Problémás gyerekek közép-európai központja
Ferenczi Anita
2003/10/30 10:47
1442 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
A pilisborosjenői PTMIK-ben mutatkozott be a pittsburghi Pressley Ridge School (PRI) intézménylánc, amely a re-edukáció módszerével képzi a problémás gyerekeket arra, hogy új környezetben is működő magatartásformákat válasszanak. Az intézmény magyarországi bemutatkozásának célja az volt, hogy előkészítse egy regionális központ létrehozását Közép-Európában.

A szervezet 1832 óta segíti az Egyesült Államokban élő deviáns gyerekeket és családokat. Jelenleg az USA hat államában 1700 gyermeket és családot szolgál ki naponta. A PRI az úgynevezett re-edukáció módszerével, összesen négy területet figyelembe véve fejti ki tevékenységét: gyógykezelés-terápia, lakossági programok, oktatási programok, közösségi-családi programok.

Scott Finnell, a PRI elnök-vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet magyarországi látogatása alkalmával, hogy bármilyen problémával küszködik is a gyerek, reményei és az álmai nem különböznek a többi gyerekéitől: boldog és produktív állampolgár akar lenni. A fenti célok megvalósítása érdekében a legfőbb szempont, és a gyermekekkel foglalkozó pedagógusok első feladata az, hogy minden gyermek esetében a hozzá illő, számára legmegfelelőbb technikákat, a támogató környezetet kell biztosítani.

A nevelő-oktató munka alapja a problémás gyerekekkel való foglalkozás során is a bizalom kialakítása a gyerekek és a felnőttek között. A program egyik legfőbb ismérve az, hogy a résztvevő pedagógusok sosem vizsgálják a gyermek múltbeli cselekedeteit, nem foglalkoznak a múlt eseményeivel, hanem kizárólag a fiatalok jelenlegi állapotára koncentrálnak.

Több évtizedes sikeres munkát követően a PRI arra az elhatározásra jutott, hogy tapasztalatait, a kidolgozott módszereket más körülmények között is népszerűsíti és alkalmazza, így 1996-ban megalapította a Nemzetközi Gyermek és Család Intézetet (Pittsburgh International Children and Family Insitute), amely a gyermekekkel foglalkozó kormánytisztviselőkkel és szakemberekkel ismerteti meg a programot.

Az elmúlt években ennek a kezdeményezésnek a során számos kelet-közép európai országból érkező elmélet és gyakorlati szakember működött együtt az Intézettel. Hazánkból Pertl gábor, a PTMIK igazgatója, Kovács Nikoletta, a Ferencvárosi Általános és Szakiskola, valamint Bányai Sándor, a "Kontyfa Iskola" tanára vett részt a pittsburghi intézet tréningjein. A közös munka során elhatározták, hogy modell- és bemutató központot létesítenek a régióban.

Az elmúlt években Magyarország sokat tett a nehezen kezelhető gyerekek érdekében, de még mindig számos akadálya van az integrált oktatás és rehabilitációs programok széles körű elterjedésének. A magyar és amerikai szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy indokoltnak látszik egy közép-európai központ kialakítása, ahol hatékony módszereket és jól működő képzési modellt lehetne kidolgozni a problémás gyerekek kezelésére.

  • A teljes cikk a Mentor magazin októberi számában olvasható.
  • Az általunk felhasznált kép eredeti helye a PRI honlapja.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten