ILMT intézményfejlesztés
Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer (ILMT PR)
Az iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató komplex és differenciált intézményfejlesztés alapjául az EFOP 3.1.5-ös projektben kifejlesztett Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer (továbbiakban: ILMT PR) szolgál, amely tartalmazza a lemorzsolódás megelőzése szempontjából kiemelten fontos szemléleti kereteket, alapelveket, konkrét tartalmi és eszközelemeket, továbbá meghatározza azokat a kimeneteket, amelyeket a lemorzsolódás megelőzését célzó komplex intézményfejlesztést megvalósító intézmény – saját értékeire építve, a fenntartó és az intézmény vezetősége támogatásával – a rá szabott fejlesztési és működtetési folyamat segítségével elérhet. Az ILMT PR azokat az elemeket veszi górcső alá, amelyeket az intézmény és partneri környezete közvetlenül befolyásolni tud, és amelyek relevánsak a sikeres megelőzés szempontjából.
Az ILMT PR kiindulópontja az Európai Unió Tanácsa által a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó szakpolitikákról szóló Ajánlás, amely alapján Magyarország is elkészítette a korai iskolaelhagyás mértékének csökkentését célzó nemzeti stratégiáját.
A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet nevesített eszközként megjeleníti az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alkalmazásának lehetőségét a köznevelési intézmények részére.
Tovább...
Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszert megalapozó négy fő pillér:
Érvényes jogszabályoknak megfelelő esélyegyenlőségi helyzet kialakítása |
Méltányos és befogadó tanulási környezet megteremtése |
Hatékonyság,eredményesség és méltányosság az oktatás szervezésében |
Értékalapú és komplex intézményfejlesztés |
- Az érvényes jogszabályoknak megfelelő esélyegyenlőségi helyzet kialakítása a helyi köznevelési intézményrendszerben a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók, kiemelten a hátrányos helyzetű, valamint a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára. A méltányos és befogadó helyi köznevelési intézményrendszer működésének elősegítése.
- Méltányos és befogadó tanulási környezet megteremtése és fenntartása a köznevelési intézményben.
- Az oktatás- és tanulásszervezési feladatoknak a hatékonyság, eredményesség és méltányosság szempontjainak együttes figyelembevételével történő megvalósítása.
- Értékalapú és komplex, vagyis átfogó, rendszer- és folyamatelvű intézményfejlesztés és -működés megvalósítása, továbbá preventív célú korai jelző- és pedagógiai támogató rendszer működtetése.
Az ILMT Pedagógiai Rendszer szakmai alapja és elemei
Az ILMT PR egy komplex, átfogó, értékalapú, rendszer- és folyamatelvű megközelítésen alapuló keretrendszer, amely figyelembe veszi az intézményfejlesztés valamennyi aspektusát. Az ILMT PR a lemorzsolódáshoz vezető veszélyeztetettségi tényezők széles körét és ezek kölcsönhatásainak következményeit is figyelembe véve tesz javaslatot a szükséges és elégséges intézményfejlesztési folyamat lépéseire, a veszélyeztetettségi faktorok mérséklésére ajánlott beavatkozási pontokra és a szükséges pedagógiai eszközökre, tevékenységekre. Komplexitásából eredően törekszik az intézményi működés valamennyi területére, azok minden releváns elemére kitérni.
Az ILMT PR rámutat azokra a területekre, elemekre, amelyeket az ILMT PR-t bevezető, alkalmazó minden egyes intézménynek– intézményvezetésnek, nevelőtestületnek és fenntartónak is – vizsgálnia érdemes, és végig kell gondolnia ahhoz, hogy hatékonyan, eredményesen és méltányosan vegyék ki a részüket az iskolai lemorzsolódás megelőzéséből és az esélyteremtésből. Támogatást nyújt az intézményeknek abban, hogy az 1) esélyegyenlőség/méltányos oktatás, 2) a partnerkapcsolatok rendszere, 3) a szervezeti élet és 4). a módszertani kultúra területét egyaránt megvizsgálhassák, és pontos képet kaphassanak arról, hogy mi jellemzi az intézményüket, mely területeken, milyen irányú fejlesztésre, erőforrásokra van szükségük céljaik eléréséhez. Így konkrét – a tanulói eredményességi mutatók javulásához hozzájáruló – tevékenységeket tudnak megvalósítani és hosszú távon is hatékonyan, eredményesen, méltányosan működtetni a korai iskolaelhagyás megelőzése érdekében.
Az ILMT PR szakmai alapjai
Az iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató intézményfejlesztési koncepció komplex intézményfejlesztésben gondolkodik, amely az intézményfejlesztés három megközelítését egyesíti:
- Az átfogó megközelítés arra hívja fel a figyelmet, hogy szükség van egy „sorvezetőre”, amely áttekinti, hogy az intézmény számos tevékenysége, feladata közül melyek játszanak fontos szerepet a lemorzsolódás megelőzésében.
- A rendszerelvű megközelítés figyelembe veszi, hogy az iskola világa összetett rendszer. Ismerjük a legfontosabb elemeit, és az ezek közötti összefüggéseket is le tudjuk írni – az intézményi működés egyes területeire összefüggő rendszerként szükséges tekinteni. Ebből következően az intézmény fejlesztését rendszerelvűen is szükséges végiggondolni és megtervezni a pedagógusok felkészítésétől a tárgyi környezeten át egészen a szülőkkel való kapcsolattartásig. Ebből a szempontból a pedagógiai rendszer azokat az elemeket veszi górcső alá, amelyek relevánsak a sikeres megelőzés szempontjából, és amelyeket az intézmény és partneri környezete közvetlenül befolyásolni tud.
- A folyamatelvű megközelítés abból indul ki, hogy milyen folyamatok zajlanak az adott intézményben, és ezekhez kapcsolódva az intézményfejlesztést is folyamatként képzeli el, melynek jól meghatározható, egyszerű szakaszai vannak, éspedig: helyzetelemzés, tervezés-felkészülés, megvalósítás-értékelés, kiigazítás és az ILMT PR alapú jó gyakorlat leírásának ciklusa.
Az iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató intézményfejlesztési koncepció további elemekkel bővítette ki a komplex intézményfejlesztés fogalmi megközelítéseit.
- Értékalapú megközelítés. Az intézményfejlesztés során érdemes azokból az értékekből kiindulni, amelyekkel az adott intézmény, annak pedagógusai és vezetői már rendelkeznek. Minden esetben a már meglévő értékekre, helyi sajátosságokra, szükségletekre építve lehet hozzákezdeni a kihívásokat, nehézségeket kezelő és mérséklő megoldások kereséséhez. Az ILMT PR alkalmazásához kifejlesztett útmutatók és szakmai anyagok minden intézményfejlesztési területen lehetőséget adnak az intézmény – és akár az egyes pedagógusok – meglévő értékeinek feltérképezésére és a kihívásokkal történő összevetésére.
- A strukturális garanciák kiépítése. Az intézményi változásokhoz, az intézményfejlesztés lebonyolításához érdemes olyan intézményen belüli együttműködő szervezeti struktúrát létrehozni, amely célzottan a lemorzsolódás megelőzését támogató intézményi pedagógiai környezet továbbfejlesztésén munkálkodik. A szervezeti garanciák kialakítása nem csak a sikeres intézményfejlesztés alapfeltétele, de lehetővé teszi azt is, hogy az intézmények összekapcsolódhassanak más intézmények hasonló feladatot ellátó csoportjaival, ezzel lehetőséget nyitva az intézményközi együttműködések kialakítására is. Az intézményen belüli és az intézményközi együttműködéseknek is a kooperatív elvekre szükséges épülniük.
- Hálózati tanulásra épülő megközelítés. Az intézményi gyakorlat továbbfejlesztésében kulcsszerepet játszik, hogy a különböző intézményekben dolgozó pedagógusok kicserélhessék tapasztalataikat, közösen vehessenek részt műhelyeken, képzéseken, és támogassák egymást a fejlesztési folyamatokban.
Az ILMT PR alapelvei
Az ILMT PR alapú intézményfejlesztés szakaszai
Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer megközelítése folyamatelvű. Ez azt jelenti, hogy az intézményfejlesztés összetett feladatára mint folyamatra tekint. A folyamat első szakasza a bemenet. Ez egy 12–24 hónapot igénybe vevő tervezési, felkészülési szakasz, amelyben az intézmény a fenntartói intézkedési tervekkel összhangban felkészül a komplex intézményfejlesztésre, és megteremti az ILMT PR bevezetésének feltételeit. A tervezés időszakában az intézmény – a partnerekkel való együttműködésre alapozva – kialakítja az ILMT PR alkalmazási feltételeit, és ehhez kiválasztja a számára megfelelő differenciált célrendszert. A helyi köznevelési rendszerben jellemző egyedi helyzete, állapota, szükségletei, erősségei és lehetőségei, kihívásai azonosítását követően kijelöli a reális fejlesztési prioritásait, annak irányultságát és a változásoktól remélt jövőképét. Ezekre alapozva meghatározza azokat a tevékenységeit, amelyeket az esélyegyenlőség, a szervezetfejlesztés, a partnerkapcsolati rendszer és a módszertani kultúra fejlesztése érdekében érdemes elvégeznie. Meghatározza továbbá, hogy az egyes fejlesztési szakaszok milyen eredményeket, adott esetben dokumentumokat, produktumokat hozhatnak.
Az első szakasz végén az ILMT PR bevezetésére felkészülő intézmény rendelkezik a helyzetének, állapotának elemzéseivel, értékeléseivel (Komplex helyzetelemzés az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alapú intézményfejlesztéshez), valamint a fejlesztési törekvéseit rögzítő tervdokumentummal (Komplex intézményfejlesztési, intézkedési és cselekvési terv).
A második szakasz a folyamat szakasza: a feltételek rendelkezésre állása esetén lehet bevezetni és működtetni magát az ILMT PR-t. A folyamat szakaszban a komplex intézményfejlesztés megvalósítása áll a középpontban. A célok eléréséhez rendelt tevékenységekkel a pedagógiai gyakorlat, az intézményi működés továbbfejlesztését, új gyakorlatok, módszerek, eljárások megismerését, bevezetését és ezek eredményességének összegző értékelését, elemzését végzi el az intézmény. A fejlesztés értékeit, bevált gyakorlatait rögzíti az intézményi alapdokumentumaiban. A megvalósítási, működtetési szakasz folyamatainak középpontjában a tárgyi-tanulási környezet és feltételek, valamint a külső és belső szakmai együttműködések, a tanulási-tanítási folyamatok, módszerek és munkaformák szervezésének, értékelésének a fejlesztése, működési garanciáinak és fenntarthatóságának megalapozása áll. Az ILMT PR helyi működtetése, a komplex intézményfejlesztés során további tanévek (4–6 tanév) alatt érhető el a kimeneti mutatóknak a célkitűzésekhez közelítő változása.
A harmadik szakasz a kimenet: ennek során az intézmény megvizsgálja, hogy milyen eredményekhez vezetett az ILMT PR alkalmazása. Meghatározott időszakonként visszajelzést ad a fejlesztő és/vagy működtető folyamat számára az eredményességről. A kimenet szakaszában megtörténik a tanévenkénti eredmények visszacsatolása a folyamatba. Az ILMT PR a PDCA ciklusra épül, ezért ez egy folyamatosan visszatérő szakasz. Az ILMT PR a kimeneti szakaszban több szempont mentén és a felkészülési/fejlesztési-működtetési folyamat fázisaihoz, valamint ezek időhatáraihoz rendelten határoz meg konkrét eredményelvárásokat az iskola és a tanulók vonatkozásában az alábbi három területre koncentrálva:
- a komplex intézményfejlesztést alátámasztó intézményfejlesztési dokumentumok;
- a tanulókra vonatkozó eredményességi mutatók;
- a hátránykompenzációra vonatkozó eredménymutatók.
Az eredményesség megállapítását segíti az Éves önértékelő, összegző beszámoló az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alapú komplex intézményfejlesztés tevékenységeiről, előrehaladásáról c. dokumentum.
- A felkészülés (bemenet szakasz) akár 2 tanévet is igénybe vehet, ebbe a szakaszba tartozik egy részletes adatelemzés, helyzetelemzés, okfeltárás;
- a bevezetés folyamata (folyamat szakasz) is több évig eltarthat, előfordulhat, hogy újra kell gondolni a teljes iskolai működést;
- az eredményeket pedig évente érdemes vizsgálni (kimenet szakasz), ugyanakkor nem várható, hogy már az első év után látszani fognak az eredmények.
Az ILMT PR alapú intézményfejlesztés fő területei
- Az esélyegyenlőség és méltányosság területe. Az intézmény helyzete a helyi köznevelési rendszerben, az esélyegyenlőség és méltányos oktatásszervezés megvalósulása az intézményen belül (pl. az intézmény beiskolázási gyakorlata, csoportbontás, szolgáltatási formák, szegregációs tendenciák), valamint a jelzőrendszeri adatok és beavatkozások összehangoltsága.
- A szervezetfejlesztés területe. Az intézmény humánerőforrás-rendszere, belső együttműködései, a tanulószervezeti kultúra kiépültsége, a szervezet állapota, működése, az intézményfejlesztésbe való bevonhatóság mértéke, a szervezeti-strukturális garanciák kiépítettsége.
- A partnerkapcsolatok területe. Az intézmény kapcsolatrendszere, különös tekintettel a családokkal való kapcsolattartásra, valamint az óvoda-iskola és az intézményfokok közötti átmenetek intézményközi együttműködésben kialakítandó programjaira, továbbá az ágazati és ágazatközi partnerekkel kialakítandó szorosabb, gyakorlatorientált együttműködésekre.
- Módszertani terület. Az intézmény pedagógiai-módszertani kultúrája, pedagógiai klímája, azon pedagóguskompetenciák erősségei vagy erősítendő területei, amelyek révén a tanulói kulcskompetenciák bizonyíthatóan hatékonyabban, eredményesebben és méltányosabban fejlődhetnek.
Az ILMT PR elemei
Függetlenül attól, hogy a fejlesztés mely fázisában tart, az ILMT PR bevezetése és az ILMT PR alapú intézményfejlesztés az eszközrendszer komplexitásából következően szerteágazó feladat. Az ILMT PR lineáris felépítésű pedagógiai rendszer, amelynek rendszerelemei egymást követik, az alkalmazásra történő felkészülés után kerül sor a kipróbálásra és korrekcióra, majd az implementálásra.
Az ILMT PR elemei:
1. BEMENET – az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alkalmazási feltételeinek kialakítása
1.1. Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer bevezetését, működtetését és értékelését biztosító folyamatok kialakítása
1.2. A fejlesztési irányokhoz és az intézmény szükségleteihez igazodó, az iskolai lemorzsolódás megelőzését és a befogadó oktatást támogató szolgáltatások kiválasztása és igénybevétele
1.3. A komplex intézményfejlesztést támogató szervezeti struktúra kialakítása
1.4. A komplex intézményfejlesztés megalapozása fejlesztési területenként
1.5. Az iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató komplex intézményfejlesztés megtervezése
Az egyes elemek részletes bemutatását az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer bevezetését támogató útmutatók tartalmazzák.
További kapcsolódó szakmai anyagok
2. FOLYAMAT – az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer bevezetése és működtetése
2.1. Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer bevezetését, működtetését és értékelését biztosító folyamatok fenntartása
2.2. A tanulási-tanítási folyamatok eredményességét támogató szakmai együttműködések bővítése
2.3. Az intézmény tárgyi és tanulási környezetének fejlesztése
2.4. Tanulói csoportok és közösségek alakulásának segítése
2.5. A tanulási-tanítási folyamatok tervezése, szervezése és irányítása
2.6. Tanulási-tanítási módszerek, munkaformák
2.7. A tanulók személyiségének fejlesztése, egyéni bánásmód érvényesítése
2.8. A pedagógiai folyamatok értékelése
3. KIMENET – Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Rendszer bevezetésétől elvárt eredmények
3.1. A komplex intézményfejlesztést alátámasztó intézményfejlesztési dokumentumok elkészítése és nyilvántartása
3.2. Tanulókra vonatkozó eredményességi mutatók az ILMT PR bevezetését követő 2. és 4. tanév végén
Az ILMT PR bevezetését és működtetését egy kétkötetes útmutató támogatja:
- Iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató komplex intézményfejlesztés. 1. kötet. Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer keretei
- Iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató komplex intézményfejlesztés. 2. kötet. Lépések az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alkalmazásához
Az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer keretei
Az első kötet az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszert és annak elemeit tárgyalja. Nemzetközi és hazai kutatások eredményeinek felhasználásával és szakirodalmi ajánlásokkal kiegészítve egyenként áttekinti az ILMT PR elemeit, és röviden megvilágítja azok szakmai tartalmát.
Lépések az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alkalmazásához
A második kötet gyakorlati útmutatást, ötleteket és javaslatokat tartalmaz, ahhoz nyújt segítséget, hogy az ILMT PR bevezetésére vállalkozó intézmények sikeresen megvalósíthassák az ILMT PR alapú intézményfejlesztésüket, és ezzel hozzájáruljanak a tanulói eredményességi mutatók javulásához, illetve hosszú távon is hatékonyan, eredményesen, méltányosan tudják működtetni a korai iskolaelhagyás megelőzését célzó tevékenységeiket. Mint ahogyan a cím is mutatja, lépésről lépésre, elemről elemre bemutatja, hogy az iskolai lemorzsolódás megelőzése érdekében milyen stratégiát érdemes követnie az intézményeknek az intézményfejlesztés megvalósítása során. A stratégiai elképzelések világos helyzetképet, tiszta jövőképet segítenek rajzolni az intézményeknek, amelyekben kidolgozhatják a saját értékeikre épülő helyi beavatkozásaikat. Az ILMT PR alapú helyzetelemzés, az elvégzett intézményi SWOT-elemzések, valamint az intézmény jövőképének felvázolása során a kötetben bemutatott stratégiai megközelítések megértésével az intézmény könnyen tudja majd értelmezni, mi a teendője, tartson az intézményfejlesztés bármely szakaszában.
Tovább az útmutató olvasásához
Az ILMT Pedagógiai Rendszer bevezetését, működtetését támogató stratégiai dokumentumok
Az ILMT PR bevezetését és működtetését támogató stratégiai dokumentumok segédanyagként és sablonként szolgálnak az intézmény számára. Egyrészt szempontokat adnak az egyes fejlesztési területek, valamint a területek összehangolt működését biztosító feltételek, a komplex intézményfejlesztést koordináló munkacsoport és a fejlesztő szervezet helyzetének vizsgálatához, a fejlesztési területek összehangolt működését biztosító folyamatok tervezéséhez, a komplex intézményfejlesztést koordináló munkacsoport, fejlesztő szervezet kiépítéséhez. A megvalósítás folyamatában pedig támogatást nyújtanak a fejlesztési területek összehangolt működését biztosító folyamatok összegzéséhez, a komplex intézményfejlesztést koordináló munkacsoport, fejlesztő szervezet működésének és az intézményfejlesztés tanulói eredményességi mutatóiban bekövetkező változások összegzéséhez, az intézményfejlesztési folyamatok javításához, módosításához.
Minden dokumentum elkészítésébe fontos bevonni a nevelőtestületet , hiszen a közösen végzett munka alapozza meg a későbbi fejlesztés/megvalósítás szervezeti garanciáit, továbbá a közös gondolkodás, elemzés biztosíthatja, hogy az intézményről reális kép alakuljon ki. Érdemes a fenntartót, annak képviselőjét is bevonni a közös gondolkodásba, hiszen a fenntartó támogatása elengedhetetlen az adatokon alapuló és értékekre fókuszáló helyzet és a helyzetek mögött rejlő oksági összefüggések feltárásához és megváltoztatásához.
- A Komplex helyzetelemzés az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alapú intézményfejlesztéshez fejlesztési területenként, valamint e területek összehangolt működését biztosító feltételek, a komplex intézményfejlesztést koordináló munkacsoport és a fejlesztő szervezet helyzetének vizsgálatát segíti.
- A Komplex intézményfejlesztési, intézkedési és cselekvési terv segítséget nyújt a fejlesztési területek összehangolt működését biztosító folyamatok tervezéséhez, a komplex intézményfejlesztést koordináló munkacsoport, fejlesztő szervezet kiépítéséhez.
- Az Éves önértékelő, összegző beszámoló az Iskolai Lemorzsolódás Megelőzését Támogató Pedagógiai Rendszer alapú komplex intézményfejlesztés tevékenységeiről, előrehaladásáról abban segíti az intézményt, hogy a megtervezett beavatkozások esetében a PDCA ciklusnak és az ILMT PR-nek megfelelően reflektálni tudjon az intézményfejlesztési eredményekre. Így lehetőség van megerősíteni az eredményes és értékes működéseket, valamint kiigazítani, módosítani a nem elvárt eredményekkel járó tevékenységeket.
Az eredményes és mélyreható intézményfejlesztéshez elengedhetetlen a fenntartó és az intézményvezető elköteleződése, valamint együttműködése, amely az ILMT PR alapú intézményfejlesztés alapja is. Az intézményfejlesztés egyik elindítója lehet, ha a fenntartó jelzi az intézmény számára, hogy a tanulói eredményesség javítása érdekében beavatkozásokat szükséges tennie.
Az EFOP 3.1.5-ös projektben a tankerületi központok a Klebelsberg Központ együttműködésével a Projekt módszertani támogatása mellett részletes helyzetelemzést végeztek az illetékességi területükhöz kapcsolódó köznevelési feladatellátási területükön működő köznevelési intézmények tekintetében, és a helyzetelemzés eredményét a Tankerületi Központ Esélyegyenlőségi Helyzetelemzése című dokumentumban foglalták össze. Az elkészítéshez felhasználták az általános és középiskolák adatait, amelyeket az Oktatási Hivatal – a Projekt által nyújtott módszertani támogatás keretében – strukturált formában küldött meg a tankerületi központok részére. A tankerületi központok a Köznevelés Információs Rendszeréből (KIR) származó adatok elemzésével 2020-ban elkészítették az esélyegyenlőségi intézkedési tervüket (Tankerületi Központ Esélyegyenlőségi Intézkedési Terve), amelyhez a Projekt szintén módszertani támogatást nyújtott. Ez a dokumentum vizsgálja a tankerületi központok feladatellátási területén működő általános iskolák jellemző adatait egyrészt az oktatási szegregációval való veszélyeztetettség, másrészt az iskolák továbbtanulási, hiányzási, lemorzsolódási, illetve kompetenciamérési mutatói szempontjából.
A kedvezőtlen eredménymutatókat négy területen vizsgálta a fenntartó:
- Továbbtanulási mutatók
- Lemorzsolódási mutatók
- Kedvezőtlen hiányzási mutatók
- Kedvezőtlen kompetenciamérési eredmények
Mindezek alapján a tankerületi központ a fenntartásában lévő kedvezőtlen mutatókkal rendelkező intézmények számára intézményfejlesztési feladatokat határozott meg. Ennek eredményeképpen a tankerületi központokban elkezdődött az esélyegyenlőségi intézkedések végrehajtása és a tanulói eredményesség javítását célzó intézményfejlesztés tervezése.
A tanulói eredményesség javításának egyik, komplex beavatkozásokat, ezáltal mélyreható és eredményes változásokat generáló eszköze az ILMT PR bevezetése lehet. Amennyiben az intézmény az ILMT PR bevezetése mellett dönt, akkor a folyamat végiggondolása során az ILMT PR logikája és mentén érdemes eljárni.