Mi a TeachUP?
Az Európai Unió Erasmus+ Programjának társfinanszírozásával megvalósuló TeachUP beválásvizsgálat célja innovatív, az online kurzusokon való részvételt erősítő oktatásszervezési módszerek kipróbálása, vizsgálata és felmérése volt, amire 4 tömegesen meghirdethető kurzus során került sor, 2018 novembere és 2019 májusa között.
Forrás: Unsplash
A 21. század munkavállalóitól elvárt készségek elsajátításához, azok megalapozásához ma már az iskolában teljesen másfajta tanulásszervezés, tanári szerepvállalás és ehhez tanári kompetenciák szükségesek. A tudáselemek átadása helyett a készségfejlesztés, a passzív befogadás helyett az aktív tanulás kell, hogy uralja az osztálytermi munkát. Ahogy a munka világában már elvárás, így a tanulásban is hangsúlyossá kell, hogy váljon a metakogníció, a kollaboratív munka és a kreativitást fejlesztő tevékenységek.
A TeachUP programban felkínált képzések tematikájukban releváns témákat, aktuális módszertanokat jártak körbe. Felépítésükkel azt próbálták feltérképezni, hogyan lehetne a tömeges tanári és tanártovábbképzési kurzusokat költséghatékonyan működtetni és például a megfelelő időbeosztással, ütemezéssel, támogatással a résztvevők lemorzsolódását minimálisra csökkenteni.
TeachUP eredménykommunikációs videó
A kutatás módszertana
Felépítés
- Tíz országban (Ausztriában, Magyarországon, Görögországban, Észtországban, Máltán, Litvániában, Portugáliában, Spanyolországban, Szlovákiában és Törökországban) iskolák és tanárképző intézmények kerültek véletlenszerűen kiválasztásra.
- A kiválasztott intézmények tanárai, illetve tanár-szakos hallgatói meghívást kaptak, hogy vegyenek részt a formatív értékelést, a személyre szabott tanulást, a kollaboratív tanulást, valamint a kreatív gondolkodást tárgyaló négy online kurzuson.
- 4090 tanár és tanárszakos hallgató fogadta el a felkérést (ez volt a TeachUP program vizsgálati mintája).
- A 4090 főt véletlenszerűen beosztották a vizsgálati, illetve a kontrollcsoport valamelyikébe.
- A vizsgálati csoportból azoknak, akiket „esetleg segítséget igénylőkként” határoztak meg, személyre szabott támogatást ajánlottak fel.
Személyre szabott támogatás
A támogatás felépítését bemutató dia
A személyre szabott támogatás átfogó hatása két, egymástól különböző hatásmechanizmusra épült:
Egyrészt olyan személyre szabott támogatás, ami a kurzusok elindítása előtt végzett alapfelmérés (bemeneti kérdőív) során gyűjtött résztvevői profilinformációra épült, másrészt olyan támogatás, amit a kurzusok ideje alatt a platformon tanúsított tanulói viselkedés váltott ki.
A személyre szabott támogatás legfontosabb eleme kilenc különböző, személyre szabható e-mailsablon volt.
Az e-mailek iránymutatást és segédanyagokat tartalmaztak azzal a területtel kapcsolatban, amely kiváltotta az adott támogató e-mail kiküldését (pl. valaki a határidő előtt két nappal még nem adott le egy feladatot).
Kiváltó ok | Beavatkozás |
Az alábbiak közül legalább kettőben alacsony értékek: 1. A résztvevő becsült hatékonysága online kurzusok során 2. További online kurzusok kipróbálásának valószínűsége 3. A kurzus elvégzésének becsült valószínűsége 4. Mesterfokozatot el nem érő iskolai végzettség | 1 |
A következők közül legalább kettőben alacsony értékek: célmeghatározás, feladatmegoldási stratégiák ismerete, időgazdálkodás, segítségkérés | 2 |
A résztvevőnek egyáltalán nincs tapasztalata az online kurzusok terén, vagy alacsony szintű képzettségről/magabiztosságról számol be az online tanulási technológiákkal kapcsolatban | 3 |
A felhasználó még öt nappal a modulindítás után sem kezdte el a munkát | 4 |
A felhasználó a határidő lejárta előtt két nappal még nem adta le a kurzuszáró feladatot | 5 |
A felhasználó már legalább kétszer támogatást kért az online felületen | 6 |
A felhasználó a háromból legalább két társértékelésnél jelezte, hogy nem elégedett az értékeléssel, vagy nem tartja azt megfelelőnek | 7 |
A felhasználó a modul indítása után egy héttel még mindig csak a modulszekciók kevesebb, mint 70%-át tekintette át | 8 |
Az 1–3. kurzusok adatai alapján magas a lemorzsolódás valószínűsége | 9 |
Az e-mailekben a résztvevőknek felajánlották az 1:1 online megbeszélés lehetőségét is.
A TeachUP kurzusok
A négy tömegesen meghirdethető TeachUP kurzus egyidőben zajlott az összes résztvevő országban (Ausztria, Észtország, Görögország, Magyarország, Litvánia, Málta, Portugália, Szlovákia, Spanyolország, Törökország) nemzeti nyelven.
A kurzusok kialakítására az alábbi alapelvek mentén került sor:
- Modularitás, relatíve rövid kurzusok, amelyek közül egyet vagy többet is el lehet végezni
- Sok közösségi és gyakorlatias elem az elmélet mellett
- Társértékelés a záró feladatnál (minden résztvevő 3 társának óravázlatát kellett, hogy megadott szempontok szerint értékelje)
- Önszabályozó tanulás ösztönzése: önértékelő feladatok, tanulási napló fogalmának bemutatása, reflektív kérdések a saját gyakorlat szempontjából fontos elemek megtalálása érdekében
- Kevés írott szöveg a kurzusoldalakon
- A videók eredete: újrahasznosított (partnerek által ajánlott, nemzeti nyelvű tartalmak); szakértői interjúk (némelyik online interjú); a projekt keretében, iskolában készített felvételek: tanári és tanulói interjúk, egy spanyol és egy Egyesült Királyságbeli helyszínen; EUN által készített modul bevezető videók
- Tartalmilag a videók: jó gyakorlatot mutatnak be, egy adott osztálytermi problémát, kihívást járnak körbe, praktikus tippeket kínálnak, eszközök használatát szemléltetik, vélemények ütköztetését segítik, gondolatindítóként használhatók.
A 3 modulos, 3,5 hétre tervezett kurzusok témái a következők voltak: a formatív értékelés, a személyre szabott tanulás, a kollaboratív tanulás és a kreatív gondolkodás fejlesztése.
A kurzusok a European Schoolnet Academy platformján archív formában megtekinthetők (előzetes regisztráció szükséges!).
Formatív értékelés, magyar nyelvű kurzus | |
Személyre szabott tanulás, magyar nyelvű kurzus | |
Kollaboratív tanulás, magyar nyelvű kurzus | |
Kreatív gondolkodás, magyar nyelvű kurzus |
A TeachUP beválásvizsgálat tanulságai
- A személyre szabott támogatás a tanfolyamokra feliratkozott gyakorló tanároknál 10 százalékponttal növelte a kurzusok elvégzésének valószínűségét, ami statisztikailag szignifikáns és jelentős növekedés.
- Az első kurzuson a felajánlott támogatásnak jelentős hatása volt a kurzus elvégzése szempontjából. A többi kurzusnál a támogatás inkább a kurzus elkezdését befolyásolta pozitívan.
- A személyes tanácsadás felajánlásának pozitív hatása a kurzus elvégzésére a gyakorló pedagógusoknál jóval magasabb volt (+42%), mint a tanárjelölteknél.
- A résztvevők 65%-ának elmondása szerint a kurzuselemek közül leginkább a társértékelés gazdagította a tanulási élményüket.
Rövid összefoglaló a TeachUP beválásvizsgálat eredményeiről magyar nyelven itt
Részletes angol nyelvű tanulmányok és jelentések a projekt nemzetközi oldalán találhatók.
Javaslatok kurzusok fejlesztőinek
A TeachUP kutatási eredményeiből az alábbi módszertani javaslatokat lehet megfogalmazni a tömeges online tanárképzési és továbbképzési kurzusok kialakításával kapcsolatban:
Adatgyűjtés: a kurzus indulása előtt a résztvevőktől részletes, tanulási szokásaikra, digitális technológiák terén szerezett gyakorlatukra, érdeklődési körükre vonatkozó adatok gyűjtése illetve adatgyűjtés a tanulásmenedzsment-rendszer felhasználói aktivitást követő funkcióit felhasználva. | |
Késlekedők: azok megszólítása, akik nem kezdték el időben a kurzust. | |
Kezdők: azok célzott támogatása, akik korábban nem végeztek online kurzust. | |
Valaki figyel: a „valaki figyel rám” pozitív érzésének tudatos megteremtése. | |
Egyéni segítség: egyéni konzultáció felajánlása, online hívás keretei között és/vagy személyre szabott barátságos, rövid levél formájában. | |
Személyes üzenet: személyre szabott üzenetek küldése az előzetesen begyűjtött tanulói információk felhasználásával. | |
Proaktivitás: a tanácsadó személy kezdeményezi a kapcsolatfelvételt. | |
Barátságos hang: rövid, barátságos, informális stílusú kommunikáció. | |
Idő: elég idő biztosítása a moderátornak és személyes támogatónak a támogatói feladatok elvégzésére. | |
Automatizálás: gépi technológiák, mint kiegészítő támogatási formák használatának lehetősége (pld. tutorbot). | |
Több csatorna: a résztvevők választhatnak többféle támogatási lehetőség közül. |
A kurzusok adaptációja, nyílt oktatási tartalom, akkreditáció
A projekt lezárását követően a TeachUP kurzusok, és a hozzájuk tartozó kiegészítő anyagok nyílt oktatási tartalomként (OER) már nyilvánosan hozzáférhetőek.
Az érdeklődő oktatási intézményeknek az Oktatási Hivatal a TeachUP magyar nyelvű kurzusokat ingyenesen átadja a Creative Commons 4.0 licenc szerinti felhasználásra, további hasznosításra:
- a Moodle rendszert használó oktatási intézmények számára Moodle alapú változatban
- bármilyen más tanulásmenedzsment-rendszert használók számára HTML oldalakat, letölthető segédanyagokat és kvízkérdéseket tartalmazó csomag formájában.
A kurzus anyagainak szabad (Creative Commons 4.0 licenc szerinti) felhasználása megengedi a radikális módon való tartalmi és szerkezeti átdolgozást is, de meg kell nevezni a forrást, ugyanolyan licenccel kell továbbadni a származékos művet, és nem származhat anyagi haszon a felhasználásból.
A kurzusokhoz készülőben van és hamarosan elérhető lesz egy u.n. Támogatói kézikönyv, ami tartalmazza az ajánlásokat, sablonokat a moderátori, és a személyes tanácsadói beavatkozásokra.
(A támogatások során a moderátor az egész közösséggel kommunikál, a személyes tanácsadó pedig egyénileg veszi fel a kapcsolatot bizonyos résztvevőkkel.)
Akkreditáció
2020 folyamán az Oktatási Hivatal a kurzusokat online, 30 órás pedagógus-továbbképzési tanfolyamként akkreditálta.
A kurzusok elérhetősége:
TeachUP 1: formatív értékelés és személyre szabott tanulás a gyakorlatban
Alapítási engedélyszám: 287/10/2020.
TeachUP 2: kollaboratív tanulás és kreatív gondolkodás fejlesztése a gyakorlatban
Alapítási engedélyszám: 542/8/2020.
Forrás: Pixabay