Tanulási zavarok gyermekkorban
Ferenczi Anita
2005/09/19 15:12
2172 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Magyarországon a gyermekek 7-10 százalékánál mutatható ki a diszlexia. A szülők általában nem tudják, hogy milyen tünetei vannak ennek az olvasási zavarnak. Pedig vannak olyan előjelek, amelyekre már az iskolakezdés előtt, 3-4 éves korban felfigyelhetnek.

A diszlexia nem más, mint ellentmondás a gyermekkel szembeni elvárások, az olvasás-írás tanulására szánt idő és az elért eredmények között - mondja Gál Judit közoktatási szakértő. Leegyszerűsítve diszlexiásnak mondják azt a gyereket, aki sok hibával, lassan olvas, és a szöveget sem érti pontosan. Ez nem betegség, mégis öröklődő lehet.

A diszlexia tünetei: Óvodáskorban

Nincsenek tisztában a jobb és bal, gyakran az előtt és mögött, a lent és fönt irányokkal, nehezen tájékozódnak a térben. A balkezesség nem utal egyértelműen rendellenességre. Nagyobb baj, ha például jobbkezes, de ballábas a gyerek, ha nehezen kapja el a labdát. Az intő jelek: későn kezdenek el beszélni, hangképzésük elmosódott. Utasításainkat, történeteinket többször el kell mondanunk, hogy megértsék, nehezen adják vissza a hallottakat. Emiatt nem szívesen hallgatnak meséket sem.

Kisiskolás korban

Gyakran csak az iskolai tanévkezdés elején szembesül a szülő és a pedagógus a ténnyel: a gyermek lassan halad, teljesítménye változó. Az otthoni sok gyakorlás sem hozza meg a kívánt eredményt. A gyerek beszéde megkésett, zavaros, egy-egy betűt nem ejt tisztán. Nyelvi készsége elmarad társaiétól, szókincse szegényes, figyelme szétszórt. A sok sikertelenség miatt magatartásával is baj van: sokat bohóckodik, nem figyel az órákon, társait zavarja. Olvasási hibái: betűtévesztés, szótagkihagyás, lassúság, szövegértési hibák.

Diszgráfia

Tünetei megnyilvánulnak az íráskészség gyengeségében, valamint a gyakori betűtévesztésben és a sok helyesírási hibában. A diszgráfiás rányomja az írószert a papírra. Gyakran fölöslegesen felkapkodja a ceruzát. Mind a mondatrészek között, mind a mondatok végén elmarad a központozás. Gyakran társul diszlexiával.

Mi a megoldás?

A kezelés mindig egyénre szabott, összetett terápia. Elsőként a nevelési tanácsadóban egy szakpedagógus méri fel a gyermek nyelvi képességeit és előírja a számára megfelelő oktatási programot. (A diszlexiás gyermek után magasabb fejkvótát kap az iskola, hogy fejlesztőpedagógust alkalmazhasson.) Itt azonban semmiképpen sem szabad megállni! Szükség lehet még fül-orr-gégész, foniáter, szemész, neurológus pszichiáter vizsgálatára, mert kiderülhetnek olyan rendellenességek, amelyek a diszlexiát kiválthatják. Az egyik ilyen hatékony terápia a ChromaGen színes szűrőlencsék alkalmazása.

Forrás

Kép forrása

  • www.early-advantage.com

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten