Az autizmust a tünetegyüttes első leírása az egyre gyarapodó kutatási tapasztalatok alapján mint spektrumzavart írják le. Az autizmus a neurokognitív fejlődés egész életen át tartó zavara, amelynek kialakulásában elsősorban biológiai, illetve genetikai okok játszanak szerepet. Az autizmus 3-4-szer több fiút érint, mint lányt. A tünetek minden érintettnél másképp jelentkeznek, ám igen gyakran fejlesztendőek az alábbi területek:
- kommunikáció, társas viselkedés
- strukturálatlan helyzetek kezelése
- önállóság
- fontos információk kiemelése
Az autizmusspektrum-zavarral élő tanulók iskolai együttnevelésével kapcsolatban számos hazai és nemzetközi tapasztalat áll rendelkezésre.
Az érintett tanulók a többségi iskolákban általában az alábbi nehézségekkel néznek szembe:
Viselkedésszervezés az alábbi iskolával kapcsolatos helyzetekben
- időbeosztás: reggeli készülődés, elindulás és késés, tömegközlekedés
- az iskolai szünet, nyílt helyzetek a büfében, menzán
- tanórára való felkészülés, leckeírás, otthoni tanulás, gyakorlás
- változások – órarendváltozás, lyukasóra, betegség
- jeles, különleges napok, ünnepek, táborozás
- tájékozódás az iskolában
- iskolai ügyintézés – osztályfőnök, ebédbefizetés, porta
- megnyugvás stresszes helyzetben
Társas és kommunikációs nehézségek
- ugratás, cikizés, irónia, szarkazmus, vicc felismerése
- a csúfolás felismerése, saját maga megvédése
- az információhoz való hozzájutás
- részvétel projekt- és csoportmunkában, szóbeli felelés, prezentáció készítése
- a frontális instrukciók és a tanóra követése
- stílusárnyalatok megértése és használata (pl. tanári és kortárs kommunikáció, órai és szabadidős beszélgetés, szleng)
- bemutatkozás
- barátkozás
- kortársak viselkedése és kapcsolataik megértése és bejóslása
- beszélgetések (pl. kezdeményezés, bekapcsolódás, meghallgatás, témaválasztás, témaváltás, zárás)
- saját nehézségek és különbözőség felismerése
Sok érintett tanuló számára segítséget jelentenek az olyan alkalmazások, amelyek támogatják a napirend szervezését, és szekvenciákat kínálnak fel annak érdekében, hogy a teendők megfelelő sorrendjét követni tudják. A nemzetközi gyakorlatból ismert különböző alkalmazások sikeres használata. A tanulók támogatására gyakran olyan alkalmazásokat találnak/választanak az őket segítő személyek, amelyek nem kifejezetten autizmusspektrum-zavarral élő személyek számára készültek, de rendelkeznek bizonyos időmenedzsment-funkciókkal. Emellett számos kifejezetten az érintettek számára fejlesztett alkalmazás is elérhető a piacon. Fontos szempont a megfelelő támogató alkalmazás kiválasztásánál vagy fejlesztésénél az egyénre szabhatóság. A kiadványban megtalálható az alkalmazások rövid leírása illetve néhány rövid beszámoló egyes érintett tanulók eszközhasználatáról, és az eszközhasználat fejlődésükre gyakorolt hatásáról.
A kutatásfejlesztési projekt keretében a kutató csapat egy kifejezetten erre a célra tervezett mobil telefon alkalmazás beválás vizsgálatát végezte el. A telefon alkalmazáshoz egy webes felület is kapcsolódik, amelyen a támogató személyek a támogató szekvenciákat össze tudják állítani. A szekvenciák aztán szinkronizálódnak a támogatott személy okostelefonjára.
A kiadvány ismerteti a kutatás során alkalmazott eljárást, valamint a mérés eszközeit. A beválásvizsgálatban részt vevő tanulóktól az eszközhasználat előtt és után is adatokat gyűjtöttek, beleértve egy szemmozgáskövetéses vizsgálatot is, amelyből az autizmusspektrum-zavarral élő tanulók tipikustól eltérő észlelési stratégiáira lehet következtetni. A vizsgálat eredménye, hogy egy napirendet és szekvenciákat támogató rendszer alkalmazásánál kulcsfontosságú egyrészt a stabil, megbízható működés, másrészt a támogató személyek által létrehozott szekvenciák megfelelő nehézsége. A támogatott személy igényei változhatnak is, ahogy egyes szekvenciákat, lépéseket elsajátít.
A kiadvány online elérhető az alábbi linken: autizmus kiadvány