Köznevelési tematikus hetek, tematikus napok
„Mondd el és elfelejtik,
Mutasd meg és emlékezni fognak rá,
Vond be őket és tudni fogják.”
/Konfucius/
Kedves Kollégák, Kedves Olvasók!
Önök az EFOP-3.2.15–VEKOP-17-2017-00001 Uniós projekt*1 Köznevelési tematikus hetek, tematikus napok programfejlesztése című alprojektjének elektronikus kiadványával ismerkedhetnek meg a következőkben.
Programfejlesztésünk általános pedagógiai célja – az EMMI Köznevelési Államtitkárságának a tanév rendjében szereplő témahét programjaihoz (Fentarthatósági témahét, Digitális témahét, Pénz7) illeszkedően, azok programkínálatát bővítendő – a XXI. századi köznevelés elvárásainak megfelelő szemléletformálás, a tanítási tartalmak mindennapokban használható gyakorlati ismereteinek játékos, élményszerű átadása, illetve tanár kollégáink ösztönzése új pedagógiai módszerek kipróbálására, szélesebb körű alkalmazására.
A fejlesztésben részt vevő szakértői csoport olyan új nevelési területekre kidolgozott tematikus programok (3 tematikus hét és 3 tematikus nap) megalkotását kapta feladatul, amelyek az oktatáspolitika és a szakma – remélhetőleg – egy irányba mutató célkitűzéseinek megfelelően, az adott területeken képesek valós tanítási-tanulási alternatívát kínálni a tradicionális iskolai tartalmak mellé, új színekkel kiegészítve azt, gazdagítva és kicsit át is hangolva a teljes iskolai életet.
Tematikus programjaink nem titkolt célja, hogy megvalósulásukkal jó értelemben „felbolygassák az iskolát”. A tanítási év mindennapjaiban mintegy teraszt képezve lazítsák fel a hagyományos tanórai kereteket és azzal tegyék élményszerűvé a tanulási folyamatot, hogy valódi tevékenységekre alapozzák a tárgyi tartalmakat - a tanulók személyiségének és tudásának komplex fejlesztését helyezve a középpontba.
Csak remélni tudjuk, hogy mintaprogramjainkkal, a programokhoz kapcsolódó ajánlásainkkal, példájuk követésre bátorító biztatásával – ha csak kicsinyke mértékben is, de - hozzá tudunk járulni a tanulásról alkotott kép és a tanítási gyakorlat megváltoztatásához. Hogy diákjaink tudatában a tanulás fogalma NE elsősorban a gyötrelmekkel elsajátított ismeretek halmazával azonosítódjék, hanem a megoldandó, életszerű problémák kihívásokkal és élményekkel teli – a tévutak bejárásának szabadságát is magában foglaló – felfedezését jelenthesse.
Papp László
programfelelős
szakmai szakértő
*1 EFOP-3.2.15–VEKOP-17-2017-00001 A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása című Uniós projekt
A kiadvány részeit az alábbi linkekre kattintva érheti el:
1. A kiadvány ismertetője:
- 1.1. A fejlesztő csapat bemutatása
- 1.2. A pedagógiai tervezőmunka alapelvei
- 1.3. Útmutató a tematikus programok használatához
- 1.4. Tanulási tevékenységek tára
2. Köznevelési tematikus hetek:
- 2.1. A hatékony, önálló tanulás gyakorlata és az internet használata az önálló tanulásban
- 2.2 „Természet – tudomány – társadalom” (Természettudomány a gyakorlatban)
- 2.3 Tervezés a gyakorlatban (Kreatív, alkotó tematikus hét)
3. Köznevelési tematikus napok:
- 3.1 Az egészségtudatos gondolkodás és az iskolán kívüli mozgástevékenységek
- 3.2 Demokráciára, tudatos állampolgári kompetenciára nevelés
- 3.3 Pályaorientációs Tematikus Nap