4.2 Útmutató a Learning Designer alkalmazáshoz
A London Knowledge Lab által kifejlesztett Learning Designer egy webes alkalmazás tanulási tevékenységek tervezésére és megosztására. Segítségével sokféle tanítási-tanulási tevékenységet dolgozhatunk ki, amelyek támogatják a diákokat tanulási céljaik elérésben.
A tanulási folyamat szervezése
A Learning Designer alkalmazásban megadhatjuk pedagógiai célkitűzéseinket, és elhelyezhetjük a tanulási folyamat eredményeit az oktatási célok Bloom-féle taxonómiájában (1956). A program arra kéri a felhasználót, hogy gondolja át, mely, Laurillard (2012) interakciós keretrendszerében szereplő tanulási élmények segíthetik a legjobban a tanulókat a várt eredmények elérésében. Pl.: olvasás, nézés, hallgatás, megbeszélés, kutatás, gyakorlás, együttműködés, tartalomalkotás.
Mindegyik tevékenység esetén meg lehet határozni az időtartamot, a csoport méretét, a csoportmunka jellegét, illetve hogy tanár jelenlétében vagy otthon végezzék-e el a feladatot a diákok.
A tanulási folyamat elemzése
A tervezőeszköz segíti a felhasználót annak átgondolásában, hogy a tervezett tanítási-tanulási tevékenységek valóban a kívánt tanulási élményt nyújtják-e a diákoknak.
Kétféle visszajelzést is nyújt az alkalmazás: (i) összehasonlítja a tevékenység elvégzéséhez szükséges időt a tevékenységre allokált idővel, és (ii) dinamikus kördiagrammal szemlélteti az egyes tanulási típusok arányát, hogy Ön egyetlen pillantással megállapíthassa, megfelelő tanulási élményt nyújt-e a tevékenység diákjai számára.
A felhasználó a tervezet újbóli átgondolását követően mindössze néhány kattintással módosításokat végezhet, például változtathat a használt tanulási típusokon és a tevékenység leírásán, átállíthatja az egyes feladatokra szánt időkeretet, megváltoztathatja a csoportméretet, újabb segédanyagot adhat hozzá, vagy akár át is helyezheti valamelyik feladatot egy másik tanulási tevékenységbe. Ez a megközelítés az oktatás különböző területein dolgozó tanárok által használt ismétléses, reflektív tervezőfolyamatot követi.
Hatékony technológiahasználat
A Learning Designer alkalmazás segíti a technológia hatékony használatát az oktatásban és a tanulásban, ugyanis annak átgondolására készíti a tanárokat, hogy milyen jellegű tanulási folyamat szükséges a célok eléréséhez. A tanulási típus kiválasztása után könnyebb megállapítani, hogy milyen eszközöket lenne érdemes használni. A wikik és a megosztott dokumentumok például az együttműködést és a közös alkotást támogatják, míg a blogok által kínált komment funkció és a fórumok viták lefolytatásához hasznosak.
Segédanyagok megosztása
A Learning Designer lehetővé teszi a tanárok számára, hogy a web bármely részén elérhető nyílt oktatási forrásokra (OER-ekre) mutató linkeket mellékeljenek az anyagokhoz. Olvasás/nézés/hallgatás típusú feladat esetén csatolhatunk például SlideShare-bemutatót, kutatásokhoz, vizsgálódáshoz érdemes lehet valamilyen gyűjtőeszközt megadni, ha pedig létre kell hozni valamit a diákoknak, jó ötlet feltölteni a munkalapot egy megosztott meghajtóra.
Akár a felhasználó is létrehozhat egy könyvtárat, amelybe feltölti a kész terveket. A Learning Design Directory szolgáltatás lehetővé teszi a tanároknak, hogy megosszák egymással legkiválóbb ötleteiket, valamint hogy kidolgozott terveket használhassanak és alakíthassanak át saját igényeikre, tantárgyukra, így a hatékony tanítási gyakorlatokra vonatkozó közös tudás bővítéséhez is hozzájárul.
Tekintse meg a Learning Designer videóútmutatóinak lejátszási listáját a Learning Designer közösségének YouTube-csatornáján!
Javasolt műhelytevékenység
Beszéljenek meg egy időpontot kollégáival, amikor megterveznek egy tanulási tevékenységet a Learning Designer alkalmazásban! Adják meg az egyes feladatok időtartamát, a csoport méretét, a csoportmunka jellegét, illetve hogy tanár jelenlétében vagy otthon végezzék-e el a feladatot a diákok! Határozzák meg, hogy milyen tanítási-tanulási tevékenységek segítenék a diákokat a kívánt eredmény elérésében! Például olvasás, nézés, hallgatás, megbeszélés, gyakorlás, kutatás, együttműködés, tartalomalkotás.