Kezdjük talán azzal, hogy megpróbáljuk értelmezni az egész életen át tartó tanulás programját, s hogy hogyan kapcsolódnak össze a különböző szálak és programok az előbbi program kapcsán. Az Egész Életen Át Tartó Tanulás programja az oktatás négy különböző szegmensének nyújt pályázati lehetőségeket és támogatásokat. A négy szegmens közül az egyik az Erasmus, amely a felsőoktatási intézmények fejlesztési törekvéseit támogatja, valamint megteremti a mobilitást a különböző felsőfokú intézmények hallgatói számára a különböző tagállamok oktatási programjában való részvétel során. Ez az Európai Bizottság legsikeresebb oktatási programja, s ma már több mint egy millióan élnek a program nyújtott hallgatói mobilitással, s diákjai valamely külföldi egyetemnek vagy főiskolának. Az Erasmus célja a további mobilitás növelése, hiszen a Bizottság 2012-re meg szeretné duplázni a korábban említett hallgatói számot, vagyis mintegy 3 millió programban részt vevő hallgatóra van szükség, hogy elérjék ezt a célszámot.
Az Egész Életen Át Tartó Tanulás programjához tartozik a Grundtvig elnevezésű program is, amely a felnőttoktatást valamint az egyéb oktatási formákat kívánja támogatásával előremozdítani. Az ebben a programban megfogalmazott célkitűzések szerint a Grundtvig célja az, hogy beintegrálja a felnőttoktatásban jelenlévő hallgatókat a társadalomba, bővüljenek ismereteik, javulás következzen be az életminőségükben, és új lehetőségek adódjanak számukra a munkavállalás folyamatában. A programban a 25. életévüket betöltött személyek vehetnek részt valamint, azok akik 18 és 24 év közöttiek, s nem tagjai sem közép, sem pedig felsőfokú intézménynek. A Grundtvig program a 27 tagállam mellett, Törökországban, Izlandon, Liechtensteiben, és Norvégiában is elérhető a tanulni vágyó felnőttek számára. A Leonardo Da Vinci program, szakmai képzések támogatását foglalja össze, vagyis az alábbi szempontok mentén valósítja meg a célkitűzéseket:
- a szakmai alapozó oktatásban és szakképzésben és továbbképzésben érintett személyek egész Európára kiterjedő mobilitása minőségének javítása és mennyiségének növelése azzal a céllal, hogy a vállalkozásokhoz történő gyakorlatok száma az egész partnerek, és más érintett szervek közötti európai szintű együttműködés minőségének életen át tartó tanulás programjának végére legalább évi 80 000-re növekedjen; - az oktatási és képzési szolgáltatást nyújtó intézmények vagy szervezetek, a vállalkozások, a szociális javítása és mennyiségének növelése;
- az innovatív gyakorlatok fejlesztésének elősegítése a felsőfokútól eltérő szintű szakoktatás és -képzés terén, valamint e gyakorlatoknak - többek között egyik részt vevő országból a többi országba történő - átadása;
- a képesítések és a kompetenciák - köztük a nem formális és informális tanulással szerzettek
- átláthatóságának és elismerésének javítása;
- a modern idegen nyelvek tanulásának ösztönzése;
- az egész életen át tartó tanuláshoz kapcsolódóan az IKT alapú innovatív tartalom, a szolgáltatások, a módszertan és a gyakorlat fejlesztésének támogatása.
Ezekhez a célokhoz természetesen olyan általános elvek is társulnak, mint az ismeretek, képesítések megszerzése, s ezzel a programban részt vevők munkaerő-piaci helyzetének javítása, a szakoktatás, szakképzések minőségének javítása, valamint a szakképzésben jelenlévők mobilitásának hatékony előmozdítása. Végül pedig, de nem utolsó sorban a Comenius program foglalkozik a közoktatás helyzetével, vagyis az óvodai, általános- és középiskolai oktatási intézmények közötti együttműködés elősegítésével, partnerkapcsolatok kialakításával, a kisebbségek oktatásának fejlesztésével, illetve a pedagógusok szakmai továbbképzések felkarolásával.