Statisztikai alapfogalmak tanítása Excel segítségével
2005/02/23 16:19
2265 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Új sorozatunkban példákat igyekszünk mutatni arra, hogy miként alkalmazható az EXCEL a statisztika alapfogalmainak tanításában. Első írásunkban a számtani átlag, valamint a medián néhány tulajdonságát vesszük górcső alá.

Az új tantervben központi szerepet kapott a statisztika tanítása. Középiskolában már a 9. évfolyamon szerepel az átlag, valamint a medián fogalma. A matematikaórákon általában csak "kis mintán" van lehetőségünk dolgozni, továbbá ha valamelyik adatot megváltoztatjuk, akkor az összes számolást újra el kell végeznünk, így az egyes ismérvek tulajdonságait nehezebb felfedeztetni a diákokkal. Ezzel szemben az Excel (vagy bármely más célprogram) előnyei:
• gyakorlatilag tetszőlegesen nagy méretű mintán dolgozhatunk;
• a minta méretét egyszerűen változtathatjuk;
• gyors, így rengeteg időt megspórolhtaunk abból, amit számolásra szánnánk;
• az adatok könnyen módosíthatók; a számolt cellák dinamikusan követik a változásokat, így közvetlen lehetőség nyílik az ismérvek viselkedésének tanulmányozására.

Az alábbi, letölthető Excel munkafüzet egy elképzelt cég dolgozóinak fizetését, illetve testmagasságát tartalmazza.

Javasolt feladatok
• Számítsuk ki a fizetések, illetve a testmagasságok átlagát! Vizsgáljuk meg, hogy miként változnak az átlagok, ha néhány fizetést "szélsőségesen nagyra", vagy néhány testmagasságot "szélsőségesen kicsire" írunk át!
• Vizsgáljuk meg, hogy hány adat kisebb, illetve hány adat nagyobb az átlagnál! Mit mondhatunk az eredmények alapján: mennyire "jellemzi jól" az átlag a mintát? • Számítsuk ki, hogy az egyes testsúlyok, illetve magasságok abszolútértékben mennyire térnek el az átlagtól! Számítsuk ki az átlagtól való eltérések átlagát! Mit jelent, hogy a fizetéseknél ez az érték "viszonylag nagy", a magasságoknál "viszonylag kisebb"?

• Számítsuk ki a fizetések, illetve a testmagasságok mediánját! Vizsgáljuk meg, hogy hány adat kisebb, illetve hány adat nagyobb a mediánnál! Vegyünk fel egy új ember adatait! Figyeljük meg a változásokat! Melyik adat "jellemzi jobban" a testmagasságokat, illetve a fizetéseket; a medián, vagy az átlag?
• Próbáljuk átírni a fizetések értékét úgy, hogy a medián "rosszabb képet" adjon az adatsorról, mint az átlag!


Ajánlott hivatkozások:

Letölthető Excel-állomány
Az SDT statisztikával kapcsolatos oldalai

Árki Tamás



Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten