Valóságshow a fórumon
2004/02/20 22:41
1120 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.
Az internetes csetelők közreműködésével még a tehetségkutató showműsor is társadalmi mélységet kaphat. Éles viták, faji és vallási előítéletek a Megasztár hivatalos fórumán.

Valóságshow a fórumon

A Megasztár, a TV2 sztárkereső könnyűzenei showműsora hétről hétre komoly vihart kavar az internetes csevegők körében. A műsor hivatalos fórumára az élőben sugárzott döntőt követő napokban többezer hozzászólás érkezik, ami kétségtelenül a műsor sikerét jelzi, valamint a közönség igényét is, hogy kifejezhesse és megoszthassa véleményét a műsorban mélyen benne rejlő társadalmi és médiaetikai kérdésekről. A fórumon megszólalók éles, helyenként durvaságba hajló vitákba bonyolódnak a műsor szerkesztését, a szavazás tisztaságát illetően, de komoly társadalmi problémák is tükröződnek a hozzászólásokban. Hol nyíltan, hol burkoltan, de a rasszizmus, a vallási előítéletesség és a demokratikus alapelvek megkérdőjelezése is megjelenik a Megasztár fórumán. Így, bár a műsor csak nyomokban hasonlít egy valóságshowhoz, a fórumon töményen szembesülünk a "hétköznapi valósággal" - legalábbis annak egy szeletével.

Kétségtelen, hogy az internet közönsége nem reprezentálja a magyar közvéleményt, sőt még a műsor közönségét sem, mégis érdemes foglalkozni a szokatlanul heves reakciókkal, hiszen a média hatásmechanizmusának egy különleges példáját ismerhetjük meg.

Demokrácia kontra szakértelem

A műsor licensze lehetővé teszi, hogy az adott országban eldöntsék, a zsűri szakértelmére bízzák-e a megasztár kiválasztását, vagy a közönségre bízzák a versenyzőket. A magyar műsorban a közönség dönt telefonos és sms szavazatokkal, amit a fórum csalódott hozzászólói egyszerű nyereségnövelő manővernek tekintenek. Elfeledkeznek róla, hogy a sztárok születése és eltűnése mindig is a közönség, a nép kezében volt, ítélete pedig nehezen felülírható, bár kétségtelenül irányítható. A Megasztár zsűrije A Megasztár negyedik döntőjében, február 7-én egy délvidéki magyar lánynak, Dér Henriettának kellett elhagynia a játékot. A zsűri addigra már megtapasztalhatta, hogy szakmai véleményük, ajánlásuk véletlenül sem esik egybe a közönség ízlésével, és ez így történt ebben az esetben is. Pély Barna, az egyik zsűritag nem tudta visszafogni indulatait, és élő adásban a következő - költői - kérdést intézte a közönséghez egy kamerába mutatott papírlapra írva: hol hagytátok a fületeket?

Bár a fórum hozzászólásaiból az derül ki, hogy túlzásnak, esetenként sértőnek tartották Pély reakcióját, rengeteg olyan vélemény érkezett, amely alapvetően egyetértett azzal, hogy a közönség nem szakmai alapon dönt arról, kire szavazzon. De vajon van-e így értelme a műsornak, és elérheti-e egyáltalán a célját? A fórumon egyöntetű vélemény alakult ki: nem.

Szerintem a zsűrinek kéne a két leggyengébbnek tartott személyt kiválasztani, s a közönségnek kettejük közül választani. Így talán szakértelem is lenne benne, ami szerintem nem mellékes, ha előadóművészekről van szó.
Lehet h későn írok így 2 nappal a döntő után, de miért kell mindig a tehetségeseknek kiesniük? ÉS MIÉRT A NÉZŐK SZAVAZNAK?!!!!!!!!!!!!!! Nem egy átlagember ért a zenéhez, a zenéléshez, hanem pl.az élő legenda, Presser Gábor. Miért van a zsűri ha nem ők döntenek? A nézők legfeljebb az alapján ítélnek hogy ki szimpatikus és ki nem. sajnos a tehetség ilyenkor háttérbe szorul.
csók mindenkinek! itt is leírom a véleményem a műsorról, mert nagyon fel vagyok háborodva azon, hogy Mari néni meg Pista bácsi Mucsajröcsögéről dönti el, ki az aki tehetségtelenebb a másiknál. csak akkor miért ül a zsűriben egy Presszer Gábor , egy Pély Barna, vagy egy Pierrot??? Remélem ez az eljárás azért nem kíséri végig az egész műsort. az angol megasztárban a zsűri szava is számított valamit...vagy Pista bácsi szava a meghatározó? mert abból folyik be a nagy lé... hát, ez azért elszomorító...

Akad azért a fórumon is, aki átlátja a sztár születésének valódi folyamatát:
A publikum egyszerre akar szabad, kemény-lázadó, ugyanakkor szófogadó és jógyerek-alázatos figurákat látni. Igazi vért és nyálas-cuppanós puszikát.
Emberek, NINCS ITT SEMMIFÉLE BUNDA, MINEK. A sztárság elősorban nem tehetség kérdése. És ezért van teljesen rendben, hogy a zsűri csak hozzászól ehhez. Merthogy ez már nem szakértelem kérdése, hanem tömeg "titka".

Előítéletesség a fórumon

Kiből lehet megasztár Magyarországon? Az igényesség és tehetség soha nem elég a sikerhez, ha hiányzik a közönség támogatása. Sokak ellenérzését váltotta ki, hogy a Megasztár kapcsán szembesültek vele: a közönség reakciója (látszólag) irracionális, és akkor is rajong választottjáért, ha az hibázik, felelőtlen, és kevéssé tiszteli a közönséget.

Az utolsó három döntőt Oláh Ibolya, egy roma származású, gyermekotthonban nevelkedett lány nyerte. A február 14-ei döntőn Ibolya a produkció közben elfelejtette a dal szövegét, majd miután a zsűri megrótta felkészületlensége miatt, a színpad mögött szilánkosra törte a kezét egy ajtón. A zsűri három tagja őt javasolta kiesőnek, a közönség mégis az egekbe emelte, körülbelül ugyanannyi (21 ezer) szavazattal, mint az előző hetekben.
A Megasztár fórumán korábban is megjelent a faji előítélet, de ezután a döntő után erősödött fel igazán, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy Ibolya győzelmének nincs köze ahhoz, milyen teljesítményt nyújt aznap este.

Elegem van... kezdem komolyan elhinni, hogy a romaparasztok szavaznak akkor is, ha nem látták a produkciót... nem vagyok egy rasszita, de ez már több a sokKnál.
Ibolya a legjobb? Jézusom! Mert az összes roma rá szavaz.
Itt Magyarországon mindenki botfülű????? Vagy mindenki roma??
Ennek a botfülhöz már rég semmi köze. Cigány a cigányt, akkor is, ha egy hangot sem énekel csak a seggét vakarja a színpadon.
Biztos van valami vajda ismerőse.

Akadtak azért olyanok is a fórumon, akik visszautasítják ezt a fajta előítéletességet. Érdekes megfigyelni, hogy a rasszizmus csak a nyerő helyzetben lévő versenyzőt sújtja. Gáspár László a Megasztár másik roma származású versenyzője, de arról nem szólnak a feltételezések, hogy a roma kisebbség őt is támogatná, holott ez logikus lenne. Hasonlóképpen megkímélik a fórum résztvevői Kandech Evelyne-t, a félvér lányt.
A faji előítéletek mellett a vallási intolerancia is felbukkant a Megasztár fórumán. Schmidt Vera a vele készült interjúkban és a portréfilmekben nem titkolta vallásosságát. A lánnyal kapcsolatban a zsűri többször is elmondta, hogy tehetsége ellenére nem "megasztár-alkat", és emiatt kiesésre is jelölték. A közönség azonban játékban tartotta őt. Bizonytalan forrásra hivatkozva Veráról elterjedt, hogy a Hit Gyülekezet tagja, amiben egyesek rögtön felfedezni vélték annak magyarázatát, miért maradhatott, sőt egyáltalán hogyan kerülhetett be - szerintük - érdemtelenül a versenybe. A Hit Gyülekezetét időről időre botrány övezi, melyek közös eleme az a feltételezés, hogy a gyülekezet meglehetős vagyonát politikai lobbizásra, közéleti szereplőinek támogatására is fordítja. Ennek fényében merült fel, hogy Vera - akiről senki nem tudta biztosan állítani, hogy a gyülekezethez tartozna - továbbjutása az erre kötelezett hittársak szavazatainak köszönhető. Hogyhogy miért nem törölték ki? Ez nem kérdés, hiszen ő gyülekezetes, s rá nem lehet rosszat mondani. Úgy látszik még itt is teret hódítanak az undorító szektások. Mindenütt ott vannak, s nem igaz hívők, mivel nekik külön egyház kell.

Eddig szimpi volt Vera, de most már nem az, ki tudja mi van a háta mögött, mert zenei tudás az nincs, zeneszerzési hajlam sincs, énekhang eléggé gyenge... a kérdés... mégis miért jutott be? Átfordítva, a zsűriből ki a tagja a gyülekezetnek?

Úgy tűnik tehát, hogy az emberek a vélt igazságtalanságra, a meg nem érdemeltnek tekintett sikerekre reagálnak éles elfogadhatatlan előítélettel. Megfeledkeznek arról, hogy milyen tényezők uralják a sztárgyártást a fogyasztói társadalmakban, és csalást kiáltanak ott, ahol értékítéletük nem egyezik a többségével.

Az interaktivitás felelőssége

A tudományos kutatások már korábban feltárták a média közbeszédet tematizáló hatását, valamint annak jelentőségét is, hogy a befogadó saját társadalmi-kulturális szűrőjén keresztül szelektálja és értelmezi a médiaszövegeket. Mindez az elmélet (és gyakorlat) sajátos módon ötvöződik a Megasztár által kiváltott internetes vitában.

A Megasztár egy olyan showműsor, melyben nem esik szó kisebbségekről, előítéletekről, vagy azok elleni harcról, a nézők mégis összekapcsolják ezeket a témákat a tehetségkutatással. A közönség a valóságshowkhoz lett szocializálva, és megköveteli magának a jogot, hogy eldönthesse, ki a tehetséges, érdekes, szórakozató figura. Talán ennek köszönhető a fórum óriási látogatottsága. A műsor témát ad a közönségnek, a befogadó pedig saját szemüvegén keresztül tekint a beérkező információkra, melyekből igyekszik kiszűrni a saját véleményét megerősítő elemeket. Az előítélet tehát mindenképpen utat talál magának. Az újdonság az interaktivitás és a nyilvánosság egy új ma még viszonylag szűk körben ismert és megtapasztalt formájában jelentkezik. Azok a beszélgetések, melyek korábban a vacsoraasztal mellett vagy egy baráti társaságban hangzottak el, a valóságshowk hivatalos fórumain kikerültek a média világába, ráadásul - a névtelenségnek köszönhetően - szélsőségesebb, durvább formában. Ebben az esetben is a TV2 tulajdonképpen bátorította a véleménynyilvánítást azáltal, hogy olyan fórumot indított, melyet a szerkesztők is rendszeresen olvasnak. Kérdés, hogyan kezelik a kialakult helyzetet, valódi lesz-e az interakció? Változtatnak-e a szavazás módján, még ha ez tisztességtelen lenne is a korábban kiesett versenyzőkkel szemben, reagálnak-e a verseny tisztaságát ért vádakra? Mindenesetre olyan televíziós műsorral állunk szemben, mely túlmutat saját határain, és így, a háttértörténetekkel, valamint a közönség reakcióival vezet be minket az igazi, bár virtuális valóságba.

A Megasztár szabályai

A Megasztár szakmai zsűrije - Pierrot zenei producer és előadóművész, Pély Barna jazzénekes és a United együttes frontembere, Soma jazzénekesnő, Presser Gábor zeneszerző és előadóművész, valamint Bakáts Tibor Settenkedő kritikus - több selejtező és elődöntő után választotta ki azt a tizenkét énekest, akik a döntőkben végül összemérhetik tudásukat. A döntőkben a szakavatott zsűri azonban már csak ajánlásokat tehet, az adott hét kiesőjéről a közönség dönt - a legkevesebb telefonos és sms szavazatot kapó játékos nem folytathatja tovább a versenyt.

Lazányi Krisztina

Javaslatok a téma tanórán történő feldolgozásához

A Megasztár és a fórumon történtek elemzése jól beépíthető egy sztárokkal, sztárkultusszal foglalkozó órába, de számos ponton kapcsolódik a médiaetika témájához is.

1. Az óra elején a diákok kis csoportokban gyűjtsék össze, milyen ismérvei vannak szerintük egy "megasztárnak". Lehet-e valakiből sztárt csinálni, és ha igen, mit kell tenni érte? Mekkora szerepe van napjainkban a tehetségnek, elég-e a sikerhez, ha valaki tehetséges?
Egy döntő részleteinek megtekintése után (fontos, hogy megismerhessük az összes versenyzőt), a diákok vitassák meg, melyik énekest tartják tehetséges zenésznek, illetve tehetséges színpadi előadónak? Ha a két tulajdonság esetleg nem esik egybe, melyiket tartják fontosabbnak a siker szempontjából? Kit szavaznának ki a játékosok közül?
Amennyiben a diákok figyelemmel kísérték a korábbi döntőket, mivel magyarázzák, hogy a közönség és a zsűri értékelése egyszer sem egyezett?

2. A fórumra érkezett hozzászólásokból készült válogatás segítségével mutassuk be, milyen indulatokat váltott ki egyes versenyzők kiszavazása, vagy éppen benntartása.
Oláh Ibolya kapcsán felmerült, hogy kisebbségi helyzete miatt kap támogatást a közönségtől, esetleg a televíziótól is.
A diákok vitacsoportban feldolgozhatják a témát:
Feladata-e a médiának, mint véleményformáló tényezőnek, hogy támogassa a hátrányos vagy kisebbségi helyzetűeket? Milyen formában tehetik ezt?

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten