A Scientix támogatja az Európán átívelő együttműködést a matematika, természettudományos, technológiai és műszaki tantárgyakat oktató tanárok, a neveléstudományi kutatók, a politikai döntéshozók és az MTMI oktatással foglalkozó minden további szakember között. Adatbázisában több száz olyan segédanyag és forrás található, amelyek segíthetnek felkelteni az érdeklődést a természettudományos pályák iránt. A következőkben a magyar nyelvre lefordított források közül válogattunk össze egy kis ízelítőt.
A szerzetesek tintája: a kémia találkozása a történelemmel
Gianluca Farusi, olasz pedagógus projektjével azt tűzte ki célul, hogy választ ad tanítványa azon kérdésére: milyen tintát használtak a középkori szerzetesek? Kísérletéhez Pietro Caneperio: A tinták különféle fajtáiról (De atramentis cuiuscumque generis) című, 1619-ben megjelent művében leírt ’rímes’ receptet használta. „Una, due, tre e trenta a far la bona tenta”– „Egy, kettő, három és harminc rész, és a jó tinta máris kész.”
Bár az már régen kiderült, hogy ez alapján nem a legjobb minőségű tintát lehet előállítani, de a cél nem is ez volt, hanem az, hogy a diákok a kémián keresztül tanulmányozzák a történelmet, megértsék a kémia kulturális és oktatási szerepének jelentőségét.
A projekt során a tanulók különféle anyagokból (makkgubacs, márvány tölgyfagubacs, ciprusfa) tintát készítettek, és átvették a folyamat fázisaiban lezajló kémiai- és a későbbiek során a papír és tinta között lezajló reakciókat is.
A leírás egy ötletes kereszttantervi projektet mutat be, melynek részletes leírásáról és megvalósításáról itt olvashat bővebben.
Szervátültetés
A modern orvostudomány egyik legnagyobb vívmánya a szervátültetés, melynek köszönhetően emberek tízezrei kapnak új esélyt az életre azoknak hála, akik felajánlják szerveiket mások megmentésére.
Mivel a szervátültetésre várók száma meghaladja a donorszervek számát, így ki kell alakítani egy várólistát és egy elosztási rendszert, amely iránymutatást ad ahhoz, hogy mely betegek kapják meg az új szerveket, ha azok elérhetővé válnak.
Van olyan nézőpont, mely szerint az egészségügyi szükségleten kívül – azaz a betegség súlyossága, az elhalálozás kockázatának mértéke, a várólistán való nyilvántartás hossza – semmi mást nem kellene figyelembe venni. Ezzel szemben van egy másik nézőpont, mely szerint az egészségügyi szükséglet mellett fontos az is, hogy a betegek milyen potenciális értékekkel járulnak hozzá a társadalmi élethez, vagyis olyan kritériumokat is meg kell vizsgálni mint az életkor, állampolgárság, bűnügyi előélet, munkában eltöltött évek száma, várható élettartam és potenciális társadalmi érték.
A téma nem könnyű, nagyon sok kérdés merülhet fel a kockázatoktól kezdve a kilökődés veszélyén keresztül egészen a vallási meggyőződésekig, éppen ezért megfelelő felkészültséggel nagyon jó vitaindító kérdéskör lehet a diákok között.
A forrás innen tölthető le.
Egy fekete lyuk modellezése
A fekete lyukak létezéséről már mindenki hallott, de hogy hogyan épülnek fel és hogyan működnek ezek az égitestek, az nagyon érdekes kérdés.
„A fekete lyuk az űrben található olyan terület – írja a forrás– amelynek a gravitációs vonzása olyan erős, hogy semmi nem tud belőle távozni, még a fény sem! Fekete lyuk akkor keletkezik, amikor egy nagyobb tömegű csillag elégeti összes üzemanyagát, és nem képes már megtartani nehéz külső gázrétegeit. Ha a csillag elég nagy — megközelítőleg 25 naptömegnyi —, a gravitáció magához vonzza a gázokat, és a csillag egyre kisebb és kisebb lesz, mígnem a sűrűsége el nem éri a végtelent egyetlen pontban. Ezt hívjuk „szingularitásnak”.
Miután a fekete lyuk létrejött, a környezetében levő más csillagok vagy fekete lyukak tömegének elnyelésével még nagyobbra nőhet. Ha a fekete lyuk elegendő anyagot nyel el, mérete akár az egymillió naptömeget is elérheti, és úgynevezett „szupermasszív fekete lyukká” válik. Jelen tudásunk alapján úgy gondoljuk, hogy a legtöbb galaxis — köztük a Tejút — középpontjában egy-egy szupermasszív fekete lyuk található.”
Már a leírás is nagyon érdekes, de az még inkább, hogyan lehet mindezt 8-12 éves diákok számára gyakorlati módon ismertetni pólya, üveg- és nehezebb játékgolyók segítségével. A kísérlet jól szemlélteti a gravitáció szerepét, és az sem elhanyagolható téma, hogyan változik a folyamat akkor, ha nagyobb tömegű vagy nagyobb sebességű golyóval próbálkoznak a diákok.
A kísérlet részletes leírása letölthető innen.
Ha szeretne további érdekes információkat és forrásokat találni, nem kell mást tennie, mint regisztrálni a portálra, beállítani a keresőben a magyar nyelvet, és böngészni a Scientix portálon.
Tóth Boglárka