Magyarok a világűrben
2012/04/10 00:00

Talán nem is hinnénk, hány fontos magyar tudós és művész neve kering a világűrben. Ha elsőre ez meglepőnek is tűnhet, azért még így van. Lássuk hogyan is lehetséges ez!

farkas_bertalan_200 A magyarok mindenhol ott vannak, és mindenhez hozzá tesznek egy kicsit. Az is köztudomású, hogy a legtöbb híres tudós és művész közül rengetegen magyar származásúak. Így hát miért is maradnánk ki éppen az űrből?

Kráterek a Holdon

Jó pár kráter tagolja a bolygók felszínét. A kráter egy szabályos alakú bemélyedés a bolygók felszínén, melyek saját névvel rendelkeznek. Az alábbi kráterek magyar nevűek: Békésy, Bólyai, Eötvös, Fényi, Hell, Hédervári, Izsák, Kármán, Neumann, Petzval, Szilárd, Weinek, Zach és Zsigmondy.

Kráterek a Merkúron

A Merkúron három magyar nevű kráter található: Bartók a híres zeneszerző után, Jókai az író után és Liszt a szintén magyar származású zeneszerző révén.

Kráterek a Vénuszon

Magyarokról elnevezett krátereket találhatunk a Vénuszon is, így Jászait a híres színésznő, Jászai Mari után, Klafskyt, Klafsky Katalin operaénekes után és Orczyt, báró Orczy Emma regényíró után. A híres magyarokról elnevezett kráterek mellett három másik magyar nevű kráter is található, melyek a következő női neveket viselik: Erika, Margit és Tünde. Továbbá egy magyar elnevezésű hátság a Szél-Anya nevet viseli.

Kráterek a Marson

Híres magyarokról elnevezett kráterből csak egy található a Mars felszínén, ez pedig a Kármán, ami Kármán Tódor világhírű matematikusról és gépészmérnökről kapta a nevét. Magyar elnevezésű kráterekből van a Marson is egy pár, ezek: Bak, Eger, Igol és Paks.

Magyar kisbolygók

A világűrben számos magyar nevű bolygó kering.

Magyarokról elnevezett kisbolygók: Zachia, Móra, Bolyai, Konkolya, Detre, Izsák Gothard, Ortutay, Róka, Schulhof, Kulin, Szentmártoni, Soros, Petzval, Maxhell, Dezső, Liszt, Bartók, Semmelweis, Petőfi, Kálmán, Teller, Berényi, Vasarely, Lassovszky, de Hevesy, Kodály, Ferenczi, Koromházi, von Neumann, Marik, Polya, Frigyesriesz, Marceliresz és József. Ezek közül sokat Kulin György fedezett fel, a kinek az egyik bolygó a nevét is viseli.

Magyar vonatkozású bolygók nevei: Hungaria, Buda, Tata, Ógyalla, Salonta, Corvina, Pannonia, Hunnia, Attila, Mátra, Trasylvania, Balaton, Eger, Pest, Tisza, Drava, Horgos, Szeged. A felfedezett bolygók közül többet Kulin György, Strommer Gyula, Lovas Miklós és Sárneczky Krisztián valamin Kiss László észlelt.

Természetesen a már említett bolygók mellett számos más bolygót is fedeztek fel magyar tudósok. Ezek közül sokaknak csak egy szám lett a neve, de talán majd egyszer kapnak rendes nevet is. Íme a magyar felfedezésű bolygók: Schulhof Lipót felfedezte a Protogeneiát, Kulin György a Keaton-t, a Viracoha-t, az Awaji-t, a Cabotot és az 1940 AB-t. Lovas Miklós felfedezte a Rockholtot. Sárneczky Krisztián számos bolygót fedezett fel közösen Sziládi Katalinnal, Heiner Zsuzsannával, Szabó Gyulával és Kiss Lászlóval.

Hát így hódították meg a magyarok a világűrt!

IgorGolovniov / Shutterstock.com