Technológia az autizmusspektrum-zavarral élők támogatásáért
2016/03/09 14:54
1101 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Az Educatio Nkft. gondozásában megjelent a Mobil alkalmazások autizmusspektrum-zavarral élő tanulók támogatásában: fejlesztés, beválásvizsgálat, módszertan c. tanulmánykötet. A kötet egy kutatás-fejlesztési projekt eredményeképp jött létre, amelyben egy mobil alkalmazás beválását vizsgálták az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar szakemberei.

puzzle

Az autizmust a tünetegyüttes első leírása az egyre gyarapodó kutatási tapasztalatok alapján mint spektrumzavart írják le. Az autizmus a neurokognitív fejlődés egész életen át tartó zavara, amelynek kialakulásában elsősorban biológiai, illetve genetikai okok játszanak szerepet. Az autizmus 3-4-szer több fiút érint, mint lányt. A tünetek minden érintettnél másképp jelentkeznek, ám igen gyakran fejlesztendőek az alábbi területek:

  • kommunikáció, társas viselkedés
  • strukturálatlan helyzetek kezelése
  • önállóság
  • fontos információk kiemelése

Az autizmusspektrum-zavarral élő tanulók iskolai együttnevelésével kapcsolatban számos hazai és nemzetközi tapasztalat áll rendelkezésre.

Az érintett tanulók a többségi iskolákban általában az alábbi nehézségekkel néznek szembe:

Viselkedésszervezés az alábbi iskolával kapcsolatos helyzetekben

  • időbeosztás: reggeli készülődés, elindulás és késés, tömegközlekedés
  • az iskolai szünet, nyílt helyzetek a büfében, menzán
  • tanórára való felkészülés, leckeírás, otthoni tanulás, gyakorlás
  • változások – órarendváltozás, lyukasóra, betegség
  • jeles, különleges napok, ünnepek, táborozás
  • tájékozódás az iskolában
  • iskolai ügyintézés – osztályfőnök, ebédbefizetés, porta
  • megnyugvás stresszes helyzetben

Társas és kommunikációs nehézségek

  • ugratás, cikizés, irónia, szarkazmus, vicc felismerése
  • a csúfolás felismerése, saját maga megvédése
  • az információhoz való hozzájutás
  • részvétel projekt- és csoportmunkában, szóbeli felelés, prezentáció készítése
  • a frontális instrukciók és a tanóra követése
  • stílusárnyalatok megértése és használata (pl. tanári és kortárs kommunikáció, órai és szabadidős beszélgetés, szleng)
  • bemutatkozás
  • barátkozás
  • kortársak viselkedése és kapcsolataik megértése és bejóslása
  • beszélgetések (pl. kezdeményezés, bekapcsolódás, meghallgatás, témaválasztás, témaváltás, zárás)
  • saját nehézségek és különbözőség felismerése

Sok érintett tanuló számára segítséget jelentenek az olyan alkalmazások, amelyek támogatják a napirend szervezését, és szekvenciákat kínálnak fel annak érdekében, hogy a teendők megfelelő sorrendjét követni tudják. A nemzetközi gyakorlatból ismert különböző alkalmazások sikeres használata. A tanulók támogatására gyakran olyan alkalmazásokat találnak/választanak az őket segítő személyek, amelyek nem kifejezetten autizmusspektrum-zavarral élő személyek számára készültek, de rendelkeznek bizonyos időmenedzsment-funkciókkal. Emellett számos kifejezetten az érintettek számára fejlesztett alkalmazás is elérhető a piacon.  Fontos szempont a megfelelő támogató alkalmazás kiválasztásánál vagy fejlesztésénél az egyénre szabhatóság. A kiadványban megtalálható az alkalmazások rövid leírása illetve néhány rövid beszámoló egyes érintett tanulók eszközhasználatáról, és az eszközhasználat fejlődésükre gyakorolt hatásáról.

A kutatásfejlesztési projekt keretében a kutató csapat egy kifejezetten erre a célra tervezett mobil telefon alkalmazás beválás vizsgálatát végezte el. A telefon alkalmazáshoz egy webes felület is kapcsolódik, amelyen a támogató személyek a támogató szekvenciákat össze tudják állítani. A szekvenciák aztán szinkronizálódnak a támogatott személy okostelefonjára.

A kiadvány ismerteti a kutatás során alkalmazott eljárást, valamint a mérés eszközeit. A beválásvizsgálatban részt vevő tanulóktól az eszközhasználat előtt és után is adatokat gyűjtöttek, beleértve egy szemmozgáskövetéses vizsgálatot is, amelyből az autizmusspektrum-zavarral élő tanulók tipikustól eltérő észlelési stratégiáira lehet következtetni. A vizsgálat eredménye, hogy egy napirendet és szekvenciákat támogató rendszer alkalmazásánál kulcsfontosságú egyrészt a stabil, megbízható működés, másrészt a támogató személyek által létrehozott szekvenciák megfelelő nehézsége. A támogatott személy igényei változhatnak is, ahogy egyes szekvenciákat, lépéseket elsajátít.

A kiadvány online elérhető az alábbi linken: autizmus kiadvány

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten