SDT GYIK - Gyakran Ismételt Kérdések az SDT-vel kapcsolatban
2004/03/22 08:00
1902 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az SDT-rendszerrel kapcsolatban számos technikai és egyéb, pl. a tananyagok készítésére vonatkozó kérdés érkezik hozzánk. Az SDT GYIK e kérdéseket és az ezekre adott válaszokat foglalja össze.

SDT GYIK

Az SDT-rendszerrel kapcsolatban számos technikai és egyéb kérdés érkezik hozzánk. Az SDT GYIK e kérdéseket és az ezekre adott válaszokat foglalja össze. A GYIK folyamatosan bővül. További kérdéseiket, hozzászólásaikat várjuk az sdt@sulinet.hu címre. Az SDT GYIK teljes tartalmában itt letölthető (PDF).

JavaScript mellett támogatja-e a Sulinet Digitális Tudásbázis a VBScript alkalmazását?

Sajnos a kialakítás alatt lévő keretrendszer - a kiírásnak megfelelően - nem támogatja a VBScript nyelvet.

Milyen jellegű help szöveget tartalmazzanak a flash animációk?

Azt kérnénk, hogy a flash aminációk tartalmazzanak "műszaki" help-et, mely az egyes kezelőszervek működését magyarázzák meg, de módszertanit ne tartalmazzanak, hiszen nem tudni, hogy milyen konkrét környezetben kerülnek felhasználásra.

Milyen pixelfelbontású flash animációkat készítsünk, van-e ez ügyben és milyen megkötés?

Felső korlát biztosan szükséges, de a design ismerete nélkül ez nehezen meghatározható. A web-normál alkalmazási célra készített változat esetében max 550px széles és max 400px magas az előírt méretkorlát, ekkor várhatóan a minimum 800*600-as felbontású monitor esetében is kifér (levonva a böngésző által és a portal layout által másra használt területeket).

Van-e valamilyen arculati kötöttség (stílus, színek, kötelező feliratok vagy tipográfia, logó)?

Attól függ, hogy milyen anyagról van szó. Szöveg esetében arculati kötöttség annyi van, hogy ne legyen beágyazva stílus, szöveg esetében XHTML 1.0 volt az előírás. Ezzel kapcsolatban készült egy dtd, amely szerint érvényes dokumentumok kerülnek a rendszerbe. Ha valakinek nem DTD, hanem XSD kellene, akkor szóljon, legyártjuk.

Az animációk a "műszaki help"-en kívül tartalmazzanak-e valamilyen kötelező elemet (pl. hivatkozás gombok)?

Ha animáció alatt flash értendő, akkor értelemszerűen a belső működést a flash-en belül kell megoldani. Más vezérlőt (ami külső egyedre hivatkozik) nem szabad rátenni. V.ö. tananyagelemek nem tartalmazhatnak külső linket.

Előírás-e valamiféle pozíció kijelzés (pl. hol járunk), ill. ezen elemeket a projekt technikai csapata határozza meg?

Flash esetében: Ez egyrészt igencsak függ a feldolgozott anyag tartalmától, másrészről a belső designtól. Általánosságban az mondható el, hogy a következő vezérlők javasoltak soros lejátszás esetében:

A) forward-only bejárhatóság

  • következő
  • stop
  • start

B) szabad bejárhatóság

  • első
  • előre
  • következő
  • végére
  • stop
  • start

Amennyiben nem soros, akkor is többféle lehetőség van, attól függően, hogy milyen algoritmusszerkezetek kerülnek kihasználásra a lejátszás folyamán (pl elágazás, ciklus): ekkor az ezeknek megfelelő vezérlőket is meg kell valósítani, amennyiben ezek szabad lefutásúak és nem kötöttek (pl.: ha az elágazás nem felhasználói aktivitáshoz kötött, hanem a program állapotától függ, akkor nem kell vezérlőt kirakni a felületre.)

Működőképes-e az alábbi vázlatos elképzelés?

A rendelkezésünkre álló téglalap alakú munkafelületen (melynek méretét tehát megtudjuk) a designer meghatározza, hogy a belső programozástechnikai rendszerterv által definiált elemek hogyan helyezkedjenek el, és milyen megjelenésűek legyenek. A Médiaismeret tantárgy logikájából adódóan a következő elemeket képzeltük el (ami a kidolgozás során még módosulhat): játékfelület, videó-lejátszó (popup hatású ablak), egyszerű utasítást tartalmazó felület ("A továbblépéshez kattints a piros gombra"), infó gombok (lexikon, részletes magyarázat az adott jelenethez (életrajz, definíciók, tankönyvi idézet stb.)

Válasz

Ha ezek egyike sem tartalmaz külső linket, akkor rendben.
Amennyiben a fenti példában szereplő lexikon- stb. elemek ebben az egy flashben lesznek benne, nincs probléma, mert minden az adott flash-en belül van. Ha ez egy közös, nagy lexikonra akar hivatkozni, akkor viszont két elem közötti kapcsolatról van szó, amelyet viszont nem az elemen belül, hanem felette, egység szinten kell kezelni. Ha egység szinten történik a kapcsolatok kialakítása, akkor az ehhez szükséges vezérlőket (jelen esetben a menüt) is itt kell definiálni.

Egy-egy oldal címe külön RLO. Van-e ennek értelme, hiszen az oldal címe olyan elem, ami önmagában értelmetlen, a látvány szoros része.

Ez így valóban nem áll meg, de nézzünk egy példát, amely bemutatja, hogy formailag egy oldal címeként megjelenő szöveg valójában egy tananyagegység címe:

ID007 Tanananyagegység

  • azonosító: ID0007
  • Cím: "7. A Föld tűzhányó-tevékenysége (vulkánosság)"

Hivatkozott tananyagegységek

  • ID0071
  • ID0072
  • ...

ID0071 Tananyagegység

  • azonosító: ID00071
  • Cím: "7.1 Óceáni hátságok tűzhányó-tevékenysége és az új óceáni litoszféra felépítése"

Hivatkozott tananyagegysége

  • ID00711
  • ID00712
  • ...

ID0072 Tananyagegység

  • azonosító: ID00072
  • Cím: "7.2 ..."

Hivatkozott tananyagegysége

  • ...

ID00711 Tananyagegység

  • azonosító: ID000711
  • Cím: "7.1.1 Hasadéktűzhányók"

Hivatkozott tananyagelemek

  • ID007111
  • ID007112
  • ...

ID00712 Tananyagegység

  • azonosító: ID000712
  • Cím: "7.1.2 az óceáni litoszféra alsó részének felépítése: a peridotit"

Hivatkozott tananyagelemek

  • ID007121
  • ID007122
  • ...

A grafikusok már a látványtervbe beírták az instrukciókat. Ha ezek megvannak, akkor szükséges-e az instrukciókat külön RLO-kba is beírni?

Példa

Ki keresne rá arra, hogy "Húzd a képet a térképre!"?

Válasz

A tananyagegységek leíró nyelve tartalmazza az instrukciókat (mind a tanulási, mind a tanítási instrukciókat). A tananyag lejátszásakor ezen instrukciók alapján különbözőképpen lehet majd a tananyagon végighaladni. Az említett példa ("Húzd a képet a térképre") esetében a következő lehet a megoldás:

Tegyük fel, hogy a feladat flashben készült el, így mind a kép, mind a térkép, mind a feladat leírása egy állományban van. Ezen flash-t, mint feladatot tartalmazó egységben meg kell határozni, hogy az egységen belüli hivatkozott elemmel mit is kell csinálni (tanítási és tanulási instrukciók). Itt például a következő szöveg fog szerepelni :
TIP: "Az adott területen található főbb hegységek elhelyezkedésének rögzülése érdekében végeztessük el a diákokkal a következő feladatot:"
TAP: "Húzd a képet a térkép megfelelő pontjára"

A kereshetőséggel kapcsolatban. Ha egy tanár pontosan ilyen típusú feladatokat keres: "fogd és vidd", akkor hasznos lehet, ha e szerint is szűrheti a találati listát. Persze ez nem kötelező.

Az oldalon megjelenő szövegelemek problémája. Pl. van egy táblázat, aminek kitöltött és kitöltetlen részei vannak, a feladat a különálló szavak stb. behúzása a táblázatba...

.. Ezeket a táblázatelemeket és hasonló feliratokat nem kell külön leadni szövegként, hanem elég, ha az interaktív feladatban ott van és működik?

Válasz

Kétféle dologról van szó. Egyrészről vannak az adatokat tartalmazó táblák (pl. a négyjegyű függvénytáblázat egyes táblái), amelyek speciális tananyagelemek. Az említett táblázat nem ilyen, hanem egy konkrét feladat megjelenítéséhez használt forma. Feltételezzük, hogy ez a feladat is flash-ben készül, így nem kell leadni szöveges formában.

Ha a feladatok külön RLO-k is, azokat nem kell metainformációkkal ellátni?

Minden elemet és egységet el kell látni metaadatokkal, különben nem lesz újrafelhasználható (pl. az adott feladat műveltségi terület szerinti besorolása, a feladat típusa stb. ). Egyetlen anyag sem kerülhet be a rendszerbe úgy, hogy nincsen a szükséges tulajdonságokkal (metadatokkal) ellátva.

LAP esetében ki kell-e tölteni a műv. terület és tantárgy mezőket, vagy ezek öröklődnek felsőbb szintről?

Meg kell adni, ezek nem öröklődnek! Megjegyzés: minden egységre lehet sablont készíteni (metatulajdonságokra), így lapra is. Ez megkönnyítheti a műv.ter/tantárgy megadását. Ez nem vonatkozik a lejátszó-szerkesztőben megadható tulajdonságokra.

Milyen kiterjesztésű állományokat támogat a rendszer?

A rendszer a következő állománytípusokat támogatja (kiterjesztés / tananyagelem / alkalmazási cél)

  • .a6p / szimulacio / Forrás
  • .ai / kep / Forrás
  • .as / Szimulacio / Forrás
  • .asf / Mozgokep / -
  • .asx / Mozgokep / -
  • .avi / Mozgokep / -
  • .bmp / Kep / Forrás
  • .cdr / Kep / Forrás
  • .cgm / Kep / -
  • .cml / kemia / -
  • .csm / kemia / -
  • .css / szoveg / Forrás
  • .dcr / szimulacio / Forrás
  • .dtd / szoveg / Forrás
  • .dir / szimulacio / Forrás
  • .dv / mozgokep / Forrás
  • .fla / szimulacio / Forrás
  • .gif / kep / -
  • .htm / szoveg / Forras
  • .html / szoveg / Forras
  • .iip / szimulacio / Forrás
  • .imp / szimulacio / -
  • .jpe / kep / -
  • .jpeg / kep / -
  • .jpg / kep / -
  • .js / szimulacio / Forras
  • .math / matek / -
  • .mml / matek / -
  • .mol / kemia / Forrás
  • .mp2 / hang / -
  • .mp3 / hang / -
  • .mpa / hang / -
  • .mpe / mozgokep / -
  • .mpeg / mozgokep / -
  • .mpg / mozgokep / -
  • .mpga / hang / -
  • .png / kep / -
  • .rtx / szoveg / -
  • .smil / szimulacio / -
  • .sml / szimulacio / -
  • .svg / szimulacio / -
  • .svgz / szimulacio / -
  • .swf / szimulacio / -
  • .tif / kep / forras
  • .tiff / kep / forras
  • .txt / szoveg / -
  • .vml / szimulacio / -
  • .vrml / szimulacio / -
  • .wav / hang / forras
  • .wma / hang / -
  • .wml / szoveg / -
  • .wmv / mozgokep / -
  • .wrl / szimulacio / -
  • .xhtml / szoveg / -
  • .xml / fizika / -
  • .xml / kemia / -
  • .xml / kotta / -
  • .xml / link / -
  • .xml / matek / -
  • .xml / szimulacio / -
  • .xml / szoveg / -
  • .xml / tablazat / -
  • .xml / tesztfeladat / -
  • .xsd / szoveg / forras
  • .xsl / szoveg / forras

: HTML-ben egy képre különböző hotspot területeket lehet definiálni, melyek linkként működnek. Ez lehetséges SDT-ben? Ha nem, a jövőben az lesz? Flash-sel megoldható ez a probléma?

A "tesztfeladat" és "feladat" rendszerbeli egyedtípusok támogatják a hotspot készítését. Ezen egyedek az ISM_QTIASIv1P2P1 séma szerint készülnek.

Bővebb információ

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten