4. eszközcsoport: Tanulási tevékenységek
A 4. eszközcsoport azzal kapcsolatban nyújt iránymutatást, hogyan tervezzünk innovatív tanulási tevékenységeket a Jövő Osztályterme Szcenáriókat ihletforrásként használva. Az a cél, hogy technikai eszközökkel támogatott, haladó pedagógiai megközelítéseket építsünk be az osztálytermi munkába.
A Jövő Osztályterme Szcenáriók pedagógiai jövőképként szolgálnak, és azt mutatják meg, milyen tanulási-tanítási folyamatok lehetségesek és kívánatosak a jövőben az iskolában. Az elképzelések megvalósításához olyan tanárok kellenek, akik a szcenáriók alapján innovatív ötletekkel teli, de életszerű és gyakorlatba átültethető tanulási tevékenységeket dolgoznak ki.
A tanulási tevékenységek azt írják le, hogy mit csinálnak a tanárok és a diákok a tanítás és a tanulás során. Bemutatják, hogyan használhatjuk a digitális technológiát értékes, a diákok bevonását támogató, a 21. századi készségek fejlődését elősegítő tanulási élmények kidolgozására.
A tanulásitevékenység-tervezés kiindulópontja egy megfelelő Jövő Osztályterme Szcenárió kiválasztása vagy megtervezése (lásd a 3. eszközcsoportot). Ezt követően fel kell kérni egy tanárokból álló csoportot, hogy osszák meg egymással ötleteiket, elképzeléseiket, és közösen dolgozzanak ki tanulási tevékenységeket.
Az ebben a szakaszban bemutatott eszközök segítenek a megfelelő tanulási technológiák és a használni kívánt, további segédanyagok beazonosításában és kiválasztásában, amelyek aztán a tanulási tevékenységekbe is belefoglalhatók.
Inspiráló felhasználói történetek
Egy olasz általános iskolában tanító pedagógus elmeséli, hogyan profitáltak a diákjai abból, hogy Jövő Osztályterme tanulási tevékenységeket kezdett használni az órán.
Egy olasz pedagógus megosztja velünk, hogyan használták diákjai a Jövő Osztályterme tanulási tevékenységeket bemutatóvideók, úgynevezett ’könyvelőzetesek’ készítésekor, amelyekben az angolórán vett könyvek tartalmát foglalták össze.
Az eszközcsoporthoz tartozó eszközök
- 4.1 Tanulásitevékenység-tervező: útmutató Jövő Osztályterme Szcenáriókon alapuló, innovatív tanulási tevékenységek tervezését szolgáló műhelymunka szervezéséhez. Egy táblázatot is tartalmaz tanulási tevékenységek kidolgozásához és megosztásához.
- 4.2 Learning Designer: online alkalmazás tanulási tevékenységek tervezéséhez. Interaktív, felhasználóbarát felületén könnyű a tanulási folyamatok szervezése, és több nyelven rendelkezésre állnak benne tanárok által készített, szabadon felhasználható segédanyagok.
- 4.3 Tanulási tevékenységekhez használható technológiák: linkgyűjtemény tanulási tevékenységek tervezéséhez használható Web 2.0-s eszközökhöz és segédanyagokhoz.