5 kémiatanárt képeznek évente?
"Egyikünk élete sem könnyű. És akkor? Legyen bennünk kitartás, és mindenek előtt bízzunk önmagunkban. Hinnünk kell benne, hogy tehetségesek vagyunk valamiben, és ezt - kerül, amibe kerül - meg tudjuk valósítani." (Marie Curie)
A kémia egy olyan tudomány, melynek felfedezései, vívmányai körülvesznek bennünket anélkül, hogy ennek tudatában lennénk. S milyen izgalmas is lehet, ha valaki úgy sétálhat végig az utcán és tekinthet hétköznapinak tűnő használati tárgyakra, hogy pontosan tudja, mitől, hogyan működik, milyen folyamatok, reakciók mennek végbe pillantok töredéke alatt. De akkor miért nem akar mindenki kémiatanár lenni? Egészen hihetetlen, hogy a tavalyi évben mindössze öten jelentkeztek az ELTE kémiatanár szakára. Ugyan a nem tanár szakokon kicsit jobbnak tűnik az arány, hiszen ebben tanévben országos szinten kémia szakon 416-an, vegyész szakon pedig 414-en kezdtek, a probléma az, hogy a felvett hallgatóknak csupán 20%-a fejezi be sikeresen tanulmányait.
Kölyöklaboratóriummal ösztönöz a BASF
A BASF a világ vezető vegyipari vállalata, termékportfóliója a vegyszerektől, műanyagoktól a speciális adalékokon, mezőgazdasági termékeken és finomkemikáliákon át a nyersolajig és földgázig terjed. Magyarországi képviseletét 1984-ben nyitották Budapesten. Piacvezető, jó minőségű termékeivel, modern megoldásaival nagymértékben hozzájárul a globális problémák, a klímaváltozás elleni küzdelemhez, energia-hatékony technológiákat fejleszt, táplálkozási, mobilitási problémákat célzó megoldásokon dolgozik. A vállalat támogatásával indult útjára 2011-ben Magyarországon a BASF nemzetközi ismeretterjesztő programja, a „Kids’ Lab”. A Közlekedési Múzeumban berendezett Kölyöklabor a legfiatalabbak számára teszi lehetővé az első találkozást a laboratóriummal. A 45 perces foglalkozásokon 6-12 éves korú kisiskolások ingyenesen vehetnek részt. A kísérletezés védőfelszerelésben, múzeumpedagógus irányításával zajlik.
Chemgeneration
A középiskolás korosztály kémia iránti érdeklődésének felkeltésére közösen indított kampányt a BASF Hungary Kft. és a Magyar Kémikusok Egyesülete. 2011-ben kémiai tudásbázist alapítottak Chemgeneration címmel. A chemgeneration.com egy rendkívül látványos, kilenc nyelven elérhető weboldal, mely szórakoztató módon mutatja be a kémia történetét, eredményeit és a civilizáció történetére gyakorolt hatását. A weboldal fő célja, hogy felébressze a tudományág iránti érdeklődést, valamint bemutassa a kémia helyét a világunkban, beleértve kiemelkedő szerepét az emberiség jövőjének és fenntartható fejlődésének szempontjából. A weboldalnak indulása óta 310.000 látogatója volt, 2011-ben oktatás kategóriában elnyerte „Az Év Honlapja” címet, majd 2012-ben a Future City innovációs közösségi játékkal bővült. A weboldalon mutatós e-bookokat olvashatunk a technológia mérföldköveiből, Energia és közlekedés, Kommunikáció, Orvostudomány, Mezőgazdaság és élelmiszerbiztonság témakörökben. Egy másik könyvben a híres Nobel-díjas kémikus, Marie Curie életét követhetjük nyomon gyermekéveitől egészen haláláig. Az oldal egyik legizgalmasabb rovata a Chemgenaration News, ahol olyan aktualitásokról olvashatunk, mint a zöldségek és atomok kettős kötése, életre kelő robotok, autók a jövőben.
Roadshowra indul a kémia
A Chemgeneration 2012-ben kilépett a virtuális térből és országos turnét indított. A kezdeményezés célja, hogy felkeltse a pályaválasztás előtt álló fiatalok érdeklődését a kémia tudományága iránt és ezáltal biztosítsa az egyetemi utánpótlás magas szintű oktatását. A roadshow keretében mintegy 1500 középiskolás diák kísérletezhet egyetemi és főiskolai laborokban. Idén már kilenc hazai felsőoktatási intézmény szervez rendhagyó kémiaórát és közös kísérletezést középiskolásoknak. A kezdeményezéshez csatlakozott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, az Eszterházy Károly Főiskola, a Miskolci Egyetem, a Nyíregyházi Főiskola, a Szegedi Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Nyugat-magyarországi Egyetem és a Debreceni Egyetem. A program a diákok számára teljesen ingyenes.
Hogyan készíts cinkvirágot
A Chemgeneration Roadshow 2013. március 21-én az ELTE Kémiai Intézetébe érkezett. A szentendrei református gimnázium tanulói egy rendkívül izgalmas kémiaórán vehettek részt. A rendhagyó foglalkozáson kiderült, hogy miképp lehet cinkvirágot készíteni, hogyan lehet árammal ezüstvirágot rajzolni, mi az a mézfraktál vagy az ólomfa. Megtudhattuk, hogyan kell képet festeni kémiai reakciókkal, miként lehet egyetlen „varázsütéssel” kizöldíteni a fákat, vagy mit keres a csillogó „süni” a pohárban. A rézpénzből lehet-e „ezüstpénzt” varázsolni, vagy miképp készülhetnek egy kémiai laborban piros és zöld kaviárgolyók.
A diákok által elvégzett kísérletek a középiskolai kémiai ismeretekre építenek, az iskolai kémiaórán tanultakat teszik szemléletessé, és a fiatalok számára is átélhetővé, úgy hogy a diákok nemcsak megtapasztalják a kémiai reakciókat, de meg is értik azokat.
Kísérletek videón
A Chemgeneration Roadshow állomásain bemutatott érdekes kémia kísérletek mostantól videón is megtekinthetők, elérhetők a chemgeneration.com weboldalról.
Az első újranézhető kísérlet az egri Eszterházy Károly Főiskolán forgatott szferifikáció, melynek leírását is megtaláljuk a honlapon. A továbbiakban várható kísérletek a következők: Titkosírás kurkumával, Fémvegyületek lángfestése, Jód oldhatósága, Titrálás, Savasság-lúgosság kimutatása.
Szferifikáció
Hogyan készül a szivárvány színű kaviár? Ismerd meg a molekuláris konyha egyik legérdekesebb kémiai eljárását, a szferifikációt!
A kísérlet rövid leírása:
A nátrium-alginát vízben oldódik, a kalcium-ionok hatására viszont oldhatatlan hártya jön létre a felületén: (C6H7Ca1/2O6)n
Ezen a hártyán diffundálnak ki a vas(II)-ionok,
melyek szelektív kimutatására a 2,2’-dipiridil szolgál:
Fe2+ + 3 dip ↔ [Fe(dip)3]2+
A keletkező komplex piros színű.