Érettségi tételek - Kémia középszint 2014
2014/06/02 11:40

A középiskolai tanulmányokban lassan, de biztosan visszaszoruló kémia középszintű írásbeli vizsgájára, 2014. május 15-én, délelőtt, 120 percben került sor. Nyolc feladat a tizenhat oldalas feladatlapon, amely a teljes tantervet lefedi.

kemiakozep

Állandóság

A középszintű kémia írásbeli vizsgán az elérhető maximális pontszám továbbra is 100 pont volt. A nyolc feladat az állandóságot biztosítva, az elmúlt évek típusfeladatainak megfelelő volt. Az útmutató szerint a feladatok megoldási sorrendje tetszőleges,  zsebszámológépet valamint négyjegyű függvénytáblázatot használhattak a vizsgázók. A feladatok témái igen változatosak voltak, tekintsük át őket röviden.

1. Négyféle asszociáció

Két reakciótípust, a sav-bázist és a redoxifolyamatot kellett összehasonlítani a felsorolt állítások alapján. Az egyes kérdésekre adható válaszok minden esetben egyértelműek voltak, a felsorolt lehetőségek között minden esetben megtalálható volt a helyes válasz.

2. Esettanulmány

Hétköznapi jelenségek, anyagok, köznapi témák leírása szerepel általában a kb. 1 oldalas tanulmányokban, amelyek a tudományos újságírás, a tudománynépszerűsítés dokumentumai. Az idei téma az üvegházhatású gázok vegyületei voltak. A téma egyformán népszerű a közéletben és az oktatásban. A természettudományos tárgyak mindegyikében részletesen tárgyaltnak és elemzettnek számít, ezért a feladat könnyűnek számított. A kérdések részben a szövegértést, részben a leggyakoribb üvegházhatású vegyületek előfordulásának és tulajdonságainak ismeretét kívánta mérni.

3. Egyszerű választás

A nyolc tesztkérdés témái egészen vegyesek voltak. Az általános kémiai ismeretektől a szervetlen vagy szerves kémiai kérdéseken keresztül a kolloidikáig terjedt. A kérdések között volt köznapi elnevezések ismeretét, illetve szerves csoportokból vegyület konstitúciót alkotást kérő is. A mostani feladatok megoldásának nehézségét az jelentette, hogy a teljes feladatsorban sok vegyület köznapi elnevezését ismerni kellett. A lexikális ismeret sok, ismétlődő gyakorlással szerezhető meg. A középiskolák alap óraszáma ehhez biztosan nem elegendő.

4. Alternatív feladat

Egy kísérletelemzés, illetve egy számolási feladat közül kellett választani. A kísérletelemzés feladatban kősó, szóda, szőlőcukor, borkősav oldat tartalmú kémcsövek azonosítását kellett elvégezni a kémhatásmérés és egymással adott reakciók eredményei alapján. Ebben a feladatban is a vegyületek köznapi nevének ismerete a megoldáshoz nélkülözhetetlen volt. A b. részben a borkősav konstitúciós képletét kellett felrajzolni.

A számolási feladatban sósav és mészkő, illetve magnézium-karbonát reakciójára épülő tömeg, összetétel meghatározást kellett végrehajtani.

5. Elemző feladat

Az elemző feladat középpontjában az etil-alkohol állt. A vegyület neveit, izomerjeit, fizikai és kémiai tulajdonságait, valamint előállítását kellett rövid kérdések alapján ismertetni. Most mint élvezeti cikk nem szerepelt a kérdések között.

6. Táblázatos feladat

A vas és az alumínium vegyértékelektron-szerkezetét, fizikai és kémiai tulajdonságait kellett a táblázat celláiba írni. A kémiai reakciók az elektrokémiai, redoxi- és passziválási tulajdonságokra is kiterjedt.

7. Számítási feladat

Az akrolein vegyület tapasztalati képletét kellett kiszámolni a vegyület tömegszázalékos összetétele alapján. Majd további összetételre vonatkozó ismeretek után a vegyület konstitúciós képletét kellett megadni. Végül a feladat termokémiai számítással egészült ki.

érettségikémia akrolein

8. Elemző és számítási feladat

Ammónia és hidrogén-klorid gázzal végzett kísérletek körülményeinek, eredményeinek és megfigyeléseinek értelmezését kellett megadni rövid számítási problémák megoldása mellett. A problémák között pH és koncentrációszámítást igénylő részek is voltak.

További érdekes oldalak:

Siegler Gábor cikke