Ez pedig olyan lehetőségeknek ad teret, olyan forgatási körülményeket tesz lehetővé, amelyek eddig elképzelhetetlennek tűntek hétköznapi felhasználó számára.
Hogy miért az egyik legpraktikusabb eszköz bármilyen forgatás esetén ez a repülő robot? Gyakorlatilag bármilyen helyet megközelíthetünk drónokkal, olyan vidékeket, ahova nem szerencsés elmerészkedni. Közben okostelefonról, tabletről, laptopról élőben végigkövethetjük a drónról készülő felvételt. Nézzünk két extrém példát:
A napokban jelent meg egy cikk a mic.com-on (kövessétek, nagyon király cuccok vannak rajta), melyben kvázi mindennapos felszereléssel egy működő vulkánt gyakorlatilag testközelből lekaptak. A drónokra goPro kamerákat szereltek, azok segítségével gyakorlatilag azonnal rögzíteni tudták a felvételeket, a drónokat pedig beküldték a működő vulkán közepébe. A cikk szerint a drónok végül feladták, azonban ez egy bekalkulált kockázat volt, a felvételeket pedig a helyszíntől nem messze tableteken rögzítették.
Szintén drónnal készült egy a lenyűgöző felvétel a Csernobili katasztrófa helyszínéről, amely a sugárzás miatt a mai napig nem túl népszerű turisztikai célpont. Egy olyan helyet örökít meg ez a videó, ahonnan a katasztrófa után a túlélők is gyakorlatilag azonnal elmenekültek. Az idő megállt, kihalt játszóterek, üres parkok, lakatlan tömbházak szellemvárosa maradt a hely.
Fogunk tanulni róluk a suliban?
Nagy valószínűséggel igen. Bármennyire meglepő, Amerikában új módszerekkel szívesen kísérletező tanárok már próbálkoznak azzal, hogy a drónokat a hétköznapi oktatásba beépítsék. Ezt pedig azzal magyarázzák, hogy a közeljövőben a drónok annyira mindennapjaink részévé fognak válni, hogy lassacskán használatuk a technikai alaptudás részévé válik, ezért érdemes lesz iskola szinten is foglalkozni ezzel a témakörrel. Valószínűleg pár éven belül a drónhasználat oktatása olyan természetes lesz a fejlettebb iskolákban, mintha valaki sakk-körre járna (csak nyilván sokkal izgibb lesz :P). A Bourbonnais-i Noel LeVasseur általános iskolában például már a 2014-es tanévben belevágtak egy olyan projektbe, amelynek keretén belül 10 év körüli diákok közösen dolgoznak a sulijuk meg a közvetlen környezetünk népszerűsítésén.
Amerikában a Drones for Schools program keretén belül (a kezdeményezésről bővebben itt olvashattok) kimondottan szorgalmazzák, hogy az iskolák ilyen eszközökhöz jussanak. Főleg olyan profilú osztályokat céloz a kezdeményezés, melyek a jövő mérnökeit hivatottak kinevelni. A kezdeményezés mögötti cél lényege, hogy a reál profilú diákságot felkészítsék azokra a tudományos standardokra, amely várni fogja őket, ha ilyen jelelgű pályára lépnek. Mindez az amerikai Next Generation Science Standards (Új Generációs Tudományos Alapok) program részeként működik. És ez csak néhány példa a sok közül. Az utóbbi években világszerte számos olyan iskola, mely fontosnak vélte, hogy technológia szempontjából haladjon a korral, elkezdett energiát és erőforrásokat fektetni ezekbe az eszközökbe.
Drónok és hadsereg
Nem meglepő, hogy a drónok is, mint az elmúlt ötven év lényegretörő fejlesztéseinek java része, először a hadiipar fejlődését szolgálták - és szolgálják a mai napig. Az emberi élet kockáztatása helyett egyre nagyobb szerepet fognak kapni a gépek a jövő hadseregeiben. Érdekes belegondolni ugyanakkor abba is, hogy honnan jutottunk el idáig - és mennyire rövid idő alatt. Emlékezzünk csak vissza, amikor a nyolvanas-kilencvenes évek filmjeinek egyik legfelkapottabb témája volt, hogy a távoljövőben a robotok átveszik emberek fölött az irányítást.
Ez az elmélet első hallásra viccesnek tűnhet, egyelőre nem valószínű, hogy ettől kell tartanunk. Viszont kétségtelen, hogy az utóbbi években a hadi technológiában a drónok jelentették az egyik legnagyobb áttörést. Ez a domumentumfilm pont így vezeti fel a drónok tényleges erejét: mi van akkor, amikor a kilencvenes évek közkedvelt filmjeinek parái tudományos alapokat kapnak?
Hogy meddig fejlődhet ez az egész?
Kétségtelen, hogy a drónok egyre nagyobb szerepet fognak kapni az elkövetkezendő években úgy a hadi iparban, mint civil projektek kivitelezésében. A drónok egyre könnyebbek és gyorsabbak lesznek, egyre keményebb körülményeket lesznek képesek elviselni, és egyre elérhetőbb áron lesznek hozzáférhetők. A rájuk szerelhető kamerák teljesítményének határa pedig a csillagos ég. Minden területre be fogják tenni a lábukat – beröppennek. Az iskolák felszereltségének pedig alapelemévé válnak. Remélhetőleg minél hamarabb.