5. eszközcsoport: Értékelés
Eszköztárunk utolsó eszközcsoportja a tanulási tevékenységek tesztelésével (ezt a továbbiakban osztálytermi kipróbálásnak nevezzük), valamint erősségeik és gyengeségeik kiértékelésével kapcsolatban nyújt segítséget. Ha kollégáival megterveztek pár innovatív tanulási tevékenységet a Jövő Osztályterme Szcenáriók alapján (lásd a 4. eszközcsoportot), vagy kiválasztottak néhányat a mások által már korábban kidolgozottak közül, és már ki is próbálták őket az osztálytermi munka során, nem maradt más hátra, mint értékelni a pedagógusok és a tanulók által megtapasztalt előnyöket és kihívásokat.
Az értékelés során összegyűjtjük és értékeljük az innovatív tanítási-tanulási folyamattal és eredményeivel kapcsolatos adatokat és tényeket. A folyamat végeredményeképpen előálló megállapításokat a későbbiekben figyelembe fogjuk venni a tanítási-tanulási innovációval kapcsolatos döntéseink meghozatalakor.
Inspiráló felhasználói történetek
Egy portugál tanár megosztja IKT-osztályába járó 15–18 éves diákjai kollaboratív munkájának értékelésével kapcsolatos tapasztalatait. Szót ejt a kollaboratív tanulás és értékelés előnyeiről, beszél a kihívásokról, amelyekkel szembesült, és arra is ad tippeket, hogyan kerekedhetünk felül a felmerülő problémákon.
Egy olasz pedagógus megosztja 14–19 éves diákjai kollaboratív munkájának értékelésével kapcsolatos tapasztalatait. A folyamat során projektközpontú megközelítéseket, mindenekelőtt társértékelést használ. Többféle digitális eszközt is bemutat, amelyek a kollaboratív tanulási folyamat megtervezéséhez és értékeléséhez is jól alkalmazhatók. Beszél a problémákról, amelyekkel szembesült, de megoldási javaslatokat és kapcsolódó kérdéseket is említ, amelyeken érdemes elgondolkodni.
Az eszközcsoporthoz tartozó eszközök
- 5.1 Útmutató tanulási tevékenységek kipróbálásához és értékeléséhez: Irányelveket tartalmazó, könnyen használható segédlet Jövő Osztályterme Szcenáriók alapján tervezett tanulási tevékenységek osztálytermi kipróbálásához és értékeléséhez.
- 5.2 Értékelőtáblázatok 21. századi tanulási tevékenységek tervezéséhez: Az eszköz segítségével felmérheti, hogy a tervezett tanulási tevékenységek fejlesztik-e a 21. századi készségeket.