször kevesebb végül több és hasznosabb lesz, mint egyszer nekülni a feladatnak.

Használjunk kerek egész mondatokat!

Ha mások is olvashatják tanulási naplónkat, akkor kiemelkedően fontos, hogy érthetően fejezzük ki magunkat, ne használjunk csak kulcsszavakat. Ha kijegyzetelünk magunknak valamit a kurzusból, jelezzük, miért tettük azt, hogyan kapcsolódunk hozzá, ne legyenek “a levegőben lógó” részei a tanulási naplónak. A többi kurzusrésztvevő szintén olvasta a kurzustartalmat, ami újdonság lesz számukra, az az, hogy számunkra mit jelentett az a rész: valami fontos tudatosult bennünk, vagy van egy jó ötletünk, saját jó gyakorlatunk ehhez kapcsolódóan, esetleg vitába szállnánk azzal a bizonyos állítással? Jó, ha lényegretörőek vagyunk (nagyobb az esély, hogy végigolvassák egy-egy bejegyzésünket), mégis fejtsük ki megfelelően a gondolatainkat. Ha csak magunknak írjuk a tanulási naplót, akkor is szerencsés gondolni arra, hogy ha később visszaolvassuk, könnyebben felidézzük mindazt, amit akkor gondoltunk, amikor írtuk.

Legyünk eredetiek!

Érthetjük ez alatt azt, hogy kerüljük a közhelyeket, fejtsük ki álláspontunkat, osszunk meg konkrét tapasztalatokat, de gondolhatunk arra is, hogy nyugodtan vigyük bele a tanulási naplóba a saját stílusunkat, humorunkat. Az olvasóink mindkettőért hálásak lesznek, és mi magunk is szívesebben írunk, ha a naplóra önkifejezési eszközként is tekinthetünk. És még ha eredetiek is vagyunk, kapcsolódjunk, hivatkozzunk bátran mások gondolataira is.

A Tanulási napló cikksorozat második részét olvastad. A sorozat első részében a tartalom és a közönség szempontjait jártuk körbe – a cikket ide kattintva olvashatod el.

dr. Tóth-Mózer Szilvia

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten