1.2 Releváns trendek meghatározása, kiválogatása és rangsorolása
A Jövő Osztályterme Szcenáriók meghatározásában segítő, a társadalomban, az oktatásban és a technológia világában észlelhető, releváns trendek beazonosítása.
A trendek fokozatosan bekövetkező változások, amelyek nem mindig érzékelhetők azonnal, de hosszú távon is nagy hatást gyakorolhatnak. A Jövő Osztályterme Szcenáriók építőkövei a pedagógiai gyakorlatra és az oktatástechnológiára vonatkozó trendek. Két lépésben fogunk dolgozni: először beazonosítunk és jellemzünk néhány trendet, majd kiválasztjuk közülük az érintettek számára legfontosabbakat.
1. Trendek beazonosítása
Már a trendek beazonosításának folyamatába is érdemes bevonnunk a különböző érintetteket, ugyanis ők is észlelik a tanulás módjában és a társadalomban bekövetkező változásokat, de ugyanilyen hasznos, ha szakszerű segédanyagokat keresünk, és utánaolvasunk a legújabb tendenciáknak.
Trendekkel kapcsolatos segédanyagok. A résztvevők idevonatkozó anyagokat olvasnak, és áttekintik a Trendekkel foglalkozó weboldalunkon bemutatott témákat. Az alábbiak tartoznak ide:
- trendek a tanítás és tanulás terén;
- új technológiák;
- a tanárok és a diákok által azonosított trendek.
Ezek közül bármelyiket vagy akár többet is lehet használni a beszélgetések elindítására.
Ötletbörze és megbeszélés. Az érintettek ötletbörzét tartanak az oktatásra a következő években valószínűleg nagy hatást gyakorló trendekről. Átgondolják, hogy az adott iskolai környezet figyelembevételével melyik milyen lehetőségeket és kihívásokat rejt magában a diákok, a tanárok és a többi érintetti csoport számára.
Javasolt műhelytevékenységek
Az alább felsorolt tevékenységeket akár értekezleten is el lehet végezni, de a diákokkal az osztályban is lebonyolíthatók.
1. Tanuljunk a trendekről! A résztvevők elolvasnak egy-egy fejezetet egy trendekkel foglalkozó írásból. Az a cél, hogy (majdnem) mindenki különböző fejezetet kapjon. Mindenki elmeséli a többieknek, hogy ő milyen trendről olvasott, majd közösen megbeszélik, hogy az ő számukra milyen relevanciával bír, mennyire hasznos, illetve milyen kihívásokat tartogat a téma. Példa: The book of trends in education.
2. Megfigyelés. Mely társadalmi trend(ek) lesz(nek) hatással arra, hogy hogyan fogunk tanulni a jövőben? Milyen kihívásokkal kell majd a tanároknak és a diákoknak szembenézniük? A résztvevők ötletbörzét tartanak, és összegyűjtenek néhány, az oktatást és a tanulást befolyásoló trendet. Ezek után megbeszélik, mennyire fontosak ezek a trendek a saját környezetükben, és milyen hatással lehetnek az ő iskolájukra.
Több IKT-eszköz is rendelkezésre áll az ötletbörze során előkerülő ötletek egybevetésére és összegyűjtésére. Olyat is találunk, amely közvetlenül a tevékenység közben lehet segítségünkre, de olyat is, amelyben később, mindenki a maga tempójában írhatja meg hozzászólásait.
Javaslatok a használható eszközökről és technológiákról
2. Trendek kiválogatása és rangsorolása
Az innovációs csapat az ötletbörze és a megbeszélés után, a trendek beazonosítását követően szűkített listát állít össze az adott iskola számára fontos oktatási trendekről. Törekedjünk rá, hogy konszenzusos eredmény szülessen! Nagyon fontos, hogy az érintettek minél szélesebb körével beszéljük meg a küszöbön álló trendek lehetséges előnyeit és az általuk felvetett kihívásokat.
A kiválasztást technikai eszközökkel is támogathatjuk. Többféle, könnyen használható eszköz is rendelkezésünkre áll a szavazás megtartására és a trendek rangsorolására, amelyek színt vihetnek az egyébként olykor nehezen követhető voksolási folyamatba. Javaslatok a használható eszközökről és technológiákról
Javasolt műhelytevékenységek
1. Kis csoportos megbeszélés
Töltsön fel az All Our Ideas alkalmazásba néhány trendet a segédanyagból vagy azok közül, amelyeket az iskolában/osztályteremben tartott megbeszélésén azonosítottak! Alternatívaként a példatárat is használhatja: allourideas.com/edutrends
Alkossanak háromfős csoportokat! Minden csoport kapjon egy eszközt, amely alkalmas az All Our Ideas futtatására! A csoportok röviden beszélgetnek a megjelenő párbeszédpanelen látható két trendről, majd egyenként leadják szavazataikat. Az eszközt kezelő csoporttag a több szavazatot szerzett trendre kattint az alkalmazásban, majd folytatják a munkát a következő párral.
A program folyamatosan, a felhasználók szavazatai alapján vezeti a rangsort. Az aktuális állás az alábbi linkre kattintva tekinthető meg: allourideas.com/edutrends/results (példa)
2. Szavazást segítő eszközök
A Triciderhez hasonló, szavazást segítő eszközök használatával előre bevitt ötletekre szavazhatunk. A Socrative és a Mentimeter alkalmazásokat is használhatjuk szavazások megszerezésére.