Változatok egy témára: olvasónapló blogon és twitteren?
2013/08/26 08:00
5622 megtekintés
A cikk már legalább egy éve nem frissült, az akkor még aktuális információk lehet, hogy mára elavultak.

Hogyan válhat az olvasónapló a tanár számára üres rutinból, a diák számára pedig unalmas körmölgetésből inspiráló, izgalmas feladattá? Segít az internet – ám most kivételesen nem a Wikipedia-cikkek tartalmi összegzéseivel!

Az olvasónapló készítése nem tartozik a legnépszerűbb iskolai feladatok közé, sokszor körvonalazatlan, hogy mi az elvárás a végtermékkel szemben, kevés a szempont, vagy ellenkezőleg, az olvasónapló elkészítése nagyon mechanikus, minden tanulótól ugyanazokat a válaszokat várja el, és csak egy helyes válasz van az előre megadott kérdésekre. Az alábbiakban két olyan ötlettel szeretnénk szolgálni, ami a kötelező olvasmányok feldolgozását élvezetesebbé teheti.

Alapvetően két irányt képviselünk itt, egyik sem a kötelezők (vagy a kivonatolás) kivonatolásáról szól. Az egyik irány az olvasó olvasási élményeire fókuszál, a másik a regény/dráma/novella világában rejlő szerepjáték lehetőségére.

Blogbejegyzések

Sok olvasmányélményből építkező blogot ismerünk a magyar weben is. Általában a könyv kiolvasását követően keletkezik a bejegyzés a könyvről, némi értékelő felhanggal, és valamelyest az olvasmány cselekményét is kibontandó. Aki nem olvasta a könyvet, de például a bejegyzés hatására szeretné, vagy már folyamatban van, ezek a részek ronthatják a későbbi olvasmányélményt, ezért illik előre jelezni, hogy „spoilerkedés” következik. 

9780141047713 (1)

Lehet reflektálni:

• a saját olvasás módjára (pl. hogy hol olvastam, hányszor álltam már neki, már ennél és annál a résznél azt gondoltam, félbehagyom, bizonyos részeket átugrottam vagy éppenséggel csak úgy faltam),
• a szereplőkkel és azok tetteivel való azonosulásra, ellenazonosulásra (ki volt a kedvenc szereplőm, milyen jellemfejlődést vettem észre),
• az olvasás során felmerült asszociációkra, más olvasmányélményekre, problémakörökre (pl. becsület, hűség, szerelem, árulás, hazaszeretet, kalandvágy).

A blogbejegyzések előnye, hogy kifejtetten lehet gondolatokat közölni, képekkel lehet díszíteni a bejegyzéseket, saját fotókkal igen személyessé válhatnak (pl. fénykép az olvasóról olvasás közben). A hátránya éppen abban mutatkozik meg, hogy a fiatalság nem feltétlenül szán sok időt a megfogalmazásra, nem szívesen tárja fel gondolatait nagy részletességgel, és egyáltalán, más kifejezőeszközökkel szeretné visszaadni mindazt, amit a könyvről gondol. Az „iskolás beütésű” bejegyzések gyakran valamilyen ismeret reprodukciójában nyilvánulnak meg, valami fáradságos munkával – és nem szórakozásból és szívesen – készített írásról tanúskodnak.

Kiváló könyves bloggerektől lehet tanulni, mindenképp érdemes tanulmányozni könyves tematikával foglalkozó blogokat, mielőtt arra kérnénk tanulóinkat, hogy maguk kezdjenek blogírásba – így sok bizonytalanságtól és kudarctól lehet megszabadítani őket, és más blogok megfigyelése alapján a jó olvasónapló ismérveit és az értékelés szempontjait is meg lehet beszélni.

Csicsergések

A mikroblogokban sokkal kevesebb szöveget lehet egyszerre, egy bejegyzésben közölni, és a bloggal szemben jobban ösztönöz a spontán és azonnali megnyilvánulásokra. A Twitteren (magyar nyelven az oldal nevét a csicsergés szóval lehet összefüggésbe hozni) például 140 karakterben lehet üzeneteket küldeni a nagyvilágba. A mikroblogokon az olvasónapló műfaja mindenképp átalakul: nagyon tömör formában kell megfogalmazni az észrevételeket, megjegyzéseket, érzéseket. Az olvasmányélmény – úgy tűnhet – kissé talán elaprózódik, ugyanakkor pillanatnyi benyomásokat rögzít, így bizonyos szempontból pontosabb lehet, mint a visszatekintő, nagy, összegző blogbejegyzés. Kérdés, hogy nem veszik el az olvasó a részletekben. Úgy is lehet viszont alkalmazni, hogy a mikroblog tartalma szolgál alapul a későbbi, átfogó blogbejegyzéshez, mint egy időbélyeggel ellátott jegyzetfüzetke. Az olvasást folyamatában dokumentáló tweetekhez mások is csatlakozhatnak, válaszolhatnak és továbboszthatják a mikroblog bejegyzéseit. Ha kérdés vetődik fel – netán olyan, ami az értelmezést nehezíti, és a továbbolvasást hátráltatja –, válaszadó is akadhat.

A Twitterature cím a Twitter (népszerű mikroblog-szolgáltató) és a literature ’irodalom’ szó összerántásából keletkezett, és egy olyan könyv viseli, amely Twitter-bejegyzések formájában olyan klasszikusok szerzők szereplőinek gondolatait közvetíti és cselekedeteit rögzíti, mint Jane Austen, Samuel Beckett, Dosztojevszkij vagy Kafka. Korántsem gondolhatjuk, hogy a modern olvasó idejéhez és információfeldolgozási sajátosságaihoz jobban illő forma pótolja az eredeti művek olvasásának élményét, de a műremekek ilyen módon való feldolgozása mindenképp humoros és kedvcsináló lehet a fiatalság számára. A kötelező olvasmány olvasása előtt lehet szerepeket osztani, és ki-ki a saját karakterére fókuszálva, annak szemszögéből csicsereghet annak nevében, miközben a többi szereplő tweetjeit is figyelemmel követi, illetve kapcsolatba lép velük.

További érdekes oldalak: 

Néhány blogszolgáltató:

  • blogger  (a Google blogszolgáltatása)
  • freeblog  (a legnagyobb hazai blogszolgáltató)
  • blog  (az Index blogszolgáltatása)

Mikroblog-szolgáltatók:

A Twitter-bejegyzések formájában írott könyv: Aciman, Alexander; Rensin, Emmett: Twitterature. Penguin Books, London, 2009. Honlap

Kerek Roland cikke

Csatlakozz hozzánk!

Ajánljuk

European Schoolnet Academy Ingyenes online tanfolyamok tanároknak
School Education Gateway Ingyenes tanfolyamok és sok más tanárok számára
ENABLE program Program iskoláknak a bullying ellen
Jövő osztályterme Modern tanulási környezetekről a Sulineten