Pedagógia

Az ENABLE program pilot szakasza lezárult

Az ENABLE program pilot szakasza lezárult

Hazánkban az Oktatási Hivatal Sulinet osztálya koordinálja a nemzetközi ENABLE antibullying program hazai adaptációs munkáit. A pilot program hatékonyságának kvantitatív értékelése az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának segítségével jelenleg is zajlik, az eredmények folyamatosan publikálásra kerülnek.

1 éve
Milyen a jövő osztályterme?

Milyen a jövő osztályterme?

A jövő osztályterméről gondolkodva mindenkinek más és más jut az eszébe. Vannak, akik a technológiát vagy a digitális eszközöket helyezik középpontba, mások a különböző térbeli elrendezésekben látják a jövőt. Az is lehet, hogy a virtuális téré lesz a főszerep. Sok a kérdés, noha már léteznek konkrét elképzelések és ’minta tantermek’, ilyen például a brüsszeli Jövő Osztályterme.

11 hónapja
Jegyzetelj okosan! – a Cornell-módszer

Jegyzetelj okosan! – a Cornell-módszer

A jó jegyzet a tanulás alapja. A tanulmányaink során rengeteget jegyzetelünk, memorizálunk és természetesen felejtünk. Mindenkinek más a módszere, valaki színez, valaki keretez, és van olyan is, aki szóról szóra leír mindent. Természetesen ’tuti’ módszer nincs, de ha mégis szeretnél valami újat kipróbálni, akkor olvass tovább!

8 hónapja
A kategória cikkei
Szociális integráció az iskolákban

Szociális integráció az iskolákban

Amikor a szülő iskolát választ gyermeke számára, több pontot figyelembe véve mérlegel. Merthogy mérlegelhet, megvan hozzá a joga, szabad iskolaválasztás van, nem feltétlenül a körzetéhez tartozó iskolába íratja gyermekét. Az iskola legyen jól felszerelt, a pedagógusok legyenek a gyermekekkel jól bánóak, és egyáltalán nem utolsó sorban a szülő körülnéz, hogy milyen gyerekek is járnak a kiválasztott intézménybe. Ha az odajáró gyerekek jól öltözöttek, tiszták, szüleik jól szituáltak, minden rendben, jó helyen lesz a saját gyermekünk is. Ha viszont több, ránézésre is szociálisan hátrányosabb helyzetű gyerek jár a kiválasztott helyre, a szülő elgondolkodik, mérlegelni kezd, talán másik iskolát választ.
4 éve
Sajátos nevelési igényű gyerekek tanítása

Sajátos nevelési igényű gyerekek tanítása

A szülő várakozással teli izgalmakkal készül gyermeke világrajövetelére, elképzelik milyen lesz, néha talán azt is, hogy mennyire sikeres pályát fog befutni. Amikor azonban a világrajövetel után nem sokkal kiderül, hogy a gyermek sérült, embert próbáló hónapok, évek következnek. Ha a sokk után sikerül elfogadniuk a helyzetet, jöhet az utánajárás, hogy milyen pluszt kell nyújtaniuk gyermeküknek. Minden gyerek a saját, egyéni módján fejlődik. Néhányuk később éri el a fejlődés megfelelő szakaszát. Előfordul, hogy a késés a normál fejlődés változatán belül van, de a felzárkózáshoz segítségre van szüksége.
4 éve
Tanulási nehézségek segítése

Tanulási nehézségek segítése

Nem megy a matek a gyereknek. Vagy éppen a magyar. Hiába ül mellette órákat, hiába a szülői segítségnyújtási szándék, nem tudja megtanulni. Bizony, sok szülő számára ismerős a szituáció, és sajnos gyakran vagyunk tanácstalanok is. Megpróbálunk egy kis segítséget adni.
4 éve
Az iskolapszichológus

Az iskolapszichológus

Az új Köznevelési Törvény szerint 2013 szeptemberétől az iskolákban kötelező az iskolapszichológus alkalmazása. Az 500 főnél kisebb létszámú iskolákban fél, az 500 főnél nagyobbakban teljes munkaidős pszichológus dolgozik. Eltelt több mint egy év, lassan megszokja mindenki (szülő, pedagógus, diák) jelenlétüket, munkájukat. Veres Réka iskolapszichológussal beszélgettünk a tapasztalatokról.
4 éve
„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

„Szerepelni egy színdarabban nem is könnyű”

Felgördül a függöny, csak a színpadi fények világítanak, és a diákok csillogó szemmel jelennek meg, hogy egy kicsit más világot varázsoljanak ide a közönségnek. A varázslást azonban kemény próbafolyamat előzi meg, amely, ha lehet ilyet mondani, az előadással együtt az egyik legjótékonyabb, leghatásosabb nevelési eszköz is egyben.
4 éve
A nevelési tanácsadó

A nevelési tanácsadó

A szülők többsége nemigen informált arról, hogy az iskolai nevelési tanácsadók mivel is foglalkoznak igazán. Legtöbbjük akkor kerül kapcsolatba velük, ha gyermekével valamilyen probléma adódik. Elsőre pedig idegenkedni kezd tőle. Bernáth Anita sok éve dolgozik a XIX. kerületben a Nevelési Tanácsadóban, mint nyelv-és beszédfejlesztő pedagógus. Vele próbáljuk meg bemutatni iskolai tevékenységüket.
4 éve
Milyen sportot válasszon a gyerek?

Milyen sportot válasszon a gyerek?

Nagyon sok szülő elképzeli piciny gyermekét, amint híres focistaként ünnepelt sztár lesz külföldön, vagy olimpiai bajnok sportolóként hallgatja a Himnuszt a dobogó tetején. Nagyon sokszor azt a sportot képzeljük el gyermekünk sikereinek megalapozójaként, amelyet mi is űztünk több-kevesebb sikerrel fiatalon, netán amiben kudarcot vallottunk. Sokszor a mi saját beteljesületlen álmunkat próbáljuk megvalósíttatni gyermekünkkel. De vajon jó-e, ha mi választunk sportágat csemeténk helyett? Vagy mi van akkor, ha mi egyszerű laikusként csak azt szeretnénk, ha gyerekünk sportolna valamit, de tanácstalanok vagyunk a kérdésben, hogy mi is lenne számára a legjobb?
4 éve
Magatartási nehézségekkel küszködő gyerekek

Magatartási nehézségekkel küszködő gyerekek

Intőt kapott a gyerek. És már a sokadikat. Magatartási problémák vannak vele az iskolában. Az ilyen, és ehhez hasonló gondok bizony sajnos nem egy szülőt gyötörnek. De mi a megoldás? Szakmailag már definiálták – a beilleszkedési és tanulási nehézségűekkel egybevéve – a magatartási problémákkal küszködő gyereket. E szerint az a különleges bánásmódot igénylő tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján az életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek, beilleszkedési, tanulási, magatartási (BTM) nehézséggel küzdő tanulónak számít.
4 éve
Korai nyelvtanulás

Korai nyelvtanulás

„Angolul jól beszélő bolti eladót keresünk.” „Német nyelvtudással rendelkező fagylaltárust felveszünk.”  Ma már nem csak a vezetői-menedzseri szinten kérik, hanem szinte tényleg nincs is olyan álláshirdetés, ahol ne kérnének a pályázótól valamilyen szintű nyelvismeretet. A kérdés most már csak az, hogy valaki mikor kezdje el a nyelvtanulást, hogy a munkaerőpiacra kikerülvén ne legyen hátrányban.
4 éve
A pedagógusszerep konfliktusai

A pedagógusszerep konfliktusai

Az életben nagyon sok szerepben vagyunk kénytelenek működni. Ez félig-meddig önkéntelenül alakul ki, és nem vagyunk tudatában ennek. Ha egy napot végig gondolunk, akkor látjuk, hogy mennyi szerepünk van: vásárló, szülő, gyerek, pedagógus, beosztott, vezető, feleség, férj, barát, testvér stb. Ezeket élesen nem tudjuk elhatárolni egymástól, de ajánlott tudatosan végig gondolni, hogy adott helyzetben és helyen milyen szerepben vagyok jelen. A pedagógus szerepet külön kell választani a többitől, nem szerencsés szerepzavarba kerülni.
4 éve
78910111213 / 359

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten