A tanítás módszerére csak utalásszerű javaslatot tesz a kerettanterv. Jellemző témák, korszakok az életműben, tematikai változatosságban, egy ciklus mélyebb ismerete és egy publicisztikai mű szerepel a szövegben. A témakör feldolgozásának módja tehát lehet a hagyományos kronologikus szemlélet, ugyanakkor a kerettanterv nem irányít a kizárólagosság szerint, tehát a korszakelvű, tematikus, műfaji és eszmei felosztásra is lehetőség nyílik.A tanítás módszerére csak utalásszerű javaslatot tesz a kerettanterv. Jellemző témák, korszakok az életműben, tematikai változatosságban, egy ciklus mélyebb ismerete és egy publicisztikai mű szerepel a szövegben.
A témakör feldolgozásának módja tehát lehet a hagyományos kronologikus szemlélet, ugyanakkor a kerettanterv nem irányít a kizárólagosság szerint, tehát a korszakelvű, tematikus, műfaji és eszmei felosztásra is lehetőség nyílik. A tanító tanár maga választhatja meg a haladás módszerét és ebben nyilvánvalóan figyelembe kell vennie saját képességei mellett tanulócsoportjának képességeit és életkori sajátosságait. A tanító tanár maga választhatja meg a haladás módszerét és ebben nyilvánvalóan figyelembe kell vennie saját képességei mellett tanulócsoportjának képességeit és életkori sajátosságait.
Bevezetés Bevezetés A századvég és századelő magyar irodalmi és kulturális életének összefoglalásaA századvég és századelő magyar irodalmi és kulturális életének összefoglalása | 1-2 óra1-2 óra | A századelő magyar irodalmi törekvéseinek áttekintése.A századelő magyar irodalmi törekvéseinek áttekintése. 1. A bevezetésben Ady Endre költői életművének helyét és szerepét kell meghatározni a XX. századi magyar lírában. 2. 2. Életrajz 3. 3. Költői szakaszok: 4. 4. Ady műfaji, formai és stiláris többszólamúságról, téma- és motívumvilágának gazdagságáról és összetettségéről is szólni kell a bevezető részben. Ady műfaji, formai és stiláris többszólamúságról, téma- és motívumvilágának gazdagságáról és összetettségéről is szólni kell a bevezető részben. |
ÉletrajzÉletrajz Életmű korszakolása, | 1 vagy 0 óra1 vagy 0 óra | Ady Endre életrajzának feldolgozása a tankönyv és a monográfiák alapján is történhet.Ady Endre életrajzának feldolgozása a tankönyv és a monográfiák alapján is történhet.A frontális órát azonban helyettesítheti az életrajz házi feladatként való feladása, a tankönyv szövegének órán történő jegyzetelése, a kiselőadás készítése és előadása vagy akár az előre felkészült tanulók segítségével az életrajzi tények órán való összegyűjtése.A frontális órát azonban helyettesítheti az életrajz házi feladatként való feladása, a tankönyv szövegének órán történő jegyzetelése, a kiselőadás készítése és előadása vagy akár az előre felkészült tanulók segítségével az életrajzi tények órán való összegyűjtése.Külön figyelmet kell szentelni az életrajzi tények problémásabb részeinek utólagos megbeszélésére, a költő és az ember karakteres szétválasztására.Külön figyelmet kell szentelni az életrajzi tények problémásabb részeinek utólagos megbeszélésére, a költő és az ember karakteres szétválasztására. |
Ady költői újításaiAdy költői újításainak meghatározása, az életmű kötet-ciklus-motívumok szerinti csoportosításának rendszerenak meghatározása, az életmű kötet-ciklus-motívumok szerinti csoportosításának rendszere | 1 óra1 óra | Tematikus csoportok meghatározása, kapcsolódásuk a magyar irodalmi hagyományhoz, újítások, eltérések megmutatása és bizonyítása.Tematikus csoportok meghatározása, kapcsolódásuk a magyar irodalmi hagyományhoz, újítások, eltérések megmutatása és bizonyítása. 1. Ady költői újításai1. Ady költői újításai 3. Hagyománykövetés,újítások3. Hagyománykövetés,újítások |
Kötet és cikluskompozícióKötet és cikluskompozíció | 2 ór2 ór | A daloló Párizs A daloló Párizs - a cikluskompozíció 2. 2. -a ciklus jellemzői |
Önarcképszerű versekÖnarcképszerű versek, , ars poétika, a mitizált Én motívumköre, ars poétika, a mitizált Én motívumköre, a küldetéstudat problémáia küldetéstudat problémái | 2 óra | 1. A1. A Góg és Magóg fia vagyok én... Góg és Magóg fia vagyok én... 2. A Hortobágy poétája Hortobágy poétája |
A Léda-szerelem A Léda-szerelem | 2 óra | A szerelem ambivalenciája. A szerelem ambivalenciája. 1. Az én menyasszonyomAz én menyasszonyom, |
Ady istenes verseiAdy istenes verseinek összefoglalásanek összefoglalása | 2 óra | 1. Bevezetés1. Bevezetés Az 1908-as Az Illés szekerénAz Illés szekerén című kötetben jelent meg először az istenes versek ciklusa, s ettől kezdve minden kötetben külön ciklust alkotnak, az 1912-es A menekülő élet A menekülő élet című az utolsó ilyen kötet. "Nem ismerek szebb szabadgondolkozást, mint az Istennel való nyugtalan és kritikus foglalkozást." (Ady) "Nem ismerek szebb szabadgondolkozást, mint az Istennel való nyugtalan és kritikus foglalkozást." (Ady) 2. Az Úr Illésként elviszi mind2. Az Úr Illésként elviszi mind... ... című vers elemzésecímű vers elemzése 3. 3. AASion-hegy alatt Sion-hegy alatt és a |
Pénz, mámor, vágyPénz, mámor, vágy motívuma motívuma | 2 óra | 1. A pénz, mámor, vágy motívumának szerepe Ady lírájában pénz, mámor, vágy motívumának szerepe Ady lírájában 2. Vér és arany2. Vér és arany |
Ember az embertelenségbenEmber az embertelenségben | 2 óra |
2. A 1918 augusztusában A halottak élén A halottak élén 1918 augusztusában A halottak élén A halottak élén 3. 3. AzEmlékezés egy nyár-éjszakára Emlékezés egy nyár-éjszakára AzEmlékezés egy nyár-éjszakára Emlékezés egy nyár-éjszakára 4. Ember az embertelenségben,4. Ember az embertelenségben, |
Ady egy publicisztikai műpublicisztikai művének feldolgozásaAdy egy publicisztikai műpublicisztikai művének feldolgozása | 1 óra | 1. Bevezetés1. Bevezetés Ady publicisztikájának korszakolása -Debrecen, Nagyvárad, Párizs, Budapest -Budapesti Napló, Nyugat és más lapok -Időrend -1898-1899 -1900-1904 -1905-1906 -1906-1912 -1912-1914 -1914-1919 2. Ady publicisztikájának jellemzői2. Ady publicisztikájának jellemzői -korai korszakában a liberalizmus -érett műveire a polgári radikalizmus -bírálja a félfeudális magyar viszonyokat -hatással van gondolkodására az oroszországi forradalom -elutasítja a nacionalizmus minden formáját -népi-motívumok -szociális és ideológiai érzékenység -közéletiség 3. A Duk-Duk affér3. A Duk-Duk afférAdy publicisztikájának korszakolása -Debrecen, Nagyvárad, Párizs, Budapest -Budapesti Napló, Nyugat és más lapok -Időrend -1898-1899 -1900-1904 -1905-1906 -1906-1912 -1912-1914 -1914-1919 2. Ady publicisztikájának jellemzői2. Ady publicisztikájának jellemzői -korai korszakában a liberalizmus -érett műveire a polgári radikalizmus -bírálja a félfeudális magyar viszonyokat -hatással van gondolkodására az oroszországi forradalom -elutasítja a nacionalizmus minden formáját -népi-motívumok -szociális és ideológiai érzékenység -közéletiség 3. A Duk-Duk affér3. A Duk-Duk affér |