Májusban születtek ők is
2002/05/03 08:00
Amint azt ezen ajánló sorok mellett látható virág is jelzi, május van, az év talán legszebb hónapja. Ismerkedjünk meg tehát újra olyan nagy matemetikusokkal, akik ebben a szép hónapban születtek. Egy német, egy dán és egy francia származású tudós a szereplői ennek a cikknek.

Albrecht Dürer

A Dürer család Magyarországról származott. Az 1471-ben született Albrecht Dürer harmadik fia volt idősebb Ajtósi Dürernek. Édesapja boltjában dolgozott, és korán, 13 éves korában kezdett festeni, majd sok tanulás után vált sikeres festővé. Fametsztei vitték közel a könyvnyomtatáshoz is. Foglalkozott a térképészettel is. Csillagtérképet is készített.

Sokat utazott, és eközben találkozott az ő korában híres matematikusok munkáival. Ezek indították arra, hogy matematikai tanulmányokat is folytasson. A matematikai érdeklődését mutatja a Melancholia című képén látható poliéder is. Ezen a képen egy bűvös négyzetet is láthatunk, ami azt bizonyítja, hogy Dürer a számok világában is vizsgálódott. A matematikában tárgyalt érdekes görbék is magukra vonták a figyelmét. Képzőművészeti ismereteit is felhasználva, 1525-ben adott ki könyvet a perspektíváról és az arányokról (mint a leképezés formájáról).

Johan Ludwig William Valdemar Jensen

A nevét elsősorban a róla elnevezett, a konvex függvényekre vonatkozó egyenlőtlenség tette ismertté. Lényegében ö nképzéssel szerezte a matematikai ismereteit. A számsorok is foglalkoztatták, például aktívan tanulmányozta Riemann-hipotézist. Vizsgálta a Gamma függvényt is.

Gaspard Monge

A francia matematikus és mérnök nevét a rajz órákon alkalmazott vetületeiről ismerjük, pedig ő volt az ábrázoló és a differenciálgeometria megalapozója.

Fiatalon rajzoló lett a mezieresi katonai akadémián. Munkája során fedezte fel a kétképsíkos ábrázolás előnyeit. Eredményeit sokáig katonai titokként kezelték.

Egyike volt az első modern matematikusoknak, akik már specializálódtak. Nála még a parciális differenciálegyenletek tárgyalása is mértaninak tűnt.

Jó előadó volt, sok neves matematikus került ki a keze alól.

Ő az egyik névadója a Monge-Kantorovics problémának.

Fő műve: Geometrie descriptive, Application de l'analyse a la géométrie (Az analízis alkalmazása a geometriában).

A matematika mellett fizikával és technikai kérdésekkel is foglalkozott.