Sulinet Digitális Tudásbázis rendszer - általános leírás
A rendszer egy elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely létrejöttétől fogva minőségileg új lehetőségeket biztosít multimédia tartalmak eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve támogató eszközt biztosít a pedagógusok számára az információgyűjtő, -értékelő és problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való felkészítéshez.
A tananyag-adatbázis - az elérhető tartalom
A rendszerben lévő tartalom kompletten, műveltségi területenként fedi le az egyes évfolyamok törzsanyagait. Az elkészült elektronikus tananyagokhoz tanmenetek, óravázlatok és tanári módszertani útmutatók készültek, illetve készülhetnek újak a jövőben. A létrehozott anyagok a NAT és a kerettantervek követelményeinek megfelelően képezik le a tanterveknek megfelelő törzsanyagokat a pedagógusok és a tanulók részére, amelyeket felhasználhatnak a mindennapi tanítás-tanulás folyamatában.
A rendszerben elérhető tartalmak alapvető fajtái a következők lehetnek:
- Újrafelhasználható tananyagelemek, melyek a legkisebb, önállóan létező építőkockák, mindazokkal a kiegészítő információkkal, melyek alkalmassá teszik a felhasználásra, további feldolgozásra. Fajtája szerint lehet egy szövegrész, kép, hang, animáció, szimuláció, filmrészlet vagy feladat. Újrafelhasználható, mert több tananyag is hivatkozhat rá.
- Tematikus tartalmi egységek, az építőkockákból (tananyagelemekből) összeállított tananyagokat reprezentálják, a legmagasabb szintű műveltégi terület, tantárgy, témakörtől a legkisebb foglalkozás- vagy témaegységekig. Ezekhez szorosan kapcsolódóan érhetők el a tanárok számára fontos módszertani ajánlások vagy a tananyag feldolgozására vonatkozó közvetlen információk.
- Gyűjtemények, a lexikonszerű felhasználást támogató fogalom-, hang-, kép-, film- vagy feladattárak.
A pedagógusok a központilag létrehozott törzsanyagokon kívül a már meglévő és esetlegesen az általuk létrehozott új objektumokból saját tananyagegységeket is készíthetnek, amelyeket a rendszer megjelenítő felületén, vagy abból kinyerve más eszközökkel felhasználhatnak tanóráik megtartásánál.
A tartalomkezelő eszköz
A rendszer tervezésekor alapvető cél volt egy minden tekintetben korszerű oktatási tartalomkezelő eszköz létrehozása és a széles körben elterjedt gyakorlati felhasználás megvalósítása. Ennek érdekében pedagógusok, diákok, szakmai szervezetek, tartalomfejlesztők kaptak szerepet az előállítás folyamatában.
- Központi tartalom tár - Az újrafelhasználható tananyagegységek tárolása egyetlen központi adatbázisban valósul meg. A nagy mennyiségű adat, állomány kezelését a sokrétű kategorizálás, az elemekhez és egységekhez rendelt technikai és tartalmi metainformációk segítik. A rendszerben történő navigációt támogatandó többszintű keresések érhetők el, lehetőség van a találati listák elmentésére, könyvjelzők elhelyezésére.
- Széles felhasználói szerepkörök - A felhasználói, tartalomkezelői és adminisztrátori funkciók megvalósítása során létrejöttek a tananyagfejlesztésben részt vevő szerkesztői, szerzői, lektori, publikációs szerepkörök és ezek munkáját támogató munkafolyamatok. Létrejöttek a tartalmi, kollaborációs és kommunikációs adminisztratív funkciók és szerepkörök. Lehetőség van a tartalmak lejátszása, bejárása során tanári vagy tanulói nézetek megkülönböztetésére.
- Rugalmas felhasználás és újrafelhasználás - A tananyagelemek elérhetőségével, azokkal rugalmasan kialakíthatók új tananyagegységek, vagy önállóan felhasználhatók. A tananyagszerkesztő eszköz alkalmazásával nemcsak saját tananyagok állíthatók elő, de kezdeményezni lehet azok közkinccsé tételét és lektorok általi minősítését is.
- Változatos tevékenység- és munkaformák - A pedagógusok támogatást kaphatnak olyan oktatási tevékenységekhez, mint a gyűjteménykezelés, különböző médiumok feldolgozása, példamegoldás, mindezt különböző tanulásszervezési munkaformákon keresztül, mint például frontális osztálymunka, egyéni vagy páros munka, kooperatív csoportmunka, projektek szervezése. A csoportos munkaformákat kollaborációs és kommunikációs funkciók segítik.
- Technikai megvalósítás - Felhasználás során a pedagógus vagy hallgató számára a tallózáshoz és lejátszáshoz való közvetlen hozzáféréshez mindössze Internet kapcsolat és Internet böngésző szükséges. Tananyagok fejlesztéséhez egy ingyenesen letölthető kiegészítő alkalmazás használható, mely képes on-line és off-line üzemmódban működni a felhasználói gépeken.
A tartalombeszállítóktól való függetlenség növelése érdekében és a tartalom hordozhatósága miatt mind a belső adattárolás, mind a publikálás nemzetközi szabványokhoz (SCORM, IMS, LOM, Dublin Core) igazodva történik.