Utolsó frissítés ideje: 2010. augusztus 18.
Tanulás
Az óvodapedagógus felkínálhat tevékenységi lehetőségeket a gyermeknek, megteremti ezek feltételeit az egyedüli és/vagy közös cselekvésekre. Az ezekben történő részvétel mind tanulás. Ha a gyermek kérdez, a felnőtt válaszol. De soha nem tanít – a szó iskolás értelmében.
Tudnunk kell: az óvoda feladata nem az, hogy felkészítsen az iskolára.
Az iskolának is tudnia kell, hogy oda soha nem iskolás megy, hanem mindig óvodás, aki majd az elkövetkezendő két-három évben érik lassan iskolássá, és soha nem úgy, hogy a tehetségesek előbb, a gyengébb képességűek később, hanem esetleg éppen fordítva!
Módszerek
A jó óvoda nem módszerközpontú, hanem gyermekközpontú. Itt minden a gyermek érdekében történik, nemcsak a programokban, elvekben és dokumentumokban, hanem leginkább a mindennapokban. Az ilyen óvodában nem nevelnek lépten-nyomon, inkább együtt élnek a gyermekekkel.
Az óvodapedagógusok módszertani szabadsága biztosítja, hogy saját maguk választhassák meg az óvodai nevelés módszereit a sokféle elfogadott, nemzetközileg és Magyarországon hitelesített módszer közül.
A szabad választásban eligazítást ad Az óvodai nevelés országos alapprogramja, az alapprogram szellemiségének megfelelő kiadványok, valamint az óvoda helyi nevelési programja.
Az egyes óvodai csoportokban az óvodapedagógus személyiségétől, a csoport összetételétől és a szülőktől függhet az, hogy mely módszereket helyezi előtérbe.
Az óvodapedagógusok többféle módszertani kínálatból is összeállíthatják saját programjukat, vagy maguk is kezdeményezhetnek a gyermek érdekeit szolgáló újításokat az eddigi programokban.