Tanulásmódszertani ötletek
2019/06/04 17:20
1779 megtekintés

Sokan azt gondolják, hogy a hosszú órákon át tartó, kitartó munka hozza meg a várt sikert a tanulás során. A kutatások viszont azt igazolják, hogy a legsikeresebb diákok kevesebb időt töltenek tanulással, mint a vizsgákon gyengébben teljesítő társaik. Vajon mit csinálnak másképp?

tanulasmodszertan

Kevesebb tanulás, de nagyobb intenzitással

A közösségi média és a digitális világ hatására sok diák – és a felnőttek is –  gyakran multitaskolnak (egyszerre több feladatot végeznek). De nem létezik olyan, hogy sikeres multitasking, mivel sok időt veszítünk azzal, hogy az agynak új dolgot kell elkezdeni és újra összpontosítani valamire. Éppen ezért érdemes tanulás közben egy dologra fókuszálni, eltenni a telefont, kerülni az emailek és egyéb közösségi oldalak nézegetését.

Biztos, hogy hatékony?

Sok tanuló olyan tanulási technikát használ, mely azt az illúziót adja, hogy remekül elsajátított egy anyagot, jól felkészült egy tesztre, de hosszú távon nem marad meg az a tudás, amit így szerzett. Pedig egy-egy dolog többször is visszatér, így aztán újra és újra meg kell tanulni ugyanazt, ahelyett, hogy csak ismételnénk azt, amely jóval kevesebb energiát igényel.

Ilyen kevésbé hatékony technikák, ha valaki:

  • pusztán sokat ül a könyv felett (mondjuk hatásosabb, ha közben olvassa is);
  • egy tárgyat hosszan tanul, és újra és újra ismételgeti a kulcsszavakat, hogy megjegyezze azokat;
  • egy témát ismételget, mielőtt egy újabbra továbblépne;
  • egy anyagot olvas és újraolvas;
  • a fontosabb tartalmak kiemeli és aláhúzza;
  • a jegyzetek újra és újra átnézi.

Nem állíthatjuk azt, hogy ezek a technikák egyáltalán nem hatékonyak, csak hosszú távon nem marad meg a tudás, így nem lehet rá építeni.

Melyek a hosszú távon is hatékony tanulási technikák?

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy akkor lesz igazán hatékony a tanulás, ha a következő technikák beépülnek a mindennapi tanulási rutinba. Ezek a technikák nehezebbek, és le is lassítják a tanulás menetét, de hosszútávon bizonyítható a hatás.

1. Gyakorló teszt

Amikor a diákok kérdésekre válaszolgatnak, még ha nem is jó a válasz, amit adnak, mielőtt megtanulnák a tananyagot, jó hatással van az anyag elsajátítására, és emel a további (tényleges, a tanulás után, már elsajátított tudást mérő) dolgozatok színvonalán.

Vagyis már az anyag elsajátítása előtt érdemes a diákoknak adni egy feladatsort, mert segíthet a lényegkiemelésben.

2. Időzített tanulás/gyakorlás

Az előre időzített tanulási időszakok, amikor különböző napokon rövid időre adott témára fókuszál a tanuló, azt eredményezi, hogy könnyebben vissza tudja hívni a tartalmat mint pusztán, ha egyszer vagy csak néhányszor összpontosított volna az adott témára.

A tanulókártyák használata is jól működhet ezekben a periódusokban. A kártyákat az előzetes tudáspróba szerint három csoportba kell osztani. Azokat, amiket tudnak, csak 3 napon belül, amik kis nehézséggel ment 2 napon belül, és ami nem ment egy napon belül kell elővenni.

3. Tesztkérdések írása

A tesztek általában negatív értelemben kerülnek elő, de ez egy hatásos visszahívó technika. Bátorítsa a diákjait arra, hogy tegyenek fel kérdéseket saját maguk számára, miközben valami újat tanulnak úgy, mintha a tanár dolgozatkérdésként adná ezeket! A tesztkérdések mindegyikére kell válaszolni, még azokra is, amelyekre a diákok úgy gondolják, hogy jól tudják a választ.

4. Összetett feladatok a gyakorlás során

Sok esetben a diákok egy-egy problémára vagy feladattípusra fókuszálnak, és pusztán azt gyakorolják, amíg nem megy. Ehelyett hatásosabb lehet, ha egy összetett feladatot ad a tanár. Így pl.: ha matematikából a feladatmegoldáshoz nem csak a szorzás, de az osztás és a kivonás is szükséges. Ez hatékonyabb mintha újra ugyanolyan szorzási feladatot oldanának meg.

5. Átfogalmazás és reflektálás

A tanulás során sokszor előfordul, hogy egy elolvasott bekezdésből nem marad meg semmi. Több módszerrel is lehet segíteni a diákoknak abban, hogy ’hatékonyabban’ olvassanak.

Az olvasás során érdemes végiggondolni, hogy mihez tudják kapcsolni az adott anyagot, vagyis az előzetes tudásra támaszkodni. Emellett segítség, ha az olvasást követően végiggondolják, hogyan magyaráznák el ezt az anyagot 5 éves gyereknek, és milyen kérdéseket tennének fel egy képzeletbeli dolgozatban.

A tanárok sokat segíthetnek diákjaiknak abban, hogy hatékonyabban tanuljanak, ha megismerik és megmutatják nekik az új technikákat.

Tóth Boglárka

Forrás.

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten