Pedagógia

Az ENABLE program pilot szakasza lezárult

Az ENABLE program pilot szakasza lezárult

Hazánkban az Oktatási Hivatal Sulinet osztálya koordinálja a nemzetközi ENABLE antibullying program hazai adaptációs munkáit. A pilot program hatékonyságának kvantitatív értékelése az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának segítségével jelenleg is zajlik, az eredmények folyamatosan publikálásra kerülnek.

1 éve
Milyen a jövő osztályterme?

Milyen a jövő osztályterme?

A jövő osztályterméről gondolkodva mindenkinek más és más jut az eszébe. Vannak, akik a technológiát vagy a digitális eszközöket helyezik középpontba, mások a különböző térbeli elrendezésekben látják a jövőt. Az is lehet, hogy a virtuális téré lesz a főszerep. Sok a kérdés, noha már léteznek konkrét elképzelések és ’minta tantermek’, ilyen például a brüsszeli Jövő Osztályterme.

1 éve
Jegyzetelj okosan! – a Cornell-módszer

Jegyzetelj okosan! – a Cornell-módszer

A jó jegyzet a tanulás alapja. A tanulmányaink során rengeteget jegyzetelünk, memorizálunk és természetesen felejtünk. Mindenkinek más a módszere, valaki színez, valaki keretez, és van olyan is, aki szóról szóra leír mindent. Természetesen ’tuti’ módszer nincs, de ha mégis szeretnél valami újat kipróbálni, akkor olvass tovább!

10 hónapja
A kategória cikkei
Milyen sportot válasszon a gyerek?

Milyen sportot válasszon a gyerek?

Nagyon sok szülő elképzeli piciny gyermekét, amint híres focistaként ünnepelt sztár lesz külföldön, vagy olimpiai bajnok sportolóként hallgatja a Himnuszt a dobogó tetején. Nagyon sokszor azt a sportot képzeljük el gyermekünk sikereinek megalapozójaként, amelyet mi is űztünk több-kevesebb sikerrel fiatalon, netán amiben kudarcot vallottunk. Sokszor a mi saját beteljesületlen álmunkat próbáljuk megvalósíttatni gyermekünkkel. De vajon jó-e, ha mi választunk sportágat csemeténk helyett? Vagy mi van akkor, ha mi egyszerű laikusként csak azt szeretnénk, ha gyerekünk sportolna valamit, de tanácstalanok vagyunk a kérdésben, hogy mi is lenne számára a legjobb?
5 éve
Magatartási nehézségekkel küszködő gyerekek

Magatartási nehézségekkel küszködő gyerekek

Intőt kapott a gyerek. És már a sokadikat. Magatartási problémák vannak vele az iskolában. Az ilyen, és ehhez hasonló gondok bizony sajnos nem egy szülőt gyötörnek. De mi a megoldás? Szakmailag már definiálták – a beilleszkedési és tanulási nehézségűekkel egybevéve – a magatartási problémákkal küszködő gyereket. E szerint az a különleges bánásmódot igénylő tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján az életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek, beilleszkedési, tanulási, magatartási (BTM) nehézséggel küzdő tanulónak számít.
5 éve
Korai nyelvtanulás

Korai nyelvtanulás

„Angolul jól beszélő bolti eladót keresünk.” „Német nyelvtudással rendelkező fagylaltárust felveszünk.”  Ma már nem csak a vezetői-menedzseri szinten kérik, hanem szinte tényleg nincs is olyan álláshirdetés, ahol ne kérnének a pályázótól valamilyen szintű nyelvismeretet. A kérdés most már csak az, hogy valaki mikor kezdje el a nyelvtanulást, hogy a munkaerőpiacra kikerülvén ne legyen hátrányban.
5 éve
A pedagógusszerep konfliktusai

A pedagógusszerep konfliktusai

Az életben nagyon sok szerepben vagyunk kénytelenek működni. Ez félig-meddig önkéntelenül alakul ki, és nem vagyunk tudatában ennek. Ha egy napot végig gondolunk, akkor látjuk, hogy mennyi szerepünk van: vásárló, szülő, gyerek, pedagógus, beosztott, vezető, feleség, férj, barát, testvér stb. Ezeket élesen nem tudjuk elhatárolni egymástól, de ajánlott tudatosan végig gondolni, hogy adott helyzetben és helyen milyen szerepben vagyok jelen. A pedagógus szerepet külön kell választani a többitől, nem szerencsés szerepzavarba kerülni.
5 éve
Az iskolai leterheltség

Az iskolai leterheltség

A gyerekeknek már általános iskolában is gyakran napi 6-7 órájuk van. Ezeken az órákon oda kell figyelni, dolgozni, gondolkozni, feladatokat megoldani, koncentrálni kell. Ha pedig vége a kora délutánig tartó terhelésnek, pauza helyett jöhetnek a különórák, edzések, szakkörök, korrepetálások.  A teljesítményt pedig mindenütt elvárják, legyen az matekóra, sport- vagy tanulmányi verseny. A gyerekek igazából legalább annyit „melóznak”, mint szüleik a munkahelyen. Aztán hazaérve szembesülünk azzal, hogy a gyerek fáradt, és még hátra van a lecke, a készülés másnapra. Ilyenkor jön a dilemma a szülő részéről: hajtani tovább a gyereket, mert csak úgy lesz eredménye, ez az élet rendje, így viheti valamire vagy hagyni a fenébe az egész otthoni tanulást, legyen ez az idő a családé, az együtt töltött időé, a pihenésé?
5 éve
Nehezen nevelhető gyermekek oktatása, nevelése

Nehezen nevelhető gyermekek oktatása, nevelése

Vannak olyan régiók az országban, ahol nagyobb számban fordulnak elő nehéz szociális körülmények között élő családok, gyermekek. Természetesen nem törvényszerű, hogy ők azok a tanulók, akik nehezen nevelhetőek, nehezen tartják be az iskolai házirendet. Viszont összefüggés vonható le a család életével, szabályaival, az élet stílusával és a viselkedéssel kapcsolatban.  Léteznek olyan osztályok, ahol tulajdonképpen nem lehet tanítani. A pedagógusok szorongva, aggódva mennek be az órára.
5 éve
Közösség az osztályban

Közösség az osztályban

Napjainkban is óriási jelentősége van a közösség szerepének a társadalomban. Mivel a társadalom közösségekből épül fel és több közösség, csoport illetve egyén kerül egymással kapcsolatba, nem mindegy azok minősége. Gyermekkorban tanuljuk, sajátítjuk el a minták alapján a helyes viselkedést, egymás elfogadását, a közösség működését. Ezért nagyon fontos az iskolában, hogy egy osztály milyen közösségé válik.
5 éve
Félénk gyermek - Védje meg magát?

Félénk gyermek - Védje meg magát?

A témával kapcsolatban azt a kérdéskört szeretném érinteni, ha az osztályban (alsó tagozat) van egy félénk, visszahúzódó gyermek, aki fiú és még ráadásul a többi fiú ezt kihasználva folyton bántja, kötekszik vele és meg is veri – milyen lehetősége, megoldási módjai vannak a pedagógusnak. Milyen kérdések merülnek föl, hogyan lehet úgy megoldani, hogy a félénk gyermek további életére pozitív hatással legyen ez a konfliktus.
5 éve
Problémás osztály

Problémás osztály

Mit jelent ez a fogalom, hogy problémás osztály? Én úgy értelmezném, hogy egy olyan osztály, ahol a pedagógusoknak nagyon nagy erőfeszítésébe kerül, hogy a tananyagot meg tudja tanítani, vagy akár szóhoz tudjon jutni, vagy le tudja a tanulók aktív figyelmét kötni. Persze mindez a tanulók magatartásából adódóan. Az a tapasztalatom, hogy ez a probléma ma már elég gyakori, elsősorban felső tagozaton.
5 éve
Különleges bánásmódot igénylő gyermekek oktatása

Különleges bánásmódot igénylő gyermekek oktatása

Amióta kezdték fölszámolni az ún. szegregált intézményeket, melyeket annak idején az enyhe és középsúlyos fogyatékkal élő tanulók oktatására tartottak fönn, az integrált oktatással szemben elvárt követelmények megváltoztak. Milyen módon tud egy pedagógus megfelelni ezeknek az elvárásoknak? Milyen szintű ismerettel, tudással rendelkeznek az integrált oktatásról, és mennyire képesek a gyakorlatban megvalósítani.  Kének-e és kapnak-e segítséget?  Kihez fordulhatnak tanácsért, gyakorlati útmutatóért?
5 éve
891011121314 / 360

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten