Korlátok között
Az uniós tiltások elsősorban a tévéműsorokban követhetők nyomon, de olyan sportesemények, mint pl. a Forma-1 is alapvetően változtak egy direktíva miatt. A reklám tartalmát szigorú kikötések határozzák meg. Nem sértheti az emberi méltóságot, nem lehet diszkriminatív, politikai, vallási meggyőződést nem sérthet, nem ösztönözheti a környezetvédelem megsértését, nem szerepeltethet, és nem befolyásolhat gyermekeket, nem lehet megtévesztő, vagyis nem tényszerű, amely a versenytársaknak kárt okozhat, összehasonlító csak abban az esetben lehet, ha objektív. A televíziózásra vonatkozó uniós jogszabály teljesen megtiltja a dohánytermékek hirdetését, még közvetett formában is. Mivel ezt a nemzeti jogszabályok a legtöbb tagállamban - köztük Magyarországon - már amúgy is megtették, az uniós tiltás viszonylag egyszerűen ment. Ennél jóval nagyobb vihart kavart a tiltás általános kiterjesztése az írott sajtóra, a rádióra és a sportrendezvények szponzorálására. A német állam és több dohányszövetség az Európai Bíróságon megtámadta a jogszabályt, s a taláros testület helyt adott a keresetnek. A bírák azonban jelezték, hogy az uniónak joga van megfelelő indokkal bizonyos korlátozások bevezetésére, és a nemzeti tilalmak is életben maradhatnak. Brüsszel így másodszor is nekifutott a jogszabály elkészítésének. Ezúttal az újságokban, magazinokban, rádiókban és az interneten tiltották meg a dohánytermékek népszerűsítését 2005-től.
Reklám és Forma-1
Az Európai Unió 2000-ben teljes körű dohányreklám-tilalmat akart bevezetni, úgy, hogy a motorsportok néhány éves haladékot kaptak volna. Az irányelvet azonban az Európai Bíróság megsemmisítette. Az Unióban megtiltják a dohányreklámot az írott sajtóban, a rádióban és az interneten, és a cigarettagyártó cégek sem szponzorálhatnának ezekben a médiákban megjelenő eseményeket. A sportban a tilalom leginkább a Forma-1-et érintette - a többi sportágban addigra általában amúgy is megszűntek a dohány- és alkoholreklámok -, de a Hungaroring Sport Rt. vezetői nem sokat idegeskedtek, mert 2001 tavaszán már tudni lehetett, hogy készül a gazdasági miniszteri rendelet, amely felmenti az évi egy Magyar Nagydíjat a tilalom alól. A vonatkozó törvény szerint ugyanis azon világszintű, nemzetközi motorsportrendezvény-sorozatok esetében, amelyeket a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen és tíz különböző országban megrendeztek, ez az engedély megadható. A futam főszponzora, a Marlboro sem jelezte, hogy vissza akar lépni. Az év júliusában a rendelet megjelent, tehát - 2003-ig, majd 2006-ig - maradhattak a reklámok a hazai versenyen. 2006 után pedig új szponzorokkal, hirdetőkkel kell megállapodni, egyes elképzelések szerint például elektronikai, híradás-technikai cégek is átvehetik a dohánygyárak szerepét. És ha mégsem, akkor a Forma-1 Európán kívüli, egyelőre nyugodtan füstölő területekre menekül. A Magyar Nagydíjnak mindenesetre papírja van a folytatásról, az idei futamon bejelentették, hogy a világbajnokság főnöke, Bernie Ecclestone élt opciós jogával, és 2011-ig meghosszabbították a verseny rendezésére vonatkozó szerződést. Már csak szponzorok kellenek.