Színszimbolika - Fehér
Kormos Edit
2007/10/02 21:48
5298 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Fehér, fekete - születés és gyász, menyasszony és vőlegény, nappal és éjszaka, tisztaság és szenny, angyalszárny és pokoli sötétség. A népi kultúrában nemcsak e két színhez, de a szivárványos paletta minden színéhez kötődik valamilyen jelentés.

Palettánk egyik legtöbb jelentéssel felruházott színe a fehér. A fehér szín elsődleges a legtöbb kultúrában a tisztasághoz, megtisztuláshoz kapcsolódik. Fehérrel találkozunk a kórházak falán és orvosok köpenyén, ahol praktikus szerepe van a fehér színnek: ezen látszik meg leghamarabb a szennyezés, ami a higiénia miatt igen fontos tényező; másrészről pedig a fehér a legkönnyebben tisztítható szín is egyben. A fehér tisztasága köszön vissza az újszülöttek hímzett pólyáján, az ágyneműnkön vagy a hagyományos alsó ruházat színén. A menyasszonyok ruhájának színe már nemcsak az új, közös életbe lépés szimbóluma, de az erkölcsi értelemben vett tisztaságot is jelképezi: az érintetlenségét, azaz a szüzességét. Szűz Mária képi ábrázolásain is a fehér liliom a szűzlét szimbóluma. Arany János Zách Klára című balladájában a fehér rózsa és a vörös rózsa jelképpáron keresztül mutatja be az elvakult szenvedély és erőszak áldozatává vált lány ártatlanságának elvesztését. Az ártatlanság fehér színét hordozza a gonosz áldozatává váló Hófehérke is, akit csak a herceg menthet meg a sötétség és a halál karmából.Az Ágnes asszony című Arany-balladában a fehér színnek tovább árnyalódik a jelentése. Egyrészről a becsület és lelkiismeret jelképe a hófehér lepedő, melyen a gyilkosság ejt eleinte valóságos később már csak vizionált (vér)foltot; másrészről a műben elhangzik a bírái előtt álló Ágnesről, hogy az arcán patakzó könnyei olyanok, mint a "liliomról pergő harmat" vagy a "vízgyöngy a hattyú tollán". Ebből a két metaforából is világossá válhat, hogy Ágnes kecsessége, szépsége, fehér bőrével társul. A fehér bőr kivételessé, szinte arisztokratikussá teszi az ifjú asszony szépségét, hiszen a földeken, tűző napon dolgozó asszonyok bőre napcserzette volt, s csak az úri dámák lehettek büszkék finom, sápadt bőrükre, melyen áttetszett a karjukon futó kék ér. Ezért is kapták a "kékvérű" jelzőt. A fehér szín a fény színe is, mely szemben áll a sötétséget jelképező feketével. Ezért lehet, hogy a mesékben a jó hősök fehér, a rosszak pedig általában fekete öltözéket viselnek. Gondoljunk csak a XX. század legnagyobb és legcsodálatosabb meséinek hőseire: Tolkien A gyűrűk ura című regényének fehér Gandalfjára vagy a démoni fekete lovasokra; a Csillagok háborújának fehérbe öltözött Obi-van Kenobijára és Darth Vaderre, a Fekete Lovagra; vagy Harry Potter kékesfehér fénybe öltözött patrónusára és Voldemortra, a Sötét Nagyúrra! A valós sötétséget áttörő világosság képén túl azonban a szellemi és erkölcsi sötétséget széthasító értelem vagy erény szimbólumai is lehet a fény, s az őt megjelenítő fehér. Így vezetheti ki a csillag - hit és erkölcs - fénye az élete sötét erdejében eltévedt Dantét a Pokol első énekében. Keleten a fehér-fekete szimbolikája már árnyaltabb, nem ennyire egyértelmű és szélsőséges. A Jin és Jang párját szimbolizáló hullámvonallal elválasztott kör benne a fekete és fehér színpárral, melyek egy-egy kisebb körként megjelennek a másik "térfélen", nos ez a szimbólum már nem sarkítja jóra és rosszra a két szín szimbolikáját, hanem az egymást vonzó, s egymással harmóniában élő ellentéteket hivatott megjeleníteni. Így a fehér a világosság, a szellemiség, a tudat férfi princípiumát, míg a fekete a sötétség, a lélek, az ösztönök női princípiumát testesíti meg. Így a fekete-fehér pár már nem jó vagy rossz, hanem minden minősítéstől mentes ellentétes létező, aki az egységet keresi. Mindkettő hordozza ugyanakkor a másik egy részét is. Az egyensúly helyreáll. Kultúránkban ehhez hasonló nő és férfi szimbolikával az ókori görögöknél találkozhattunk. A görög mitológiában Apollón a Napisten, Artemisz pedig a Holdistennő. Apollón a világosság, Artemisz a sötétség. Apollón a fényes tudat, Artemisz az ősi ösztön. S a mitológiában e két isteni lény testvérei egymásnak. S hogy a keresztényi szimbolika se maradjon ki mindebből: a húsvéti ünnepkörben a fehér szín szimbolizálja Jézus feltámadását, azaz a szellem győzelmét a halál felett. Mária bár nem feketébe, de sötétkékbe öltözve jelenik meg a keresztény ikonológiában, ami az égbolt színe, ráadásul glóriáján gyakran feltűnnek az ég csillagai is. Mária volt az az asszony, aki egyszülött fiának világra jöttével hidat teremtett a föld és ég között: általa költözhetett - ha csak 33 évre is - a Menny a földi világba.A fehér nem lehet meg párja a fekete nélkül: ahogy a világosságot sem látjuk/érthetjük, ha nincs mellette kontrasztnak a sötét. Következő alkalommal a fekete szimbolikáját követhetjük nyomon...

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten