License Logging (Licencnaplózás)
- A szerviz rövid neve: LicenseService
- Az alkalmazás neve: llssrv.exe
- Függés: -
- Függesztés: -
- Porthasználat: TCP: 135 (csak a replikációhoz)
- Alapértelmezett indítás: letiltva
Ennek a szerviznek a használata szintén velejárója a Windows világnak. Segítségével az eszköz vagy felhasználó alapú ügyféllicenceket (CAL = Client Access License) használó beépített komponensek, pl. az IIS, a Terminálszolgáltatások, a fájl- és nyomtatószolgáltatások, vagy a külső kiszolgáló alkalmazások mint az SQL Server vagy az Exchange Server ügyféloldali felhasználásának mértékét állíthatjuk be a törvényes keretek közé. A Windows Server 2003-ba beépített License Logging szerviz telephelyenkénti bontásban gyűjti és összegzi a licencekkel kapcsolatos információkat a telephelyi licenc szerveren. Ez azt jelenti, hogy lehetőség nyílik arra, hogy földrajzi vagy szervezeti alapon történjen a licencek beszerzése és menedzselése. Ennek a magyarázata elsősorban ott keresendő, hogy szemmel láthatóan a Microsoft ezen komponensét sem a tipikus magyar viszonyokra tervezték :D, hanem a sokezer gépes sok telephelyes viszonyok közé. De - komolyra fordítva a szót - ez persze semmilyen gondot nem okoz a használatában.
Ha viszont nem működik ez a szerviz (ne felejtsük, el, hogy ugyan a Windows 2000 Servernél még automatikusan futott, viszont a Windows 2003 Server összes típusánál már alapból tiltva van) akkor az igen, de "csak" annyit, hogy nem tehetünk eleget a licencek elektronikus adminisztrálásának.
Performance Logs and Alerts (Teljesítménynaplók és riasztások)
- A szerviz rövid neve: Sysmonlog
- Az alkalmazás neve: Smlogsvc.exe
- Függés: -
- Függesztés: -
- Porthasználat: TCP: 139
- Alapértelmezett indítás: kézi, leállítva
Most az egy kicsit talán nehezen kiismerhető, ám rendkívül hasznos megoldás háttérszolgáltatása jön, amely jóbarátja minden üzemeltetőnek: ez a Teljesítménynaplók és riasztások szerviz. Ennek segítségével nyílik lehetőség valamilyen okból problémás helyi vagy távoli számítógépek teljesítményadatainak gyűjtésére. Amikor egy ilyen tipusú figyelést hajtunk végre, akkor általában ezt időzítve tesszük, hiszen a legtöbb probléma hosszabb távon jön elő. Ez a szerviz abban segít, hogy az időzítés szerinti működéskor elindítja a naplózást illetve riasztás(oka)t is kiválthat, ha úgy állítjuk be. A szolgáltatás indulása és leállása tehát lehet manuálisan kiváltható (pl. a valós idejű adatgyűjtéskor), de lehet teljesen automatikusan abban az időszeletben (mondjuk naponta x percben) ahogyan behangoljuk, például a "logman" paranccsal vagy a Teljesítménynaplók és riasztások konzollal.
Ha a szerviz fut és leállítjuk, akkor az adatgyűjtés befejeződik és a további általunk generált időzítések szerinti működésnek is búcsút mondhatunk. Ezért célszerű az alapbeállításon hagyni, hiszen ha letelik egy-egy időzítés vagy nem történik esemény, úgyis le fog állni automatikusan.
Remote Procedure Call Locator (Távoli eljáráshívás lokátor)
- A szerviz rövid neve: RpcLocator
- Az alkalmazás neve: locator.exe
- Függés: Workstation szerviz
- Függesztés: -
- Porthasználat: TCP: 135
- Alapértelmezett indítás: kézi, leállítva (tartomány-vezérlőkön automatikus)
Ez a szerviz lehetővé teszi az RPC klienseknek hogy megtalálják a hálózaton lévő RPC kiszolgáló(ka)t, továbbá azt is, hogy az RPC névszolgáltatás adatbázisát kezelhessék. A szerviz manuális indításúra van állítva az alapértelemzés szerint, ha viszont leállítjuk vagy letiltjuk akkor a kliens felől érkező RPC forgalom nem talál célba, azaz az adott gép nem találja meg az illetékes RPC szervert, így az RPC névfeloldó adatbázist sem. Ha a szervizt a tartományvezérlőn "vágjuk tarkón", akkor nagyobb galibát okozunk, hiszen az összes kliens és maga a tartományvezérlő is zavarba jön.