Bevezetés
Korábbi cikkünkben megmutattuk, hogy az informatika történetével foglalkozó cikkek és a történelemtananyag megfelelő részei között hogyan teremthetünk kapcsolatot. Most nézzük, hogy az újonnan megjelent tartalmakat milyen vonatkozásban tudjuk felhasználni az informatikaórákon, -szakkörökön, illetve milyen önálló feldolgozásra alkalmas anyagokat ajánlunk a diákoknak.
Kapcsolat a Fizika, Kémia, Matematika tantárgyakkal
Rovatunkban nemrégiben foglalkoztunk a hangmanipulálás témakörével, amelyben használtuk a hangmagasság, hangerő, hangszín, zörej fogalmakat is, azonban rovatunk hasábjain a hang fizikájában nem mélyültünk el, ezért is ajánljuk a fizikatananyag ide vonatkozó foglalkozását is. Az elmúlt években tapasztalhattuk a digitális fényképezőgépek elterjedésének ugrásszerű növekedését. Rovatunkban mi is felhívtuk a figyelmet a digitális gépek előnyeire/hátrányaira. A fizikatananyagban az optikai leképező eszközök foglalkozásban bemutatásra kerül a fényképezőgép képalkotásának módja is, amelyet szintén ajánlunk minden diáknak tanulmányozásra. Maradjunk továbbra is a hardvernél, és nézzük, milyen kapcsolatot találunk a számítógépek felépítésével kapcsolatban. Tudjuk, hogy a mikroprocesszor egyik fontos része az aritmetika- logikai egység (ALU) amelynek a számítási és logikai műveletek elvégzése a feladata. Itt diákjainknak feldolgozásra ajánlhatjuk a matematika tantárgy matematikai logika témáját, amelyben a logikai műveletek leírásán túl érdekes példákat is találhatnak.
Amikor az algoritmizálás szépségeivel ismertetjük meg diákjainkat, a haladóknak nehezebb, érdekesebb feladatokat is feladhatunk. Pl. írhatunk algoritmust a következő problémára: "Egy fát ültetünk, melynek egyetlen új ága van. Növekedése az alábbi szabályok szerint történik: minden új ág létrejöttét követő évben növekszik, majd ezt követő években egy-egy új ágat hajt. Hány ága lesz a fának az egyes években (az első vizsgált év az ültetés éve)?" (Segítséget a matematika rovat nevezetes sorozatairól szóló témájában találhatunk.) A számítógépek alkalmazásának egy érdekes, izgalmas területe a különböző szimulációk készítése. Igen látványos szimulációkat készíthetünk a kémiai reakciók témakörében is, azonban nem árt feleleveníteni tudásunkat, hogy számítógépes programunk minél jobban megközelítse a valóságot. Ebben sokat segíthet a kémiai reakciók általános jellemzése című téma is.
A számítógépeket különböző mérési feladatok elvégzésére, és azok értékelésére is felhasználhatjuk. A méréssel kapcsolatban a fizika tantárgy módszerek és mérés a fizikában témáját ajánljuk, míg az adatok kiértékelésénél a matematika tantárgy statisztika témája adhat segítséget. Természetesen az éles szemű informatikatanár más tantárgyi kapcsolatokat is találhat, ha egy kis időt rászánva böngészik az SDT fokozatosan bővülő tartalmában. A további felhasználásra vonatkozó ötleteket a fórumban is várjuk. Jó böngészést kívánunk az SDT-ben!