Tojásbébi születik
2019/08/27 08:00
878 megtekintés

Akarva akaratlanul is sok amerikai filmet nézünk. Ha fiatalokról szól a sorozat, az biztos, hogy van benne egy tojásbébi-projekt is. Annyi mindig kiderült számomra, hogy a tojás egy kisbabát szimbolizál, akiről gondoskodni kell, és ez valahogyan a szexuális felvilágosítás részét képezi, de sosem jöttem rá, hogy igazából mit csinálnak a diákok a tojásokkal? Na és, hogy erősíti ez a felelősségvállalást?

tojasbebi1

Kicsit szkeptikusan álltam a tojásbébi-projekthez, mivel a festett tojások kis dobozokban való hurcolgatása nem tűnt komoly feladatnak. Leginkább a húsvéti népszokások jutottak eszembe, a tojásfestéssel és a locsolkodással, de nagyon kíváncsivá is tett, hiszen úgy tűnt, ez egy bevett gyakorlat az USA-ban. Évről-évre számos tinédzser végzi el ezt a feladatot, ezért úgy gondoltam, utánajárok mi áll a ’tojásbébik születése’ mögött.

Hogyan és miért született meg a tojásbébi?

Az Amerikai Egyesült Államokban nagyon magas a tinédzserkori terhességek száma. A kutatások szerint évente 1 millió (azaz kilencből egy!) 15-19 év közötti lány esik teherbe. Ez kétszer több mint Angliában, Új-Zélandon vagy Kanadában, háromszor több mint Svédországban és kilencszer több mint a hollandoknál.

A tendencia nem most kezdődött. Már 1940 – 1960 között megfigyelték az USA-ban, hogy 60%-kal megemelkedett a tinédzserkori terhességek száma, akkor kezdtek el foglalkozni a problémával, mivel az tinédzserek nagy része nem volt férjnél.
1988 – 1991 között szintén nagyarányú növekedés volt tinédzser terhességek számát tekintve, így számos amerikai iskola a tanterv részévé tette a szexuális felvilágosítást.

Azt nehéz meghatározni pontosan, hogy mikor kezdődött a projekt, de 1986-ban Philadelphiában jelent meg az első olyan cikk, amely arról szólt, hogy tojásbébiket használtak egy helyi iskolában arra, hogy a gyerekek beleérző képességét és a felelősségvállalást erősítsék.

Hogyan néz ki a tojásbébi-projekt?

Valószínűleg minden iskolában kicsit más, de alapjaiban a lényeg ugyanaz: a tinédzsereknek egy tojásról kell gondoskodniuk bizonyos ideig, és erről a folyamatról kell reflexiót írni. A következő példa  egy Los Angeles-i projektet mutat be, melyet Aaron Warren az Orthopaedic Hospital Medical Magnet Középiskolában valósított meg 4 évvel ezelőtt kilencedikes diákjaival.

A középiskola elején járó tanulók a kifújt tojásokra először is arcot rajzolnak, amelyet a következő két hétben majd maguknál kell tartani. Ezzel párhuzamosan naplót írnak arról, hogy hogyan hatna a tinédzserkori terhesség a családjukra.

A tojásbébi hét elején jön a világra, erre a napra mindenkinek vinnie kell egy kis dobozt, amiben tárolhatja saját ’kisbabáját.’ Mivel a babának szüksége van levegőre, ezért nem lehet olyan tárolót hozni, amelyiknek fedele van.

A tojásbébit mindenhová vinniük kell a tanulóknak, kivéve a testnevelés órát. Mivel a babát nem lehet egyedül hagyni, így arra az időre találni kell egy bébiszittert, aki vigyáz rá. Ugyanakkor a távol töltött idő hossza nem haladhatja meg a 3 órát.

Mivel ez megzavarhatja a többi tanórát, ha valamelyik tanár problémásnak találja a tojásbébi jelenlétét, akkor arra az órára nem lehet bevinni, és találni kell valakit, aki figyel a törékeny csöppségre.

tojasbebi2

A tojásbébik biztonsága

A diákok közös szabályokat állítanak fel az osztályban, hogy ne érje sérelem az osztálytermi babákat. Mivel nagyon törékenyek, előfordulhat, hogy a többi tanuló szívtelenül bánik velük, ezért alapszabály, hogy nagyon kell vigyázni rájuk!

Mindenki maga választja ki, hogy kivel viseli gondját ’elsőszülöttjének.’ Mivel a tojáspartnerek megbízhatatlanok lehetnek, ezért érdemes jól megfontolni, hogy kivel vállaljunk közösen felelősséget a tojásbébiért. Ez abban is segít, hogy a fiatalok rájöjjenek, hogy milyen fontos döntés a párválasztás.

Abban az esetben, ha a tojásbébi megsérül, vagy meghal (összetörik, leesik), vagy valaki elhagyja, akkor jelentést kell írni erről azon a napon, amikor a sajnálatos esemény megtörtént. Amennyiben a tojásbébi végzetes balesetet szenved, akkor ’adoptálni’ kell egy újat a következő órára.

Értékelés

Joggal merül fel a kérdés, hogy mit és hogyan lehet itt értékelni? A tojásbébiket minden reggel leellenőrzik a megfelelő óra keretein belül. Minden ellenőrzésért egy pontot kapnak a szülők.

Plusz 3 pont jár, ha a tojás túléli a következő két napot épségben. (Ez azért sok mindent elárul a tojásbébik élettartamáról!) A projekt ideje alatt minden órára írni kell egy naplóbejegyzést. Ezek között van olyan, amihez kisebb kutatómunka szükséges, vagy egy közös beszélgetés a bébi ’nagyszüleivel.’

További plusz pont jár, ha a tojásbébit a tanuló magával viszi nyilvános helyre, és erről fényképet készít, erre a maximálisan kapható pontszám 5.

Babanapló vezetése

A babanapló ez esetben nem feltétlenül a tojásbébi hogylétét fedi le, hanem olyan kérdéseket taglal, ami a diákok tinédzserkori terhességhez illetve a gyermekvállaláshoz kapcsolódó véleményét tükrözi.

A tanulók kérdések segítségével kapnak iránymutatást arról, hogy milyen témákat érintsenek abban a két hétben, amíg szülőként gondját viselik a tojásoknak.

tojasbebi3

Konkrét kérdések és feladatok a Tojásbébi-naplóbejegyzésekhez

Naplóbejegyzés 0.

  • Mit tennél, ha valamelyik barátodról, osztálytársadról kiderülne, hogy terhes? Mit gondolnál róla, mit mondanál neki?
  • Hogyan reagálnának a szüleid, ha mindez kiderülne rólad? Mit mondanának? Miért? Támogatnának? Ha igen, hogyan? (Kérdezd meg őket!)
  • Most, hogy hamarosan megszületik a ’kisbabád’ milyen érzéseid vannak? Aggódsz vagy inkább izgatott vagy? (Miért?)
  • Szeretnél a jövőben gyermeket vállalni? (Miért igen, miért nem?) Inkább kisfiút vagy inkább kislányt szeretnél? (Miért?) Szeretnéd előre megtudni a baba nemét? (Miért igen, miért nem?)
  • Foglald össze, milyen hatása van a terhességre, ha alkoholt, drogot fogyasztasz, vagy ha dohányzol? Térj ki arra is, hogy konkrétan milyen fejlődési rendellenességek alakulhatnak ki az említett szerek hatására!

Naplóbejegyzés 1.

  • Milyen érzéseid vannak a tojásbébivel kapcsolatban?
  • Milyen nevet adtál neki, miért?
  • Mi a legfurcsább név, amit valaha is hallottál?
  • Milyen nevet adhatsz a gyermekednek? Milyen szabályok vonatkoznak a névadásra?

Naplóbejegyzés 2.

  • Most, hogy már van kisbabád, az lesz a feladat, hogy találkozzon a barátaiddal és a családoddal. Hogyha valódi kisbabád lenne ebben a korban, vajon hogyan reagálnának rá, hogyan változna meg a kapcsolat köztetek?
  • Milyen érzéseket/gondolatokat/élményeket ébresztett benned az iskolán belül és kívül a tojásbébi, amíg veled volt?
  • Szükséged volt ’tojásszitterre’? Ha igen, akkor ki és mikor vigyázott rá? Mennyire bízol meg benne?
  • Segítettél valakinek vigyázni a tojásbébijére? (Ha igen mikor/kinek/miért?)
  • Volt valami baleset/probléma/vészhelyzet?
  • Mit gondolsz/érzel, mit tanultál a többi tojásszülőtől?
  • Hogyan reagáltak a szüleid/ tanáraid/ barátaid a ’bébire’?
  • Hol voltál az óráidon kívül a babával?
  • Mit tanultál ebből a feladatból?

Naplóbejegyzés 3.

  • Hogyan telt a hétvége? Hogyan befolyásolná egy igazi baba a hétvégi terveidet? (Ha nem csináltál semmit a hétvégén, akkor gondolj olyan hétvégékre, amikor volt valami terved.)
  • Milyen támogatást kapnál, mit kellene feladnod a hirtelen jött felelősség miatt?
  • Újabb érzések/gondolatok/élmények a héttel kapcsolatban?

Naplóbejegyzés 4.

  • Hol aludna, ha volna igazi kisbabád? Az állandó sírás vajon megakadályozna mindenkit abban, hogy aludjon? Milyen problémákat okozna, és hogyan lehetne őket kezelni?
  • Tegyük fel, hogy a kisbabád beteg. Ki viselné gondját, ki vinné el az orvoshoz? Hogy jutnál el az orvoshoz, ha a szüleid dolgoznak?
  • Új érzések, gondolatok, élmények?

Naplóbejegyzés 5.

  • Az igazi kisbabáknak rengeteg holmira van szüksége: babaruhák, játékok, cumisüveg, takaró, gyerekülés, kiságy stb. Ezek közül melyeket tudnád megszerezni másoktól, és mi az, amit meg kellene venned újonnan?
  • A kisbabák nevelése nagy kiadással jár. A családod meg tudná ezt engedni magának? (Kérdezd meg!)
  • A kiadásokat vajon össze tudnád szedni, és ha igen mellette iskolába is tudnál járni? Végezz számításokat is!
  • Új érzések, gondolatok, élmények?

tojasbebi4

Naplóbejegyzés 6.

  • Hogy éreznéd magad akkor, ha az egyik nap Te volnál az egyetlen az iskolában, akivel ott van a tojásbébi? Más lenne a helyzet? Miért?
  • Mi aggaszt a feladatok/felelősség szempontjából a legjobban a tinédzserkori terhességgel kapcsolatban?
  • Hogyan változna meg a fontossági sorrend a mindennapi életedben, a jövőbeli tervekben, ha tényleg születne egy kisbabád?
  • Új érzések, gondolatok, élmények?

Naplóbejegyzés 7.

  • Mennyire tudtad megóvni a tojásbébid az elmúlt két hétben? Mennyire voltál jó szülő?
  • Mik a legfontosabb különbségek a gondozásban egy tojásbébi és egy igazi kisbaba között? (Miért nehezebb feladat gondoskodni egy kisbabáról?)
  • Mit gondolsz a tojásbébi-projektről, most hogy vége? Mi volt negatív/pozitív a projektben, miért?
  • Mit tanultál a feladatból? Volt valami, ami nagyon meglepett?

Végigolvasva a reflexiós napló kérdéseit, már nem is tűnt olyan egyszerűnek ez a feladat, és a szkepticizmuson is eltűnt, noha a tojást nem tartom a legjobb megoldásnak. Olvastam arról, hogy volt olyan tanár, aki ehelyett 2 kg-os cukorral/rizzsel/kukoricával vagy liszttel megtöltött zacskókat használt, amelyeknek szintén volt arca, haja lába. A tapasztalat azt mutatta, hogy rendszeresen mérni kellett a súlyt, mert a diákok a tasakokat sokszor valami könnyebb anyaggal töltötték fel.

A tojások, zacskók helyett pedig már megjelentek a babaszimulátorok is, amelyek tényleg sírnak, meg kell őket vigasztalni, és úgy kell gondoskodni róluk, mint az igazi kisbabákról. Persze ennek széleskörű elterjesztése még várat magára, és nem is költséghatékony, így maradhatnak a tojás- és cukorzacskó-babák.

A feldolgozott anyagokból és beszámolókból az derült ki, hogy a tanárok hatékonynak tartják a tojásbébi-projektet, mivel a diákok megérzik a felelősség súlyát. Az biztos, hogy ezzel a módszerrel nem lehet minden tinédzserkori terhességet megelőzni, de ha osztályonként csak egyet sikerül kivédeni, már az is nagy eredmény.

Tóth Boglárka

Forrás:

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten