Előző fejezet Következő fejezet

MŰVELŐDÉS, SZÓRAKOZÁS

 

Ilyen sok munkával járó élet mellett jutott-e idő művelődésre, szórakozásra? Ferber Mária életében részt kért magának a kultúra, bármennyit dolgozott is, bármilyen nehéz feladatok elé állította is naponta az élet. Mert a kultúra nem hiányzott abból a nagyszülői házból, melyben gyér mekkora nagy részét töltötte. Ez nemcsak dalok hallgatásából, elsajátításából állott, hanem nagyszülei versekre is tanítgatták. Nem könyvből, hanem nagyszülei elmondásából tanulta, s jó hetven év elmultával is pontosan tudja a következő verset is.

Mesebeli kis királhoz

Betévedt egy kis leány,

Hogy az éppen uzsonnázott

Tulipános udvarán.

 

Ugy-e szép itt, ugy-e jó itt?

Nézz csak ide, meg oda,

Bársony itt a gyepes udvar,

Drágakő a palota.

 

Nézd a libám ezüst tollú,

Aranyszőrű a cicám,

Ugy-e itt maradsz minálunk

Örökre te kisleán?

 

-Köszönöm a meghívását,

De el nem fogadhatom,

Szalmatetős kicsi kunyhó

A ház, ahol én lakom.

 

A libánk nem ezüsttollú,

Nem aranyos a cicánk,

De ott lakik két tezsvérem,

Édesapám, s az anyám.

 

Ha ölelnek, ha csókolnak,

Fejem rájuk hajthatom,

Szalmatetős kicsi kunyhót

A világért nem adom.

/Pósa Lajos verse/

Az irodalmárok megkérdőjelezhetik ennek, s a hozzá hasonló verseknek irodalmi értékét, egy azonban bizonyos, igen mély nyomokat hagytak azokban, akik kicsi gyerekkorukban ilyeneket tanultak. S nagyon erősítették az ősökhöz való kötődést, a szülőföld szeretetének érzését. Ferber Mária is hozzáteszi:

"Én is mindig azt mondom, hogy mint gyerek, abban a tömöttfalu,. szalmatetős házban, ahol a nagyanyám lakott, ott voltam én boldog. A ház már el van adva. De nekem valahogyan most se szabad arra menni, mert ha meglátom, úgy elfog a sírás, hogy nem tudok hazajönni."

És ezek a többnyire nagyszülőktől tanult versek arra is jók voltak, hogy megízleltették a kicsi gyerekkel a verselés szépségét, s egy életre fogékonnyá tették a versek, a költészet iránt.

Ferber Mária nagyon örült annak, hogy az iskolában igen sok verset tanultak. Ezeket még közel háromnegyed század után is mind tudja. "Szülőföldem szép határa... Szülőföldemen... A fülemüle. A Himnuszt minden versszakával, A megfagyott gyermek c. Eötvös verset, meg sok szép magyar verset, amit iskolás koromban tanultam, azokat mind tudom. Ha az iskolában valami vers előjött, a tanítóm mindig azt mondta: - Majd a Ferber megmondja.

S én tudtam is, mert én azokat nagyon, nagyon megtanultam."

A verseken keresztül magát az olvasást is megszerette, s a könyvek egy életen át kísérik. Szorgalmas látogatója a kitűnően összeválogatott alsóőri magyar könyvtárnak. Kedves könyvei: Az Isten rabjai, Egri csillagok, Az új földesúr, Húsz év múlva, Karenina Anna, Arany János, Petőfi Sándor versei, a Jókai regények, meg igen szereti a kisregényeket.

"A szememmel csak úgy szaladok végig rajta. Nem tudom kimondani olyan gyorsan, ahogy olvasom." A Daloló Őrvidéket két este végigolvasta. Esténkint egy kötetét.

Magyarországról jár neki a Nők lapja, meg a Hitélet. Ezeket is mind elolvassa.

Az olvasás most idős korában a legnagyobb szórakozása. Fiatal lány korában résztvett mulatságokon, a tollfosztók közös dalolásain, majálisokon, a fiatalság vasárnap délutáni dalos, táncos szórakozásain. Ezek azonban a fiatalsággal, férje korai halálával elmaradtak, de az olvasás most is kíséri szinte a mindennapjait, és igaz örömet talál benne.

"Sokan azt mondják, a könyv unalmas. Énnekem sose unalmas. Ha nekem van egy könyvem, a hónom alá fogom, s mindegy, akár hová, de menekülök vele. Én sose unatkozom."

Nemcsak az unalomtól óvják meg a könyvek, nemcsak életét, érzés és gondolatvilágát teszik gazdagabbá, hanem a könyvek segítenek magyarsága megtartásában is. Mert hiába van egy-két magyar órájuk a mai alsóőri gyerekeknek, hiába tanulják meg, hogyan kell mondani magyarul a körülöttük lévő tárgyakat, vagy amit a boltban kell vásárolni. Hiába sajátítanak el egy magyar konyhanyelvet, ha a nyelven keresztül nem teszik magukévá a magyar kultúrát, s az nem válik mindennapi táplálékká a számukra, akkor nem fognak kötődni a magyarsághoz. Elvész a nép, mely kultúra nélkül való. De a kultúra elsajátítása, élése megtartó erővé tud válni az idegen tengerben élő szórványmagyarság számára. Ezt példázza Lisztné Ferber Mária élete is.

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet