Az óvodában korábban "csak" a rajzolás-gyurmázás, a kertben való bújócskázás, az éneklés, a "szépen-evés", a társakhoz való alkalmazkodóképesség elsajátítása voltak azok a fő elfoglaltságok, melyekkel az intézményekben töltött napokon találkoztak a gyermekek. Hiszen hagyományosan ezek azok az alapvetően szükséges képességek, melyek az iskolakezdéshez kellenek. A digitális társadalom idején azonban a felnövekvő nemzedéknek - egyes szakértők véleménye szerint - a lehető legkorábban meg kell ismerkednie a számítógéppel is.
A világon számos olyan kezdeményezés indult el, amelyek keretében az óvodás korú gyermekek számára lehetőség nyílik arra, hogy megismerkedjenek a huszonegyedik század alapvetőnek mondott technikai eszközével, a számítógéppel. Az úgynevezett KidSmart program például az utóbbi évek egyik legnagyobb jótékonysági kezdeményezése, melyet egy multinacionális informatikai cég az egyes országok közreműködésével valósít meg.
A program nem más, mint az információs társadalom kialakításának elősegítése, a digitális szakadék csökkentése: az, hogy mindenki egyenlő eséllyel tehessen szert számítógépes ismeretekre. (Eddig több mint 6300 terminál került elhelyezésre világszerte). A program révén a 2-7 éves gyermekek is megbarátkozhatnak a számítógép világával - hála a számukra kialakított termináloknak, a készségfejlesztő szofver-csomagoknak, a vidám formavilágú számítógépeknek és a kimondottan vidám hangulatot árasztó kisbútoroknak.
Hazánkban is számos lehetőség adódik azoknak a szülőknek és pedagógusoknak, akik már óvodáskorú tanítványaikat, gyermekeiket szeretnék összebarátkoztatni a komputerrel. Ismert mesehősökkel és játékos feladatokkal várják a kisóvodásokat a számítógép elé azok az interaktív CD-romok, melyek próbálják a kikapcsolódás közben fejleszteni a gyermekek tudását és készségeit.
Ugyancsak a számítógépes kultúra elsajátítását teszi lehetővé a kisgyermekek számára az a hazai kezdeményezés, mely az óvodások és a kisiskolások, valamint a szülők és a pedagógusok számára nyújt lehetőséget a kisgyermekeknek kifejlesztett terminálok és készségfejlesztő programok kipróbálására. A PiCi Kuckóra keresztelt helységet azzal a szándékkal hozták létre, hogy mindenki meggyőződhessen a gyermekbarát informatika hatékonyságáról és pozitív hatásáról.
A fent említett kezdeményezésekről a pedagógusok és szülők, valamint a programokat elindítók véleménye nem mindig esik egybe. Vannak, akik nagyanyáink idejére és az akkori állapotokra, tanítási módszerek hatékony voltára hivatkozva feleslegesnek tartják a gyermekek számítógépekkel való korai ismerkedését. Mások szükséges rossznak tartják a kisgyermekek számára elkészített komputeres készségfejlesztő játékokat. És vannak olyanok is, akik a gyermek szellemi fejlődése szempontjából egyértelműen hasznosnak tartják a számukra kialakított óvodai terminálokat.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium óvodák számára "Brunszvik Teréz óvodai számítógépes program" címmel kiírt pályázatával is arról kíván gondoskodni, hogy a kisgyerekek minél előbb megismerkedhessenek a számítástechnikával. Hiszen a programot szellemileg is támogató szakértők szerint a számítógép nemcsak leköti a gyermekek figyelmét, hanem abban is segítheti az óvodapedagógusokat, hogy megismertessék a csemetékkel az újfajta technológiai eszközt, mely a későbbiekben alkalmas lesz arra, hogy segítségével eligazodjanak és eligazítsanak másokat a hétköznapi életben.
Az említett pályázat is azon az elven alapszik, mely szerint az óvodában a számítógépes oktató programok kiválóan alkalmasak a gyermekek figyelmének, koncentrációjának, kitartásának a fejlesztésére.
A multimédia segítségével - mely kép + hang + szöveg + animáció együttes alkalmazása - a gyerekek figyelme maximálisan le van kötve. A tananyag feldolgozása játékos formában történik, észre sem veszik, hogy most éppen tanulnak. Olyan élményünk is csak a multimédiás órákról van, hogy a gyerekek újabb és újabb feladatokért könyörögnek.
A számítógép segítségével történő tanulás egyesek szerint tehát hatékonyabb bármilyen más módszernél. A számítógépes foglalkozásokon a gyerekek sokkal aktívabbak, a fegyelemmel sincs probléma. A gazdag illusztrációk jobban elősegítik az anyag megértését, mint a tankönyvekben lévő, korlátozott mennyiségű fénykép, illetve rajz.
Ha elfogadjuk, hogy az óvodákban elhelyezett és speciálisan gyermekek számára kialakított terminálok valóban hasznosak és alkalmasak többek közt a memória, a térlátás és a koncentrációképesség fejlesztésére, néhány dolgot semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni.
Ahogy egy felnőtt számára káros, úgy a fiatal szervezetnek sem tesz egyértelműen jót a monitor előtti ülés, a számítógéppel végzett hosszantartó munka, játék. Éppen ezért a kisgyermekek növekedését, szervi fejlődését és egészségét nem.
A cikkben említett programokról részletes információt kaphatnak az alábbi weboldalakon:
- IBM KidSmart Program
- Óvodásoknak szóló oktatóprogramok
- Informatikai és Hírközlési Minisztérium - "Brunszvik Teréz óvodai számítógépes program"