Valós életből vett problémák megoldása - projekt alapú tanulással – II. rész
2016/01/18 14:41
1549 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Ahogyan cikkünk első részében olvashattuk, a probléma alapú tanulás elkötelezett és lelkes tanulókat eredményez,  motiváló tanulási folyamatokat, valamint hatékony készség- és képességfejlesztést. Ezek után ki ne szeretné kipróbálni ezt a módszeregyüttest a saját tantermében? Az alábbiakban néhány támpontot kívánunk nyújtani ehhez a módszerhez. Vizsgáljuk meg a jellemzőit, illetve hogy melyek az előnyei.

A PBL tanítás során a tanári inkább hasonlít a facilitátorra, mentorra, mintsem egy olyan személyre, aki a megoldások, információk  forrása. Támogatja a tanulókat az önálló valamint a társas tanulási folyamatokban, ahol saját maguk fedezik fel az információkat, összefüggéseket, ok-okozati következményeket.
A probléma alapú tanulás továbbá lehetőséget ad: csoportban való munkára, önálló tanulásra, kommunikációs készség, problémamegoldó készség, interdiszciplináris készségek, információ keresési készség valamint a magasabb rendű gondolkodási készségek fejlesztésére.
A sok pedagógus által ismert hét lépéses probléma alapú tanulás modelljét, ezúttal egy nyolcas listával szeretnénk bemutatni:

1. Kezdd egy a valós életből vett problémával
• Keress egy szakembert!
• Nézd meg, miről szólnak a hírek, a közvélemény!
• Kérdezd a tanulókat!
• Végezz kutatást az osztályodban az érdeklődésüket tekintve!
Fontos, hogy a választott probléma valóban lekösse a tanulók figyelmét, érdekelje őket, azaz motiváltak legyenek annak megoldására. Érzékenyítsük a tanulókat a problémára, beszélgessünk velük arról, hogy ők is lehetnek nagy problémák megoldói, rájuk is hatással vannak ezek, és az ő közreműködésük számít. Jó, ha a probléma több megoldási útvonallal rendelkezik, lehessen kapcsolni az iskolai tárgyakhoz, és a megoldása hasson pozitívan a helyi vagy tágabb közösségre.
Ilyen kérdéseket tegyél fel: Hová tartozunk? Mi a fontos számukra? Melyek azok a problémák, amelyeket lehetőségként is kezelhetünk?

2. Térképezd fel a problémát!
• Rajzoljátok meg a problémát!
• Jelenítsétek meg az érintett dolgokat!
• Az előzetes megoldásokról készítsetek listát!
• Kérdőjelezzetek meg dolgokat!
• Készítsetek egy „tennivalók” listát!
• Kutassatok fel kipróbált megoldásokat!
• Készítsetek prekoncepciókat!
• Adj lehetőséget, hogy mindenki hallassa a hangját!
• A kutatási eredményeket vázoljátok fel!
• Az akciótervből készítsetek egy diagramot!
Kérdések: Mi az, amit jól látok, értelmezek, és mi az, ami esetleg elkerüli a figyelmemet?

3. Integráld a problémát minden tantárgyba, mindig legyen szem előtt!

Kérdések: Mi a probléma története? Hogyan tudom elkülöníteni az okokat a következményektől? Mi az, ami lehetséges? Mi lenne igazán jó?

4. Légy kreatív!
• Bátorítsd a tanulókat, hogy az agyuk minden területét a használják a problémamegoldás során!
• Építsetek a kreatív problémamegoldásra!
• Használjatok változatos eszközöket!
• Menjetek gondolkodó sétára!
• Nézzétek meg fordítva is a problémát!
• Próbáljatok eltekinteni a korlátoktól, és tegyétek fel a kérdést: Mi lenne ha…
• Játsszátok el valaki másnak a szerepét!
Kérdések: Mi lenne, ha kipróbálnánk …? Mi lenne, ha …?

shutterstock_118599121
5. Biztosíts változatos forrásokat és készségeket a probléma megoldására!
• Építs a digitális állampolgárságra!
• Kérdezzetek meg egy külföldi szakértőt!
• Kérjétek egy külföldi közösség segítségét!
• Köteleződjetek el globálisan!
• Tekintsetek a problémára globális perspektívából!
• Nézzetek utána, mi az, ami most éppen globálisan aktuális!
• Derítsétek ki, hogy a megoldásotok globálisan is működne-e!
Kérdések: Hogyan tud a technológia segíteni?

6. Csatlakozzatok egy kihíváshoz - a kihívás lehet régi vagy új!
Amennyiben csak a kihívások forrása hiányzik, összegyűjtöttünk néhány webhelyet, ahol lehet csatlakozni különböző problémák megoldásához, kihívásokhoz.
http://practicalaction.org/
http://makered.org/

7. Biztosítsd a tanulók számára a szabadságot, ahhoz, hogy a saját módjukon oldják meg  a problémát!
• Beszéljétek meg, hogy mikor tekintitek megoldottnak a problémát!
• Tűzzetek ki tanulási célokat a megoldás eléréséhez!
• Tűzzetek ki célokat a megoldási folyamat időtartamára is!
• Tervezzetek időt a célok elérésének a megünneplésére!
• Tervezzétek meg a probléma megoldásának a bejelentését!
Kérdések: Milyen következményei lehetnek a megoldásnak? Kikre/Mikre lesz hatással ez a megoldás?

8. Tervezz tanulási momentumokat!
• A tanulási momentum az az igen rövid időtartam, amely során ismeret vagy készségek elsajátítása történik meg pl. egy tapasztalatszerzés vagy tanulmányozás során.
• Vizsgáld és gondolkodj megoldáson bárhol is vagy!


Forrás: https://anethicalisland.wordpress.com/2014/10/17/pbl-let-the-class-solve-world-problems/

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten