Ez mind szép..., de miből készítsünk prezentációt? (1.)
A kérdés természetesen helytálló, és valóban nem árt még tanulmányaink elején tisztázni, hogy miből érdemes és miből felesleges készítenünk prezentációt. Elsőként vizssgáljuk meg, hogy mire is használhatjuk tanórán a prezentációkat!
Szemléltetés
A prezentáció felhasználásának elsődleges célja a szemléltetés, az adott témakör látványos bemutatója. Nem véletlen, hogy mára a konferenciák, felsőoktatási - esetleg középiskolás - intézmények frontális előadásairól nem hiányozhat ez a sokoldalú szemlélető eszköz.
Miben rejlik az előnye?
- A PPT-vel rendkívüllátványos és érdekes illusztrációk készíthetők. Egyrészt remek minőségű digitális fényképekkel, reprodukciókkal színesíthetjük anyagunkat, másfelől pedig olyan képes forrásokhoz is hozzájuthatunk az Interneten, melyek anyagát korábban csak tankönyvekből, albumokból, vagy épp onnan sem ismerhettünk. Lásd pl. digitalizált korvinák!
- A látvány mellett szólnunk kell a figyelem felkeltésének és lekötésének is remek eszközéről. A PPT mozgó animációival (elegendő csak a beúszó képekre, szavakra gondolnunk), meglepő esetleg mulatságos ábráival segíthet hosszan fenntartani a hallgatóság érdekődését.
- A hagyományos prezentációs és oktatástechnikai eszközökkel szemben a PPT diasorok multimédiás elemeket is tartalmazhatnak (audiális csakúgy, mint mozgóképes elemek elhelyezhetők benne), s így egyetlen eszköz helyettesítheti az írásvetítő, a videó és magnó szerepét.
Gyakorlás
A PPT - akárcsak "elődje", az írásvetítő - nemcsak a szemléltetésben, de az órai gyakorlásban is igen eredményes eszköznek bizonyul. A hagyományos frontális módszer mellett azonban a diák egyéni anyagfeldolgozása is helyet kaphat a PPT-vel segített órán.
1. Projektorral kivetítve - órai feladatmegoldásokban
Az előbb említett módszer esetében a tanár egy projektor (kivetítő) segítségével mutatja be a prezentációt az egész osztálynak, tanulócsoportnak. Ilyenkor a diasor levetítésének tempóját a tanár magyarázatának tartama és a feladat megoldásához adott időkorlát szabja meg. A prezentációban az egyes feladatok csakúgy, mint a megoldások megjelenését a tanár irányítja. A projektorral kivetített feladatokat a gyerekek a füzetben oldják meg egyénileg, majd a projektorról leellenőrizhetik a jó megoldást. A PPT diáinak nagy előnye, hogy rendkívül logikus, letisztult struktúrát tesznek lehetővé: míg korábban az írásvetítőkön az egymásra helyezett fóliákkal lehetett a megoldást illusztrálni (pl. kihagyott helyekre ráillesztve került bele a piros betűs megoldás), a PPT esetében a szavak, ábrák beérkezési sorrendje, mozgása érthetőbbé, átláthatóbbá teheti a megoldáshoz vezető utat.
2. Egyéni munka a gépnél - saját tempóban
A prezentációk anyagát hálózatra kapcsolt gépeken keresztül, vagy egyenként, lemezen kiadott PPT-s feladasorral a diák egyénileg is feldolgozhatja. Ilyenkor nagy előnynek tekinthető, hogy a tanuló saját tempójában haladhat. A PPT nagyszerűen alkalmazkodik a gyerekek tempójához, hiszen interaktív eleme, hogy éppen a használója irányítja és választja meg, milyen gyorsasággal peregjenek le előtte a diák, s rajtuk a feladatok. A diák "lapoz", ha megértette az adott problémát. Hátránya, hogy a diák szabadon "eljátszadozhat" a látványos feladatsorral. Ezért a fenti, frontális módszert érdemes alkalmazni mindaddig, míg a tanulók már maguktól is tudják (értik) használni a programot, s az egyéni munkavégzést nem zavarják meg azzal, hogy "elkalandoznak" a prezentációban, "elszórakozzák" az órát.