10 aranyszabály a PPT készítéséhez
Mielőtt nekifognánk első komplett prezentációnk elkészítéséhez, érdemes megfontolnunk a prezentációkészítők 10 aranyszabályát!
1. A szempont/téma egysége
Fontos, hogy a prezentáció központi gondolata, témája, vezérmotívuma már az első perctől világossá váljék a hallgatóság számára, s a prezentáció egészében követhető legyen. A prezentációkészítés közben mindig szem előtt kell tartanunk, hogy miről szól a prezentációnk. A rengeteg vizuális effekt ugyanis hajlamossá tehet bennünket arra, hogy el-elkalandozzunk a központi témától, s kevésbé fontos elemekkel bonyolítsuk anyagunkat.
2. Az átlátható szerkesztés
Nem szabad túlzsúfolni a diát. Arra kell törekednünk, hogy a dia minél egyszerűbb, átekinthetőbb és letisztultabb legyen. A szövegeket, képeket ne kicsinyítsük le, hogy minél több férjen el egyetlen diánkon, hanem tartsuk szem előtt, hogy a hátsó sorokban helyet foglalóknak is éppolyan jól kell látniuk anyagunkat, mint a közelebb ülőknek. Minden szöveget és képet a lehető legnagyobb formátumban alkalmazzunk a dián.
3. A szavak számának korlátozása
Lehetőleg 45 szónál ne kerüljön több egy diára. Nem szerencsés 6-8 szónál többet írni egy sorba, s egy dián maximum 5-7 sor szerepeljen. A szavak betűméretét a lehető legnagyobbra vegyük. Kísérletezzük ki, hogy melyik betűtípus a legolvashatóbb "nagyban", ajánljuk pl. a Helveticát, ami messziről is könnyen kivehető betűfajta.
4. A jelölés egysége
Következetesnek kell maradni a címek, a központozás és a felsorolás jelölésében. De nemcsak az fontos, hogy jelöléseinkben egységesek és pontosak maradjunk, hanem az is, hogy a felkerülő szövegek helyesek legyenek. Olvassuk át újra és újra az anyagunkat, mert az elgépelésből, figyelmetlenségből, rossz helyesírásból vagy nyelvhelyességből származó hibák tönkretehetik munkánkat.
5. A figyelemfelkeltő cím
A dia "fejléce", címe legyen érdekes és figyelemfelkeltő. Úgy kell működnie, mint egy újság nyitólapján a főcímnek: informatívnak és egyben érdekesnek, dinamikusnak kell lennie. Ez is garantálhatja a hallgatóság figyelmének fenntartását.
6. A kulcsszavak, fogalmak kiemelése
Bármilyen sziporkázó effekteket, színeket és formákat is használunk diánkon, soha sem szabad megfeledkeznünk a kulcsfogalmak,- gondolatok kiemeléséről, központba helyezéséről. A dián nekik kell jusson a főszerep. Kiemelni lehet akár vastagított, akár dőlt betűkkel; eltérő színnel, formával. A lényeg, hogy ez tűnjön elsőként szemünkbe.
7. Ne keverjük a formátumot!
Fontos, hogy ne keverjünk össze egy diasoron belül álló és fekvő diákat! A leginkább ajánlott beállítás a fekvő dia, ugyanis ilyen formátumban szoktuk már meg a monitor és a tévé képernyőjét is.
8. Kerüljük a szélsőségeket!
Kerüljük a merőben ellentétes, egymástól szélsőségesen távol álló formákat, méreteket és színeket illetve tartalmakat. Egy halálosan komolyan felvezetett anyagba ne illesszünk bele pl. humoros részt, mert így zavarossá válik a hallgatóság számára az előadás "üzenete". Nagyon fontos ezen a téren is a következetesség.
9. Ne tobzódjunk a színekben!
Egy szöveges/képes dián 3-4 színnél többet lehetőleg ne használjunk. A színek kontraszthatása remekül kihozza a szöveg lényeges és kevésbé lényegs elemeit, azonban nem szabad "belefulladni" a színkavalkádba, mert elfárasztja a szemet, és lankasztja a figyelmet.
10. Kerüljük a "túldizájnolást"!
Ma már rengeteg olyan effektet találhatunk PPT programunkon, ami bizony Lucifer almájaként csábít el bennünket, s húz a kísértésbe. A túlzásba vitt csinosítgatás azonban nemcsak a lényegről terelheti el figyelmünket, de rendkívül időigényes is. Ezért inkább tartózkodjunk - a kezdeti eufória után - tőle.