Előző fejezet Következő fejezet

ALSÓŐR A REFORMÁCIÓ ÉS ELLENREFORMÁCIÓ IDEJÉN

 

Luther és Kálvin tanait elsőkként a környező uradalmak birtokosai, így a Batthyányak vették fel. Mivel vidékünkön is a „cuius regio, eius religo" (a földesúri fennhatóság határozta meg a hitet) elve érvényesült s az őriek a szomszédos főurak befolyása alatt álltak, ők is igyekeztek az új vallási irányzatokat követni. Az alsóőriek Luther Márton követői lettek.

Németújvárat II. Lajos király 1524-ben Batthyány Ferencnek adományozta és ettől fogva ennek a családnak a birtokában maradt. Batthyány Boldizsár (1543-1590), akit Pestolocius 1570 körül megnyert az új tanoknak, Luther Márton híve lett. Batthyány Boldizsár Zrínyi Dorottyát, a szigetvári hős leányát vette feleségül. Mind a ketten lutheránusok voltak és ettől az időtől fogva az új vallás a Batthyányak uradalmához tartozó községekben még inkább terjedt. Beythe Istvánnak, a híres kálvinista superintendensnek, aki 1576-ban Sopronból Németújvárra költözött, sikerült lassan és óvatosan Batthyány Boldizsárt a kálvinizmusra térítenie. Ottani működése és Manlius könyvnyomdája által lett Németújvár a reformációnak a Dunántúlon egyik fő fészke.

Kétségtelen, hogy mindjárt a reformáció kezdetén, mint Vasvármegyének igen sok helysége, úgy Felsőőr is, papjával együtt elfogadta a reformációt és az egyetlen katolikus templom református templommá lett és mindaddig a reformátusok birtokában maradt, míg a főbb családok, köztük a Batthyányak is a protestáns vallást feladták s visszatértek a katolikus hitre.

Batthyány Boldizsár Ferenc nevű fia (1573-1625) a reformációnak különösen nagy előmozdítója volt. A szigorú lutheránus beállítottságú Lobkowitz-Oppel születésű Éva anyja befolyása allatt, a harmincéves háború idején Bethlen Gábor, erdélyi fejedelem, pártjára állt. A fejedelem 1620. október havában Rohoncon időzött, ahol Batthyány Ferenc nagy pompával fogadta és hűséget esküdött neki.

Batthyány Ferenc 50 éves korában 1625. szeptember 15-én Szalonakon halt meg és 1625. november 2-án Németújváron temették el. Ádám nevű fia (1609-1654) a bécsi császári udvarban II. Ferdinánd, valamint Pázmány Péter bíboros és a többi főpapok befolyása alá került akik a becsvágyó 21 éves ifjút az 1630. év kezdetén a katolikus vallásra térítették. A hitváltozás a bécsi császári várban történt, ahol Pázmány az ifjúnak megígérte, hogy személyesen vesz részt az egyházi ünnepségen és rögtön grófi rangra fogják emelni, ami meg is történt.

Batthyány Ádámnak, aki mind jobban elhidegült a szigorú németújvári kálvinista Kanizsai Pálfy János superintendenstől, Lónyi Mihály lett a vallásváltoztatás után, két éven keresztül udvari prédikátora. Batthyány példáját követve, ő szintén a katolikus vallásra tért, ezért gazdájától a felsőőri plébániát kapta jutalmul. így vált egyidejűleg Alsóőr plébánosává, miután Alsóőr az időben Felsőőr leányegyháza volt. Ez az első név szerint is ismert alsóőri plébános Sopronban született, később Vasvár prépostja és Győr kanonoka lett, 1645. október 3-án mint Sopron városi papja halt meg.

Batthyány Ádám 1632. február 3-án a bécsi császári várban házasságra kelt az ájtatos katolikus Formantini-Wittmann Aurora Katalin udvarhölggyel, akitől két fia született: Kristóf a hercegi, Pál a grófi ág megalapítója lett.

Az 1599. évi adójegyzék vagy adólajstrom szerint Felsőőrött protestáns lelkész működött, aki évente két forint adót fizetett. 1619-től 1627-ig Eöri Ferenc volt lelkész, 1627-ben Gyüdi Jakabot iktatták be hivatalába. Nincs kizárva, sőt valószínű, hogy a két említett lelkész Alsóőrött is lelkipásztorkodott.

Az ellenreformációval tehát Alsóőr ismét katolikus és az 1797. évben önálló plébánia lett. Örisziget és Őri-Kisjobbágyi a mai napig is megmaradtak lutheránusoknak. Felsőőr négy felekezetű volt, jelenleg csak három felekezetű éspedig katolikusok, lutheránusok és kálvinisták, a zsidó vallásúakat 1938-ban kitelepítették.

Hogy az ellenreformáció nem mindig erőszak nélkül történt, arról az 1663-ik évben Mindenszentek napja körül Felsőőrben történt események szolgáltatják a legjobb tanúbizonyságot. A kalocsai érsek ösztönzésére Tormási Péter, vasvári prépost 500 német lovas katonával lepte meg Felsőőrt. Nemcsak a templomot, az iskolát és az ezekhez tartozó összes birtokot foglaltatta le, hanem mindehhez a kálvinista lelkészt és tanítót minden javaikból kifosztva el is űzte. A paplakot földig leromboltatta és a népet véresre verette. A katonaságnak megengedte a fosztogatást, amely élt is a lehetőséggel. A község esküdtjeit ruháikból kifosztva, szakálluknál fogva a falun végighurcoltatta, egy üres szobába záratta és így kényszerítette őket vallásuk megváltoztatására. A mindenéből kifosztott pásztor nélküli nyáj hitéhez, vallásos meggyőződéséhez mégis hű maradt. Az istentiszteletet egy pajtában tartották egészen 1681-ig, mikor a soproni országgyűlés a református vallásnak nemcsak szabad gyakorlását, hanem az imaházak felépítését, valamint a prédikátorok és tanítók tartását is megengedte. Ennek folyamán építettek a Pinka füzesei között, félreeső helyen fából egy szalmafedeles oratóriumot. Ebben kerestek azután lelki vigasztalást az egész Vasvármegyéből, sok mérföld távolságból ide vándorolt református atyafiakkal együtt.

Nincs kizárva, hogy ez az erőszakos cselekedet döntő volt az alsóőri protestánsok rekatolizására. Talán nem érdektelen Kazó István, vasvári főesperes az 1696-ban történt egyházvizsgálati jegyzőkönyvében való megállapítása, hogy Alsóőrnek gyermekekkel együtt 371 lakosa volt, akik hála Istennek mind katolikusok. Ebből láthatni, hogy az alsóőri kálvinisták ismét katolikusok lettek és okosabbak voltak mint felsőőri hitbeli társaik, mert nem hagyták magukat megverni és szakálluknál fogva víz és talán száraz kenyér mellett tömlöcbe záratni.

Egyesek jogosan kérdezhetik, hogy a német Luther Márton és a svájci Kálvin János miért találtak követőkre Magyarországon is az általuk hirdetett német és svájci irányzatú reformgondolatokat illetően? Talán azért, mert a magyarok évszázadok óta se feledték el a kényszerrel erőszakolt keresztény vallás felvételét, ezért Rómától meg akartak szabadulni a reformációban látták törekvésük megvalósíthatóságát.

 

KAZÓ ISTVÁN EGYHÁZVIZSGÁLATA 1697-BEN

 

Alsóőr történetére nézve egy érdekes okmány található a Szombathelyi Püspöki Levéltárban.

A római katolikus egyház magasabb rendű egyházhatóságai időközönként felülvizsgálták a hozzájuk tartozó anya-és leányegyházakat, mert nyilvántartották az egyházközségek vagyonát és létszámát is, hogy ha valahol valamilyen tekintetben hiány mutatkoznék, megfelelő intézkedéseket tehessenek.

Így történt ez Alsóőrben is 1697-ben. Püspöki kiküldöttként Kazó István főesperes vette fel az adatokat latin nyelven. Ezek az adatok a maguk eredetiségében - fordításban - az alábbiak:

 

Az Alsóőri Leányegyház egyházi vizsgálata

Az egyház vagyonáról és ennek jövedelméről.

Kőalapon, gyalult fából épült templomát Szent Katalin szűz és vértanú tiszteletére építették. Fazsindellyel van fedve, temető veszi körül, korhadt, deszka kerítéssel. A mennyezetet többszínű fatáblázat képezi. A csiszolt oltárkő a Szent Szűz emlékére felállított kép előtt áll, hol a szentmisét hordozható oltáron tartják.

A kórus és a szószék fából vannak. Nincs sekrestye, nincs padlózat. Nincs keresztelő medence és gyóntatószék. A padok jó karban vannak. A temetőn kívüli haranglábat fagerendák alkotják. A hagyományos búcsút a Szent Szűz és Vértanú védelme alatt, a nevenapján (november 25-én) a hívők a helyi szokások szerint ünneplik.

 

Vagyon és jövedelem

A plébánia egész vagyona ingatlan és ingó vagyonból áll. Ezen kívül volt még 60 Forint készpénz is, mely egy jámbor adományból származott, harangvétel céljából. Ezt azonban más célra fordították. Az egyházközségben megvan azonban a törekvés, hogy harang beszerzésére pénzt gyűjtsenek. Közben megjelentek az egyházközség itt lakó tagjai, mindnyájan katolikusok és öreg emberek. Egybehangzóan kijelentették, hogy Felsőeőr határában egy darab szántóföld és egy nemesi birtok is az egyházé, melyek egymással határosak. Délen Gaál Péter birtokát érintik, északon pedig egy elhagyott nemesi birtok képezi a közvetlen szomszédságot.

Ez a föld, melyet az elhalt Gángoly Benedek örökösei bírtak egykor kb. 5 hold nagyságú, és könnyen megterem rajta aratásonként 10 mérő gabona. Ez a felvilágosító nyilatkozat, melyet Seper Gáspár, mind mások is esküvel erősítettek meg, egyezik a tiszteletreméltó vasvári egyházi káptalan levéltárában történt vizsgálat eredményével és az egyházközség tagjainak, még pedig Seper Zsigmond Vas vármegye esküdtje, valamint Palánk András, Szabó István és Seper Miklós ugyancsak esküdtek vallomásával is.

Az igazsággal is összhangban van és az Isten egyházának is előnyösebb, ha az előbb említett birtokok, melyeket eddig nem katolikusok használtak, az eddigi jövedelmükkel együtt, ítéle által az egyházközségnek vissza adatnak.

Ez a szántóföld, mely egy meghalt szűz jámbor hagyatékából származik, a többi birtokokkal együtt valószínűleg az alsóeőri, nem pedig a felsőeőri egyházhoz tartozott. Ezeket a birtokokat most nem katolikusok, hanem helvét vallású protestánsok bírnak.

 

Az egyház eszközei és kegytárgyai

Egy hordozható oltár, egy nagy római misekönyv, egy halott szertartási könyv, egy egyházi szertartások könyve, egy hosszú fehér ing vállkendővel, egy öv, egy aranyozott ezüst kehely, ostyatányérral, egy kis oltárterítő, egy kehelyfödél, két kehelyterítő, egy miseing, egy burza, négy nagy oltárterítő, két törülköző, két feszület, egy csengetyű, két fa gyertyatartó, egy réz szenteltvíztartó, négy zászló és egy szekrény.

 

A plébánia birtoka és jövödelme

A paplak fából volt a hegy lábánál, egy elhagyott birtokra építve. Közben a papnak szánt lakóházat elsajátították és a melléképületekkel együtt más célra használták fel. Azért a leányegyház papjának nincsen ingatlan vagyona. Időközben a község a plébánosnak évente 27 mérő gabonát, rész szerint búzát, rész szerint hüvelyeseket ajándékozott, mert a hitközség tagjai igen szegények voltak. A stólailleték egyenlő a felsőeőri plébániával. A községnek összesen 4 eke áll rendelkezésére, melyekkel egész nap szántanak. Hasonlóképpen két borona áll egész nap működésben.

 

Az iskola

Az újonnan épült iskola ugyan kicsi, de azért mégis célszerűen van berendezve. Egy kert is tartozik hozzá. A tanítómester katolikus, egyidejűleg harangozó is. A fizetését az egyházközség tagjaival együtt közösen állapították meg. Jelenleg kap öt mérő hüvelyest, egy öltönyre szövetet és minden háztól egy kenyeret.

A halott kiharongozásáért és a temetésen való közreműködésért kap három garast és meghívják a torra.

A lakosság száma gyermekekkel együtt összesen 371 lelket tesz ki, melyek hála Isten mindnyájan katolikusok.

 

1757. október 20-i egyházvizsgálat

Ez a vizsgálat Batthyány József püspök által történt. Ennek a magyar nyelven fogalmazott jegyzőkönyvnek szószerinti szövege a következő:

 

A templom állapotáról:

  1. A templom a Szent Katalin szűz és vértanú tiszteletére épült. Fából készült és nincsen felszentelve, tiszteletlenség sem történt vele szemben. A torony szintén fából van készítve és két harangot tartalmaz. A búcsú az említett szűz névnapján, november 25-én lesz megünnepelve. Ezen alkalommal a templomi szolgákat vagy a céhmester vagy a község látja vendégül. Csak egy oltár van, melynek az oltárköve és pecsétje sértetlen.
  2. A templomot minden idegen segítség nélkül, a hívők, a faluközösség építette. A templomnak 300 Ft-ot kitevő készpénzét a helybeli lakosoknak kamat ellenében kölcsön adták. A pénztárban 5 Forint volt.
  3. Rézből készített szentségtartó aranyozva van. Ezenkívül még a következő edények, ruhák és eszközök vannak: Egy ezüstkehely, öt miseruha és szintén ennyi stóla, karöv. Két fehér ing, ugyanennyi törülköző és miseing. A füstölő és a tömjéntartó rézből készült. A szenteltvíznek van egy edénye, hozzávaló szenteltvízhintővel. 10 fára festett kép, hat gyertyatartó, három kereszt, egy orgona, négy zászló, egy veres mennyezet négy rúddal, négy veres gyapjú ruha és ingek, (a minisztrálóknak). Egy gyóntatószék, két szekrény a szertartási ruhák megőrzésére, egy misemondó könyv, egy egyházi szertartások könyve, egy evangélium könyv, öt irattáska, öt kehelytörlő, egy áldoztatókehely, három burza, három palla és két oltári csengetyű.

 

A tanítómesterről, annak feladatáról és jövedelméről

A tanítómester Pozsgai János.

Katolikus, letette a hitvallást, ismeri a szertartásokat, rítusokat. A hivatalához képest megfelelő tudással bír. Mind a kántorszolgálatot, mind a többi tevékenységet megelégedéssel végzi el. Illemtudó, nem iszákos, nem beképzelt és a plébánossal szemben nem engedetlen.

 

Állandó jövedelme a következő:

  1. 15 Ft. készpénz, 15 mérő gabona, részben búza, részben rozs.
  2. 1 hold szántóföld, melyet a község háromszor szántani és egyszer bevetni tartozik.
  3. Két szekér széna.
  4. Két szekér tűzifa.
  5. Minden háztól egy kenyér.
  6. Egy szekér szalma.
  7. Mindenszentekkor minden háztól kap egy kéve lent, és a három királyok napján az adományokból kapja annak 1/3-át.

 

A Stólailletékek a következők:

  1. Halottkísérésért 7 garas, halott kiharangozásáért 1 garas.
  2. Virrasztásért 5 krajczár és részvétel a torban.

Az iskolaépület jó karban van, renoválás a község feladata.

 

 

BATTHYÁNY FÉLE VIZITÁCIÓJA 1757. OKTÓBER 20.

ALSÓ EŐRI LEÁNYEGYHÁZ

Szombathelyi Püspöki Levéltár, II. köt. 491.1. folyt.

 

A templom állapotáról

  1. Ez a templom Szt. Katalin szűz és vértanú tiszteletére van szentelve, fából készült és nincs konszekrálva, de tiszteletlenség sem érte. Fából van a tornya, melyben két harang szól. A templom búcsúnapját az említett Szűz ünnepén tartják és ekkor az egyház szolgáit részben a sekrestyés, részben maga a község tartja el. Egy oltár van, melynek oltárköve is és annak pecsétje is sértetlen.
  2. A templomot minden segítség nélkül a község közössége építette. A templom pénze kamatra el van helyezve a helybeli lakosoknál. Ennek összege: 300 Forint. Az erszényben 5 Ft van.
  3. Egy deréköv (cingulum). A füstölő és a tömjéntartó rézből. Szentelt-kehely tányérkával ezüstből és aranyozott, öt kazula (miseruha) van és ugyanennyi stóla, manipulus. Két álba, ugyannyi kendő és karing. Egy deréköv (cingulum). A füstölő és a tömj én tartó rézből. Szentelt vízhez van egy edény, hozzá egy szenteltvíz hintő. 10 fára festett kép van. Gyertyatartó 6, kereszt 3, zászló 4. Három kézben hordható boton kis Jézus képek. (Jesulos in Baculo portandos). Egy három változatú orgona. Piros színű umbella (baldachin) 4 rúddal. A minisztránsok részére 4 piros gyapjú ruha, ugyanennyi minisztránsing. Egy confessionale. Két szekrény van az egyházi ruhák őrzésére. Egy régi és hiányos misekönyv. Egy szertartáskönyv. Egy evangéliumos könyv, öt mappa, ugyancsak öt purificatórium. Egy aranyozott áldoztató kehely. 3 burza kehelyfedő 5 palla 2 és két kis csengő.

 

Az iskolamesterről, annak kötelezettségéről és jövedelmeiről

  1. Az iskolamester Pozsgay János, katolikus, a hitvallást letette, a szertartásokat ismeri és a katolikus rítust is. Hivatalához megfelelő ismerettel rendelkezik, munkáját mind az énekben, mind más területen jól végzi.
  2. Jó erkölcsű, nem részegeskedő, nem öntelt és a plébános felé nem engedetlenkedő.
  3. Állandó (fix) jövedelme van. 1) Készpénzben kap 15 Ft-ot, 12 nagy köböl gabonát, részben rozsot, részben búzát. 2) Egy hold szántót három szántással és bevetve. 3) Egy kocsi szénát az első kaszálásból, és egy kocsival a második kaszálásból. 4) 12 kocsi tűzifát. 5) Minden háztól egy kenyeret. 6) Egy kocsi szalmát. 7) Halottak napján minden ház egy kéve lent ad. Végül Vízkeresztkor az összegyűjtött ajándékok harmadát kapja.
  4. Stoláris jövedelme: 1) A koporsó kíséretért 7 garast, a harangozásért 1 garast. 2) Az éjszakai virrasztásért 5 garast, továbbá a halotti toron való részvételt.
  5. Az iskolaépület megfelelő állapotban van. Ennek javítása a közösség kötelessége.

 

 

SZILY FÉLE KANONOKI VIZITÁCIÓ 1779. AUGUSZTUS 12-13.

Szombathelyi Püspöki Levéltár. Pinkafői kerület kötete. 10. lap.

 

Az Anyaegyház Felső Eőr, vagyis Ober Warth. Ennek 1. filiálisa, leányegyháza Alsó Eőr, vagyis Unter Wart, amelynek temploma van és az anyaegyháztól 3/4 óra járásnyira van.

Lakóinak száma: Katolikusok, akik vallásgyakorlásra képesek 534, nem képesek 226 ami összesen: 760

Lutheránusok és Kálvinisták nincsenek. Valamennyien magyarul beszélnek és nemesi származásúak. Ez a templom 1769 évben, részben a saját jövedelméből, részben a közösség segítségével épült teljesen újonnan. Hosszúkás formájú, falazott és boltozott, cseréppel van födve, 800 személy befogadására alkalmas, jó állapotban van, konszekrálva nincs, de Szent Katalin szűz és vértanú tiszteletére van megáldva. A templom búcsúját a szent Szűz ünnepén tartják és a templom szolgáit ekkor a közösség látja el. A templomban két oltár van. Egyik Szent Katalin tiszteletére, melyet Batthyány József kalocsai érsek készíttetett. A másik a Szent Kereszt tiszteletére a templom költségére készült, de még nincs befestve, egyébként kellően fel van díszítve és hivatalos oltárkővel ellátva. Falazott kórusa van, ahol 6 kulcsos orgona van. Szószéke új, rajta a négy evangélista kifaragva, de még nincs befestve.

Északról a kapu mellett van a sekrestye, amely falazott, boltozott, cseréppel fedett, ebben egy szekrény van a kelyhek és ruhák részére, egy láda a lámpák részére, egy régi gyóntatószék. Sem kápolna, sem oratórium nincs. Nincs kripta sem. 21 pad van jó állapotban. A torony a bejárat felett van keletről, falazott és cseréppel fedett, benne két haranggal. A nagyobbik Szt. Adalbert tiszteletére, 350 libra nagyságú, a kisebbik Szt. Katalin tiszteletére 89 libra nagyságú. Grácban lettek felszentelve. A temetőt két évvel ezelőtt állították fel, benedikálták, benne az Alsó Eőriek tartják fenn a keresztet. Istentisztelet itt minden harmadik vasárnapon vagy ünnepnapon van, de a Mária-ünnepek kivételt képeznek, mivel az anyaegyházban a főoltáron elhelyezett kép miatt, ott szokott lenni az istentisztelet. Vízkeresztkor, Szt. Márk ünnepén, amikor a vetést áldják meg, Űrnapján és Szt. Katalin ünnepén viszont ebben a leányegyházban van az istentisztelet, a plébánost a közösség látja ebéden, vagy ehelyett 1 Forint 30 krajcárt kap. Egyéb alkalmakkor, ha istentisztelet van is, nem tartoznak őt megvendégelni.........

 

A templom felszerelése (Csak a lényeges dolgokat írom ki.)

1 rézből készült, aranyozott monstrancia (Úrmutató),

1 rézből készült, aranyozott kehely tányérkával,

1 másik kehely ezüstből, törött paténával, régi, melyet már nem lehet használni,

1 Cibórium (áldoztató kehely) új, rézből és aranyozott,

1 rézből készült régi füstölő, hasonló tömjéntartóval és kanálkával,

1 fémből készült lámpa az oltár előtt (örökmécs), amelyben ünnepeken és vasárnapokon az istentisztelet alatt olaj ég.

2 kereszt,

4 ezüstözött, fából készült gyertyatartó,

4 más fából készült gyertyatartó,

2 kisebb, rézből készült gyertyatartó,

(ruhákat, könyveket nem írom le).

 

A templom javai és jövedelme

Földje nincs, sem készpénze, de tőkéje van, 86 Forint 38 krajcár, amely a község egyes lakóinál van kölcsön. (Ezek neveit nem írom le).

 

A templom kiadásai

A templom ingóságai és ingatlanjai nincsenek elidegenítve, szükségesekkel van ellátva. Gyertyára évente 7 Forint kell. A ruhákat a templom szolgája mossa, bort a közösség ad, ostyát az iskolamester süti ingyenesen, de ezután erről is a közösség gondoskodik. Jámbor alapítvány nincs.

 

Ereklyék

Szent Kereszt részecskéje, amelyet Lőrincz Fülöp provizor ajándékozott a templomnak, hivatalos irattal el van látva és a szent kereszt feltalálásának, továbbá felmagasztalásának ünnepén a hivek tiszteletadására helyezik ki.

 

A templom szolgáiról

Egy tempomszolga van, Seper Mihály nemes (ifjabb), akinek dolga, hogy a templom szükségleteiről gondoskodjék. Fáradtságáért semmi díjat nem kap. Minden két évben, bizonyos rendben mást választanak e tisztségre.

 

A plébános jövedelme és javai

Háza itt nincs, de az anyaegyházban lévő épülethez a plébánia híveivel és minden leányegyház hívőivel együtt hozzájárulnak. Sem rét, sem földek nincsenek, de a plébánia földjeinek megműveléséhez ők is hozzájárulnak.....

 

A plébános stoláris jövedelme (Ezt nem írom ki.)

Az iskolamester Pásztori László, aki Sopron megyei Pásztoriból származik, 56 éves, itt szolgál hét éve. Ezenkívül volt Náraiban 4 évig, Szécsényben 8 évig, Felső Eőrön 2 és fél évig.

Segédtanító volt Gencsen egy, Vépen két évig. Magyarul tud és így szolgál itt. Segédtanítója nincs.

 

Az iskolamester javai és jövedelme

Nemrégen emelt, fából készült háza van, egy szobával, konyhával, kamrával és istállóval. Ezt fenntartani, javítani, kerítéssel ellátni a helybeli lakosok kötelesek. Kocsi szín, szérű és kert nincs.

Szomszédja keletről a falu kocsmája, nyugatról Görög István, északról Görög István és délről a tér.

Egy szántója van a Sűrű nevezetű dűlőben. Szomszédjai itt keletről a közösség, nyugatról és északról Gangol Mátyás, délről Benkő Mátyás. Az előző vizitáció értelmében a község lakói tartoztak a földet megművelni és ősziekkel bevetni az iskolamester gabonájával, de ezt most nem teszik. Rétje nincs, de a szénából a közösség rétjéről az első és második kaszálásból egy-egy kocsi szénát kap, ezt kötelesek beszállítani hozzá, hasonlóképpen egy kocsi szalmát. Ezenkívül a temető egy kis részét kaszálja. Földjei nincsenek idegen kézen, de új szerzemény sincs, nincs szőlője, erdője, de a közösséggel együtt szabad faizása (fakitermelése) és szabad legeltetési joga van. 12 kocsi tűzifát kap, megholtakért való harangozásért 3 krajcárt, az orgonálásért minden háztól 3 krajcárt, vihar esetén a harangozásért egy kéve lent.

 

Az iskolamester stoláris jövedelme (Ez érdektelen, nem írom ki.)

A helység bábaasszonya Strosserics Borbála, katolikus, 58 éves, vizsgázott és esküt tett, aki nem csupán hivatalát tudja ellátni, hanem szükség esetén keresztelni is tud, munkadíja minden szülés után 14 krajcár.

 

 

A HELYBELI KÁPTALAN

 

Az „Alsó Eőri Káptalanság" előbb a Felső Eőri plébániához tartozott fiók egyház ő Császári Királyi felsége által a Nagy Méltóságú Magyar Királyi Helytartó Tanácsnak 1797. évi szeptember 12-én 18040 sz. alatt kelt Kegyes Rendelvénye szerint, a más fiók egyház nélkül kegyúri jog mellett felállíttatott. A kegyúr személyét mint a felállításra és a káptalanság lakházának fenntartására, mind a Káptalan jövedelmezésére, mind pedig az egyház minden rendű szükségleteire nézve képviseli és fenntartja a községi közbirtokosság az általa 1797. évi november 6-án kelt és már előbb november 7-én a T. Vármegyéhez minden ellentmondás nélkül beadott, jelenleg a Püspöki Szentszék levéltárában letett közirat szerint.

A káplánságot viseli Magda György, Horváth Nádaljai, a Szombathelyi Püspöki Kerülethez és T. Nemes Vas Vármegyében kebelezett helységbeli származás, született 1772. évi március 5-én, tehát 32 éves, papságban hivataloskodik 8-ik évtől fogva, ugyanis 1795. évi augusztus 23-án felszenteltetett a püspöki megye terhére, itten 1801. évi április 30-áig, tehát 5 és fél évig Rohonczon káplán vala, a német nyelvet középszerűen, a horvát és magyar nyelvet egyformán beszéli, itten egyedül maga magyarul hivataloskodik 878 léleknek, kik közül a római katolikus hitben gyónásra képesítettek lélekszáma 616, más felekezetűek nincsenek.

 

Az Alsó Eőri Egyház állapota

A templom építtetett 1769. évben, rész szerint megtakarított tőkepénzzel, rész szerint a közönség buzgó áldozatkészsége által, — nyugatra tojásdad alakú, a tornya keletre homlokzatátképezi, szélessége 4,hosszassága 10 öl, alapja kőből, feljebb téglából falazott, boltozatos, cserép sindölözött, gömbölyű téglával befoglalva, saját népének elegendő, jó karban van tartva, — vallomás szerint Kozma János az időbeli Felső Eőri Plébános által lett megáldva, Szent Katalin szűznek és mártírnak felajánltatott, kinek mint pártfogónak ünnepnapja évenként november 25-én megünnepeltetik.

Van két oltára, a főoltár Szent Katalin tiszteletére, oldalvást Szent Péter és Szent Pál apostolok szobraival, mely 1771. évben néhai Gróf Batthyány József Primás Cardinális által ajándékoztatott és néhai kegyes emlékű Szily János püspök által 1778. évi január 19-én felszenteltetvén hiteles és hordozható oltárkővel elláttatott hozzá mellékelt okirat tanúsítása szerint Szent Castus és Celsius ereklyéivel.

Az észak felől lévő mellékoltár a Szent Kereszt feltalálására rendelt ünnep emlékére állíttatott fel a templom és község költségén, melynek áldatásáról, vagy felszenteltetéséről írásbeli okirat nem létezik, valamint a rajta lévő ereklyékről sem találtatik.

Ezek felszereltetése tűrhető állapotban van. Kápolnája vagy magányos imahelye nincsen, karzata erős tartós anyagból készült, van egy orgonája hat változtatásra, csinos szónbkszéke, a szentélyben székek, a templom hajójában két részben 24, sírboltja nincsen. Négyszögre falazott tornya felülről csúcsos, cserép zsindellyel fedve, bádog pléhből készült kettős kereszttel.

A toronyban van 3 harang, a nagyobb 451 fontos, már két egyházi vizsgálatkor megvolt, Szent Albert tiszteletére felajánlva és állítólag meg van áldva, a középső 330 fontos, néhai Gróf Arió Ádám József püspök által 1790.évi december 22-én kiadott bizonyítvány szerint Szent Vitus tiszteletére, a kisebbik 163 fontos Szent Katalin tiszteletére Feltl Salézius Ferenc grazi harangöntő által 1790. évi december 24-én kiadott okirat szerint megáldva.

Van egy terjedelmes, két öl széles és két öl hosszú téglából épített sekrestye, ebben egy a szent ruháknak elrakására való szökrény, három közönséges láda, egy másik ezen három felett, két gyóntatószék a nagy szökrényhez kapcsolva, még is egy láda a közönséges olaj és egyéb apróságok elhelyezésére.

A temető délnek, közel a faluhoz 1776. évben a község által állíttatott fel, jelenleg kijavított szent Kereszttel, Nagy Mihály az időbeli Felső Eőri helyettes plébános által 1776. évi március 26-án kiadott bizonyítvány szerint egyházilag megáldatott, kijavított jó árokkal van bekerítve.

A káptalanságban kápolna nincsen. A temetőben lévő és Nagy Mihály említett bizonyítványa szerint megáldott Szent Kereszten kívül van még a templom előtt a községi vendéglő irányában egy a Boldogságos Szűz Máriát képző, falécezettel bekerített, faragott kőből készített szobor és nyugatnak egy Szent Kereszt a Komjáthy útban téglából szerkesztve — melynek a Püspöki Szent Széknek 1802. évi május 21-én kelt engedelme és a községnek 1802. évi május 8-án kiadott körirata szerint a község költségén a mondott évben készíttettek, vagy inkább a község régi kötelességénél fogva újra lettek felállítva, és a Főtisztelendő Püspöki Szentszéktől 1802. évi május 21-én kiadott meghatalmazásánál fogva általam azon évi október hó 3-án egyházi áldással felavatva lettek.

A vasárnapi és ünnepnapi délelőtti istentisztelet pontosan a püspöki körlevél szabályzata szerint, a délutáni, nyáron a marhalegeltetés, télen a marhaetetés miatt két órakor tartatik.

 

Az Alsó Eőri templom bútorai

Találtatott: egy szentségtartó keveset megezüstözve és néhol megaranyozva, egy aranyozott ostyatartó, két áldoztató kehely, melynek egyike alig használható, egy szelence a szentelt olajoknak, mely a múlt évben szereztetett, és belül meg van aranyozva. Egy az utolsó kenetre és haldoklók számára czinből való, keveset meg van aranyozva, egy füstölő tömjéntartóval rézből, jól elhasznált állapotban. Egy fakereszt néhol megaranyozva, a szónokszék két balfelén a falhoz ragasztva, egy keresztecske, a nagyobb oltáron lévő szentségtartó felett, egy bádogpléh lámpás, melyben a második harangszótól kezdve az Isteni Tisztelet végeztéig égettetik. A község költségén rendelt olaj, 12 egyforma gyertyatartó a két oltárokra valók és megaranyozott fából, mégis 4 barnás színűek szinte fából a halotti ravatalhoz valók. Misemondó két ruhák hasonló színű stólával, kesztyűkkel, karövvel, palástokkal és takaróval, jól elviselt állapotban. Egy egészen új misemondó ruha ezen évben szereztetett, egy halotti miséhez való, egy darab minden hozzá tartozandóságaival, egy köpönyeg stólával, nem régi, egy hosszú, fehér ing jobb állapotban, egy elkopott öv. egy vállkendő, a fehérekhez hasonló, három fehér átkötő zsinór, a szent kehely alá tartozó, a múlt évben szerzett két tiszta fehérterítő, 5 db. közönséges régiebbek, kehely törlő, vagy tisztító újonnan szerzett 10 db. tiszta ruhák, régebbek 12 db., 2 db. kék és zöld színű a Szentség megfogására szolgáló takarók. Két alsó közönséges oltárterítő, 4 felsőbb és legfelül valók is 4 db., három közönséges kéztörlő, víz és bortartó 4 üveg, két kényelmes karing, a ministrálók ruhái 4 db.-ban kék posztóból, ugyanannyi felöltözővel és vörös nyakpántlikával, 4 db. zászló, Krisztus képlete 2 példányban, két jól megkopott misemondó könyv, halotti misére 1 db., Esztergomi Kerületi ceremóniáskönyv egy darab, 1 evangéliumos könyv, 1 db. réz tégely keresztelővíznek, nyomtatott kannoni táblák, a nagyobb oltáron üveg alatt ezüstös szegélyzettel, a kisebb oltáron 6 db. régiek, egy vas abroncsozott lámpás gyertyagyújtásra, szenteltvíztartó fa dobozi, egy új közönséges fecskendő borosta, egy szenteltvíztarréztégely, a sekrestye falához kapcsolt harangocska, két kis harang a két oltárhoz, egy ostyatartó doboz, vasból készített két ostyasütő, 4 rézfogatékos fáklyatartó, 1 a temetéskor használandó fakereszt és fakönyv, fekete posztóból való koporsóterítővel, két lámpás a szentséggel való körmenetre, Krisztus Urunk halotti szent sírja, ehhez 24 lámpás, 12 üveggolyókkal és 24 fából valókkal, a feltámadt Krisztus faragott jelkép, 1 a korsócskához való cintányérka, 1 a közönséges olaj eltartására való bádog pléh edény. Az oltárok beterítésére való két abrosz, az oltárhoz 4 vánkos.

 

Az Alsó Eőri templom birtoka és jövedelme

Az Alsó Eőri Templomnak ingatlan birtoka éppen nincsen. Egyetlen egy jövedelme a buzgó hívek által az Isteni Tisztelet alkalmával tenni szokott kegyes adakozásokból, a temetéskori harangozásért járandó díjakból és a haldoklók kegyes alapítványaiból áll. A templom pénztárában elzárt kötvények mellett hatos kamatra kiadott tőkéje 330 Forint, ötös kamatos 25 Forint, melyek helybeli lakosoknál vannak elhelyezve, az évenkénti kamatokat pontosan fizetik. A templom pénztárában, mely a Káptalanság lakába tartozik, van 9 Forint, és 44 krajcár készpénzben. A templom atyja évenkénti számadásait a káplán úr és esküdtek vagy elöljárók előtt beadja.

 

Az Alsó Eőri templom kiadásai

Az Alsó Eőri Egyház adósságokkal éppen nincsen terhelve. A szükséges javítások megtétetnek a templomi pénztár erejéig, vagy annak hiányában a község költségén. Az 1797. évi november 6-án kelt köziratban elfogadott közelmek szerint. Viasz gyertyákra évenként fizet mintegy 30 Forintot, ostyáért és gyónóborért nem fizet, mivel az ostyát kiszolgáltatja a mester, kinek ezért évenként egy mérő búza adatik. A gyónóbort pedig a helybeli vendéglős a haszonbérlet kötésekor elvállalni köteleztetik.

 

Kegyes alapítványok

Vannak itten három féle alapítványok, vagyis kegyes hagyományok:

1. Krautszak Katalin 1763. évben néhai Spitzer György özvegye a templom irati között található kötvény szerint Győrök János helybeli lakosnak ötös kamatra kölcsönözött 25 Forintot hagyományozott avégett, hogy évenként januári hónapban magáért és férjéért egy énekes szent mise mondassák. A lelkésznek 30 krajcár a mesternek hét krajcár, a templomnak 38 krajcár rendeltettek.

2. Pásti Erzsébet Újvári Sándor özvegye 1801. évi január 20-án a templom pénzeivel .... alatti okirat szerint összesített 50 Ft -ot hagyományozott egy évenként április 27-én mondandó énekes halotti misére liberával, néhai tisztelt Újvári László fiának, mint Alsó Eőrött legelőször hivataloskodott káplánnak lelki üdvösségéért. A lelkésznek lFt -ot, a mesternek 15 krajcárt rendelt, a kamat maradékot a templom javára utalványozta.

3. Seper Judit néhai Huiter Jakab özvegye 1803. évi január 2-án a templom pénzeivel........... alatti okirat szerint összesített 50 Forintot hagyott, évenként november 29-én, mint halála napján liberával mondandó halotti énekes szent misére a maga lelke üdvösségéért. A kamatok felosztatnak Pásti Erzsébet rendelkezése szerint.

 

Szentek ereklyéi

A mellékoltáron lévő szentségtartóban fenn tartatik Krisztus Urunk szent keresztjének egy részlete, melyet Fráter Landini Miklós Angyal Mária Remete Szent Ágoston szerzetesnek Porphiriai püspöke az Apostoli Szent Szék Sekrestyés felügyelője és a Pápa udvari segédje 1773. évi december 6-án Rómából ajándékozott. Az ereklye a Vas megyei Püspöki Szent Szék által eredetinek elismertetett és nyilvános tiszteletre kitétetni engedményeztetett, ennél fogva évenként a Szent Kereszt feltaláltatása és felmagasztalása ünnepein kitétetik és az ünnepek végével ugyanazon oltáron a népnek csókolás végett nyújtatik.

 

Búcsúk

Ezen Egyház felállítása alkalmával 14-ik Kelemen Pápától 1771. évben hét évre engedélyezett búcsúk megszűntek, mások sincsenek.

 

Az egyház hivatalnokai és szolgái

A templom atya Seper András, ki a beszerzendőket beszerzi, a kiadandókat kiadja. A templom és káptalanság javítását eszközli, az egyház számadásait vezeti. A céh mester Palánk István, ki a templom tisztántartására ügyel, vasár- és ünnepnapokon előforduló egyházi szolgaiatokat megteszi, köznapokon ezeket a mester teljesíti. Az utóbbi mellett mint segéd szolgák alkalmaztatnak Farkas János és Seper Mátyás, kiknek a becsületen kívül fizetésük nincsen.

 

A káptalanság birtoka és jövedelme

A káplánnak van egy új, még 1798. évben falazattal, boltozattal és cserép zsindellyel felállított lakháza, van ebben két lakszoba magának, a másik a cselédség számára kipadlózva, egy konyha, egy kamara, cserép zsindellyel fedve, 4 db. marhára való istálló, szekér szín, léccel kerített négy kisebb ketrecek fedve, pince helyett van egy a kapu bal felén lévő kamara. Van a lakházhoz szomszédolt két kert még 1802. évi április 9-én 30 krajcár jövedelműnek becsülve. Ezek felállítására és jó állapotban tartására ügyelni tartozik a község az 1797. évi november 6-án kelt és a püspöki szent szék levéltárában lévő körirat szerint.

A káplán évenkénti készpénz jövedelme 230 Forint, melyből 84 Forint 6 krajcár a vallási alapítványból, a többi a község által fizettetik és a fent idézett körirat szerint 84 Forint 5 krajcár elmaradása miatt bekövetkező hiány és a község pótolni köteleztetik. Van még kemény fája, jól megrakott 20 szekérrel, melyet a község levágatni, meghordatni és tüzelésre felvágatni tartozik. Még is az idézett körirat szerint van neki határozott díjazása.

 

A káplán díjazása

Kereszteléstől 6 kr.
Egyházkelőtől 3 kr.
Házasok esküdtetésétől 51 kr.
Házasok háromszori kihirdetésétől 9 kr.
Nagyobbak temetésétől 21  kr.
Kisebbektől 15  kr.
Halotti nagy misétől 30  kr.
Szabad gyűjtés    
A haszonbérlők kétszeres díjt fizetnek.    

 

Az Alsó Eőri Káptalanság leltára

Könyvekből: (Charmes Vallástana... 8 részben bekötve, 2 db.)

XIV. Benedek Pápa Püspöki Zsinatja...... .kötésben 2db. Szily Püspök papi utasítása.

Kosztolányi Sándor böjti egyházi beszédei fűzve 2 db. Ugyan annak Vasárnapi egyházi beszédei két db. Magyar Nemzeti Káté.

Más bútorokból: Egy ágy kemény fából, két viselt lepedő, három viselt vánkos, egy tollas dunyha, egy tollas ócska párna, egy négyszögű asztal kemény fából, három hasonló sujtásos bőrrel bevont szék, két nagyobb abrosz, hat kisebb abrosz, két pár kés és villa, két kalán.

A káptalansághoz fiók gyülekezet kapcsolva nincsen.

 

Alsó Eőri Mester

Az Alsó Eőri Mester Dénes János, Felső Eőri születés, 51. éves, beszéli a latin és magyar nyelveket, középszerűen a németet. Most egyfolytában itten már 22-től fogva viseli Mesteri hivatalát, elsőben Szent Léránton, Szombathelyen alul kezdte pályályát, következő 5 évig itten, azután négy évig Felső Eőrön hivataloskodott, és így már 31 évektől fogva viseli a mesteri hivatalt. Meg is őszült, jelenleg csak magyar nyelven szolgál, segéd tanító nélkül.

 

Az Alsó Eőri Mester birtoka és jövedelme

Van fából készült lakháza, két szobával, egyik nagyobb, a másik kisebb, konyhával, két marhára való istállója, ezek áltáljában elégtelenek, minden tartalék rekesz, pince és más kényelmes helyiség nélkül. Van kiskertje az udvarral kapcsolatban, mely alig használható. A ház építése és fenntartása a községet illeti. A községtől van fizetési adomány fejében 9 mérő búzája, melyből egy mérő ostyáért számíttatik.

9 mérő rozsa, a szénából van neki első kaszálásból való egy szekérrel, a második kaszálásból vagy sarjúból is egy szekérrel, melyet a község lekaszálni, szárogatni és meghordatni tartozik. Ezenkívül van 6 kereszt búza, szalmája, 12 szekér tüzelő fája, jól megrakott négy ökrös szekerekkel, melynek vágatása és meghordatása a községet terheli. Végre van készpénzben 15 Forintja, és minden háztól jár neki még egy garas és egy marok len, kivéve a község hat házait, melyekben a haszonbérlők és pásztorok laknak, kik a hazánkén ti adományok helyett keresztelésre, házassági esketésre és halott temetésére kétszeres díjat fizetnek.

 

Az Alsó Eőri Mester stólajáradéka

Kereszteléskor 2 krajcár, egyházkeléskor semmi, esketéskor 9 krajcár, még is egy icce bor, két krajcáros kenyér, az ünnepélyes halotti misétől 7 krajcár, és házankénti gyűjtés.

 

Bába Alsó Eőrött

Van három bába.

  1. Stampf Katalin néhai Németh Mátyás özvegye, tudományát 8 évtől fogva gyakorolja.
  2. Palánk Anna Tomsics Márton felesége, több mit 25 évtől fogva.
  3. Deáky Erzsébet, néhai Léb István özvegye, 8 évtől fogva.

Mind a három római katolika vallásúak, alkalmasint képesek az utolsón kívül, ki ezért ritkábban használtatik.

Eddig a latin szöveg, idő kelet és aláírás nélkül. Az első árkus papiros külső lapján ezek a szavak találtatnak magyar nyelvre fordítva: Az Alsó Eőri Káptalanság leírása készíttetett 1803. esztendőben.

Még is a latin szöveg utolsó lapján következő, latinul írt jegyzések magyar nyelvre fordítva olvashatók: Az Alsó Eőri plébános jövedelme feljegyeztetik 1843. Hollósy István MK. plébános által:

A községtől fizettetik készpénzben 300 Ft

A vallási alapítványból szintén készpénzben 126 Ft 15 kr. ezüst.

A községtől fizettetik gabonából búza 7 mérő és rozs szintén 7 mérő, a községtől széna 3 szekérrel,

ugyanattól sarjú két szekérrel,

ugyanattól szalmából 12 kereszt.

A község által elgendő fával elláttatik.

A fát meghozatni és összevágatni ugyan a község köteleztetik.

A községtől birtokol egy szántóföldet a Csalitában és a Gyep dűlőben.

A Szent alapítványokból mi illeti a plébánost, lásd a templom számadásait.

A Szent alapítványokra nézve megjegyeztetik, hogy az összesítettekért, mert 10 leszállíttatott 5-re, öt szent misét olvas.

Amennyire az alapítvány 100 Ft-ot, vagy 100 Ft-nál többet teszen, ilyen esetben az egyház 1 Ft-ot, a Mester is 1 Ft-ot kap, a maradék illeti a plébánost, kivévén Magda György alapítványát, mely szerint a Mesternek 15 krajcár ezüstben fizettetik, a maradék illeti a szent misét mondó plébánost. Igyezte Hollósy István MK. plébános. A fenti hivatalos okiratot igaznak és hitelesnek elismerem. Griller Ferenc MK. Pinkafői Kerületi Esperes, Címzetes Kanonok. P.H.

Kelt Pinkafőn 1878. évi november 22-én.

 

 

AZ ALSÓŐRI PLÉBÁNIA

 

Somogyi Kánoni Vizitáció. Rohonci kerület kötete. 1., 2. és 7. lap.

Az Alsó Eőri plébánia kánoni vizitációja elkészítve 1812. évben szept. 19-én, Nagy Zsigmond Vas megyei vicejudlium és Saly Péter esküdt jelenlétében. Rohonc mezőváros és kerület részéről Ebért Mihály plébános, Alsó Eőr nemes közönsége részéről Frantsits János esküdt, Seper Mihály, Farkas Fülöp, Seper János, Győrök György, Benkő Mátyás, Győrök János, Pál Mátyás, Palánk István, Farkas Miklós, Németh György, Horváth János, Haselpacher József és több mások jelenlétében.

 

1. § Plébánia

Az Alsó Eőri plébánia a Szombathelyi Egyházmegyében, a Rohonci kerületben van. A Felső Eőri plébániából, - amelyhez valamikor, mint le ányegyházhoz (filia) tartozott —, 1797. évben mint helyi káplánság (qualitate Localis Capellaniae) szakadt ki, később Plébánia rangra emelkedett, kegyuraság alatt áll, a kegyúrságot az Alsó Eőri nemesi közösség gyakorolja. Ennek a plébániának egyetlen leányegyháza sincs.

A katolikus hívek lélekszáma, akik a hitvallásra képesek 609

akik a hitvallásra még nem képesek 238

összesen: 837

Protestáns nincs.

A lakók a magyar nyelvet beszélik. A községben lakó nemesek a földesurak. A plébánián egyetlen vegyes házasság nincs.

Nincs olyan gyerek vagy személy, akinek az 1791. évi 26. ar. szerint katolikus hitet kell vallania, de valamelyik protestáns hitben nevelnék.

 

2. § Plébános

A jelenlegi plébános Magda György, világi pap a Vas megyei Horvátnádaljáról, 41 éves, a Szombathelyi Szemináriumban tanult, 12 és fél évig Rohoncon, mint horvát káplán működött. A latin nyelven kívül horvátul, magyarul és németül tud.

Ezen a plébánián megvan a kereszteltek, házasultak, a halottak anya

könyve, a plébánia különválásától, tehát 1797. évtől. Ezenkívül megvan a királyi rendelkezéseket tartalmazó könyv és a püspöki enciklikákat tartalmazó könyv.

A plébános vasárnapokon és ünnepeken beszédet tart a néphez, a délutáni órákban hitet oktat. Az ünnepeket, böjti napokat, házasulandókat annak idején kihirdeti és mikor a misehallgatás a hívek számára kötelező, szent misét mutat be, értük felajánlva. Káplán vagy más pap a plébánia területén nincs.

3. § Templom

A plébániatemplom 1769. évben részben a hívek közösségének hozzájárulásából, részben a templompénzből készült, szilárd építőanyagból, téglából falazták, boltozott és cseréppel fedték. Mintegy 900 személyt tud befogadni, jó állapotban van, kivéve a tetőt.

A templom nincs konszekrálva, de Szt. Katalin tiszteletére van megáldva. Ennek ünnepén minden évben a közösség közreműködésével megtartják búcsúnapját.

Szent Katalin tiszteletére szentelt főoltáron kívül van egy mellékoltár: Szent Kereszt feltalálásának emlékére szentelve. Mindkét oltár a hiteles oltárkővel van ellátva és kellően felszerelve.

A kórus szilárd építőanyagból készült, orgonája van. A szószék fából, festett és aranyozott. A keresztelőkút fából, van a szentelt víz részére fából készült edény, amit vaspánt erősít, öröklámpa az oltár előtt fémlapokból. Megfelelő alapítvány nélkül csak vasárnapokon és ünnepeken az istentiszteletek alatt ég. Szenteltvizet időnként megújítják.

A torony szilárd anyagból épült, cseréppel van fedve, három harang van benne. A nagy 451, a középső 330, a kicsi 163 font nagyságú. Első Szt. Adalbert, másik Szt. Vitus, harmadik Szt. Katalin tiszteletére. A sekrestye hozzá van építve a templomhoz, szilárd építőanyagból. Téglából épült, cseréppel fedett, 2 gyóntatószék van benne, szekrény és láda.

A temető a falun kívül van, árokkal körülvéve. Kereszt van benne, benedikálva van. Sem nyilvános, sem magán kápolna nincs a községben. A következő körmenetek vannak a plébánián Szentséggel: Nagyszombaton Urunk feltámadására, és Űrnapján. Szentség nélkül Szt. Márk ünnepén a vetések megszentelésére és a három könyörgő napon. Szentségimádas a hívek buzgó jelenlétével és papok összejövetelével december 12-én van.

 

4. § Kegyes alapítványok

Az alábbi jámbor alapítványok vannak a plébánián:

  1. Krantsuak Katalin alapítványa 1763-ból, amiből 25 Ft van lekötve, és a plébános évente tartozik az alapítványozó szándékára 1 énekes szentmisét bemutatni. A kamatból a plébános kap 30 krajcárt, a kántor 7-et, a templom 38-at.
  2. Pásti Erzsébet alapítványa 1801-ből 50 Ft van lekötve. A jelenlegi plébános évente ápr. 27-én az elhunyt első kurátorért, Újvári Lászlóért tartozik egy énekes rekviemet liberával elmondani. A kamatból kap 1 Ft-ot, a kántor 15 krajcárt, a többi rész a templom javára marad.
  3. Huister József özvegye, Seper Judit alapítványa, 50 Ft van lekötve 1802-ből, ezért a plébános az alapítványozóért november 29-én, halálozása évfordulóján egy liberás, énekes rekviemet tartozik bemutatni. Stipendiumként kap 1 Ft-ot, a kántor 15 krajcárt, a többi marad a templom része.
  4. Haselpacher Mihály felesége, Miklós Anna alapítványa 1804-ből, 40 Ft lekötve. A plébános tartozik évente bármikor 3 szentmisét bemutatni. Ennek stipendiuma egyenkint 30 krajcár, a többi rész a templomé.
  5. Kelemen József felesége, Jörögh Marianna alapítványa 1808-ből, 80 Ft lekötve, ezért dec. 28-án az alapítványozóért egy liberás, énekes szentmisét kell bemutatni, a kamatokból a consistoriális meghatározás szerint a templom része 45 krajcár, kántoré 45 krajcár, a többi a szentmisét bemutató papé.
  6. Farkas József alapítványa 1808-ből, 80 Ft lekötve. Az adományozóért május 7-én 1 énekes, liberás rekviemet kell bemutatni.
  7. Seper András alapítványa, 80 Ft 1808-ből lekötve. Az alapítványozóért évente szept. 24-én énekes, liberás rekviemet kell bemutatni.
  8. Haselpacher György alapítványa 1808. évből, 80 Ft lekötve. Évente febr. 4-én egy énekes, liberás rekviemet kell a megholtért elmondani. A lekötött 6., 7. és 8. számú kamatból a templom minden egyes alkalommal kap 45 krajcárt, a kántor ugyanannyit, a többi rész a consistoriális meghatározás szerint a celebráns része.
  9. Eitner József alapítványa, 100 Ft lekötve 1810. évből. Évente máj. 3-án az adományozóért elmondandó 1 énekes, liberás rekviem.
  10. Jörögh István alapítványa. Ugyanazon évből 100 Ft lekötve. Évente 1 énekes, liberás rekviemet kell elmondani a halál évfordulóján az adományozóért.
  11. Tóth György alapítványa. Ugyanazon évből 100 Ft lekötve. Ennek értelmében évente 1 énekes, liberás rekviemet kell a halál évfordulóján az adományozó szándékára elmondani. A 9., 10. 11. alapítvány kamatjából a consistoriális meghatározás szerint minden szentmise után a templom kap 1 Ft-ot, a kántor 1 Ft-ot, a többi rész a celebránsé.
  12. Bognár István alapítványa. Ugyanabból az évből lekötve 200 Ft. A bemutatandó szentmisék számát az alapítványozó nem határozta meg. A consistoriális meghatározás azt a kötelezettséget írta elő az alapítvány értelmében, hogy az alapítványozó halálának évfordulóján egy énekes, liberás rekviemet mutassanak be. A celebráns kap 2 Ft-ot, a kántor és a templom egy-egy Ft-ot, a fennmaradó kamatért annyi csendes misét kell mondani, amennyire van stipendium. Ezek a (alapítványi) pénztőkék az a templom tőkéjével együtt 985 Ft-ot tesznek ki, hivatalos kamatra vannak elhelyezve, évente 58 Ft. 51 krajcár kamatot hoznak. Ebből a plébános kap 39 Ft 12 krajcárt, a templom 12 Ft 2 krajcárt, a kántor 2 Ft 37 krajcárt. Ezek a tőkék — az 1. számút leszámítva — fokozatosan csökkennek. Az illetékes helyettes esperesnek e vizitáció alkalmával meghagytuk, hogy a legközelebbi számadás idején, a plébánossal együtt értelmesen rendezzék és erről az egyházmegyei hivatalt értesítsék. Az alapítványozók szándékának tegyenek eleget és az alapítványokról egy táblát helyezzenek el a sekrestyében.

 

5. § Szentek ereklyéi

A mellékoltáron van egy részecske a Szt. Keresztből, hitelesített. Szt. Kereszt felmagasztalásának és megtalálásának ünnepén nyilvános tiszteletadásra helyezik ki.

 

6. § A templom javai, jövedelme és kiadásai

Ingatlanai nincsenek, de az alábbi tőkékkel rendelkezik:

 

  Név Alsó Őrben dátum évből van   Ft
1. Jörögh Istvánnál, ,, ,, 1760. ,, ,, 25 ,,
2. Kelemen Jánosnál ,, ,, 1782. ,, ,, 5 ,,
3. ifj. Német Györgynél ,, ,, 1795. ,, ,, 10 ,,
4. ifj. Seper Mátyásnál ,, ,, 1795. ,, ,, 16 ,,
5. Bognár Józsefnél ,, ,, 1795. ,, ,, 10 ,,
6. Palánk Ferencnél ,, ,, 1795. ,, ,, 4 ,,
7. Farkas Péternél ,, ,, 1796. ,, ,, 10 ,,
8. Mátyási Mártonnál ,, ,, 1796. ,, ,, 5 ,,
9. Palánk Ferencnél ,, ,, 1796. ,, ,, 6 ,,
10. Deáky Mátyásnál ,, ,, 1796. ,, ,, 8 ,,
11. Seper Jánosnál ,, ,, 1796. ,, ,, 8 ,,
12. Seper Andrásnál ,, ,, 1799. ,, ,, 20 ,,
13. Kelemen Jánosnál ,, ,, 1799. ,, ,, 7 ,,
14. Deáky Istvánnál ,, ,, 1799. ,, ,, 15 ,,
15. Németh Györgynél ,, ,, 1799. ,, ,, 6 ,,
16. Seper Flóriánnál ,, ,, 1800. ,, ,, 4 ,,
17. Takáts Györgynél ,, ,, 1801. ,, ,, 30 ,,
18. Németh Jánosnál ,, ,, 1802. ,, ,, 8 ,,
19. Seper Katalinnál ,, ,, 1803. ,, ,, 8 ,,
20. Farkas Mihálynál ,, ,, 1804. ,, ,, 25 ,,
21. Deáky Jánosnál ,, ,, 1804. ,, ,, 3 ,,
22. Seper Mihálynál ,, ,, 1805. ,, ,, 6 ,,
23. Kelemen Jánosnál ,, ,, 1807. ,, ,, 35 ,,
24. Moor özvegyénél, Seper Annánál ,, ,, 1807. ,, ,, 20 ,,
25. Deáky Mátyásnál ,, ,, 1808. ,, ,, 10 ,,
26. Deáky Istvánnál ,, ,, 1808. ,, ,, 12 ,,
27. Ivantsits Jánosnál ,, ,, 1808. ,, ,, 25 ,,
28. Jörögh Istvánnál ,, ,, 1808. ,, ,, 100 ,,
29. Farkas Istvánnál ,, ,, 1808. ,, ,, 30 ,,
30. Németh Györgynél ,, ,, 1809. ,, ,, 50 ,,
31. Deáky Mátyásnál ,, ,, 1809. ,, ,, 18 ,,
32. Bognár v. Kovács Józsefnél ,, ,, 1809. ,, ,, 16 ,,
33. György Jánosnál ,, ,, 1809. ,, ,, 30  ,,
34. Seper Flóriánnál ,, ,, 1809. ,, ,, 20 ,,
35. Seper Jánosnál ,, ,, 1809. ,, ,, 24 ,,
36. Seper népiesen Sinkó Mihálynál ,, ,, 1809. ,, ,, 50 ,,
37. Horváth Juditnál ,, ,, 1809. ,, ,, 80 ,,
38. Léb Jánosnál ,, ,, 1810. ,, ,, 60 ,,
39. Takács Mihálynál ,, ,, 1810. ,, ,, 20 ,,
40. Deáky Jánosnál ,, ,, 1810. ,, ,, 16 ,,
41. Jörögh Lászlónál ,, ,, 1810. ,, ,, 100 ,,
42. Seper Istvánnál ,, ,, 1810. ,, ,, 100 ,,
43. Jörögh Mártonnál ,, ,, 1810. ,, ,, 200 ,,
44. Palánk Mátyásnál ,, ,, 1810. ,, ,, 200 ,,
45. Seper Józsefnél ,, ,, 1810. ,, ,, 100 ,,
46. Jörögh Györgynél ,, ,, 1810.  ,, ,, 100 ,,
47. Farkas Mártonnál ,, ,, 1810. ,, ,, 30 ,,
48. Deáky Pálnál ,, ,, 1811. ,, ,, 100 ,,
49. Seper Mihály ,, ,, 1811. ,, ,, 100 ,,

A fent jelzett tőkék az előírt kamat szerint lettek elhelyezve, évente 112 Ft 51 krajcár kamatot hoznak és ahogy fentebb szó volt róla, az alapítványi tőkék a templom pénzével együtt kezeltetnek, így az egyház pénze összesen 900 Ft, az alapítványi összegek után kamat címén és a fenti összeg után a templom évente 66 Ft 2 krajcárt kap. Perselyekből a templom kap évente 10 Ft-ot. Harangozás után 6 Ft-ot. Jámbor adományokból kb. 6 Ft-ot.

Ebben az évben a templom ideális jövedelme 88 Ft 2 krajcár volt. A templom kasszájában, a plébánosnál lévő két kulccsal elzárva, jelenleg 15 Ft van.

 

7. § A plébános javai és jövedelme

A plébániaház szilárd anyagból épült, cseréppel fedett, két lakószobával, egyik a plébánosé, másik a cselédé. Két konyha van, kamra, istálló 4 állat részére és kocsiszín. Ennek nincs teteje és északi fala, javításra szorul, amit a vizitáció alkalmával a közösség meg is ígért. A plébánialakja vitása, fenntartása, építése a község lakóit terheli. A plébániához két kert tartozik.........

 

8. § Tanítómester

A tanítómester Dénis János, Felső Eőrből származik, 60 éves, latinul, magyarul és németül tud, előbb Szt. Léránthon, Felső Eőrben 5 évig hasonló beosztásban működött, 36 éves szolgálatát végzi ezen a helyen. Segédtanítója nincs.

 

9. § A tanítómester javai és jövedelme

Az iskolaház fából van, egyetlen szoba, konyha és kamra, továbbá egy istálló van benne, romos állapotú, céljának sohasem felelt meg. Az érintett közösség új és alkalmasabb ház építését elhatározta, erre az építésre, s hogy ez mielőbb megtörténjen, buzdítást kapott.

Az iskolaházhoz egy kicsi kert is kapcsolódik.

Egyetlen földje van Sűrű dűlőben, szomszédjában keletről a közösség, északról Gángoly Mátyás, délről Benkő Mátyás földje van. Ez a föld öt negyed mérő gabona bevetésére alkalmas nagyságú. Hosszú idő óta a közösség használja, de megígérték jelen vizitáció alkalmával, hogy a tanítómester használatára visszaadják.

Más telekkel és erdővel nem rendelkezik. Tüzelőfáról a plébánia hívői gondoskodnak a közös erdőből.

Megállapított állandó jövedelme a közösségtől:

Készpénzban kap 20 Ft-ot, búzából 9, rozsból 10 mérővel, szénát 1 szekérrel és 1 kordéval, szalmából szintén egy kordéval.

Házak után nem kap adományokat. Halottak napján minden ház után kap 1 kéve lent és 1 garast.

Stoláris jövedelme:

Keresztség után 3 krajcárt, házasságkötés után a hirdető cédulával 6 krajcárt, temetés után és harangozás után 9 krajcárt, bort és kenyeret. Énekes mise után 12 krajcárt. A gyermekek tanítása után negyedévenként a kezdőktől 18 krajcárt, az írni tanulóktól 21 krajcárt, a számtan tanulóktól 27 krajcárt.

 

10. § Bábaasszony

A bábaasszony Palánk Erzsébet, Ördög Mátyás özvegye, e területen 8 éve dolgozik, római katolikus, nincs levizsgáztatva, megerősítést nem kapott, de a szükségkeresztség feladásában elegendő oktatásban részesült.

A jelenlegi vizitáció alkalmával e plébánián kiszolgáltattuk a bérmálás szentségét, 133 személyt bérmáltunk meg.

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet