Előző fejezet Következő fejezet

Kardalus János

A FARSANGBÚCSÚZTATÁS CSÍKMENASÁGON

 

 

Fiság forrásvidékén Pottyond, Menaság és Újfalu tízeseiből kialakult Csíkmenaságon (Menaság) hagyományőrző faluközösség él. Ennek tulajdonítható, hogy Menaságot a néptánc, a népdal és a népszokás egyik Hargita megyei forrásvidékének is nevezhetjük.

A népszokások közösséget megtartó ereje és a népi szokásokhoz kapcsolódó népi jogrendszer olyan hatást gyakorol még ma is az emberekre, hogy életvitelükben naponta érvényt szerez a falu rendtartása és annak meghatározó szerepe.

A legváltozatosabb színjátékszerű szokások Menaságon is a farsanghoz kapcsolódnak. Ennek kiemelkedő része a farsangbúcsúztatás, az ún. húshagyati mulatozás. (Leírásunk 1981-ben közölt adatokat tartalmaz.)

A farsangbúcsúztatás Menaságon három napig tart (vasárnap, hétfő, kedd). Előkészítése a húshagyó vasárnap előtti szombaton elkezdődik. A legénygazda vezetésével a fiatalok és a fiatal nősemberek, akik a mulatságok rendezőségét alkotják, szénagyűjtést rendeznek. Szekerekkel indulnak a falu végéről, külön-külön Pottyondon, Újfaluban és Menaságon, és minden olyan házhoz bekopognak, ahonnan részt vesznek a mulatságokon. A háziak tudják a szokást, és minden táncba menő részére nagy villa szénát adnak. A szénagyűjtés a mulatság anyagi alapjainak megteremtését szolgálja. (Voltak olyan csíki falvak, ahol nem szénát, hanem fát, krumplit vagy gabonát gyűjtöttek.) A régi tízes beosztás szerint mindenik tízesből összegyűlt 2-3 szekér széna, amit a szervezők eladtak.

A rendező legények maguk közül leányhívókat neveznek ki, akik felvirágozott (meghívó) pálcával járják a leányos házakat, hívogatni a táncba. Ekkor a leányt a szülőktől elkéreztetik a háromnapos táncra. A táncbahívót szószólónak is nevezik, aki szokás szerint verses formába foglalt hívószöveget mond:

Ünnepre virradtunk, farsangvasárnapra

vezetett csillagunk eme békés tájra.

Húshagyó vasárnap hétfőjén és keddjén

a mi táncházunkban nagy vigasság lészen.

Kedves leányukat engedjék el velünk.

Vigasztaló választ elvárjuk,

hogy utunkat másfelé folytassuk!

A hívásra rendszerint az apa válaszolt:

Köszönj ük, jó öcsém, a megemlékezést,

aztán a becsület mindennél többet ér!

Elmehet veletek, de hiba ne legyen,

nehogy a rántásunk hamar odaégjen!

A szószóló legény köszönő szavai:

Nem lesz semmi baja hajadon lányuknak,

pártáját ne féltse, mert mi azt nem bántjuk.

Kétszer megforgatjuk és megbicegtetjük,

kedden reggel szépen haza döcögtetjük.

A leány részéről az igent az a virág jelentette, amelyet a leányhívók pálcájára a meghívott kötött. A háromnapos mulatságba meghívtak minden leányt, aki arra érdemes. Azokat a lányokat, akik a falu közerkölcse ellen vétettek, nem hívták meg. Ha azok mégis megjelentek a táncmulatságban, akkor a legények kimuzsikáltatták őket.

A szószólók vasárnap reggeltől délig befejezték a leányok meghívását. A leányok a legényekkel együtt, külön tízesenként összegyűltek, kalákásokat alkottak. Együtt mentek a vezető gazdához (legénygazda), tisztelegtek előtte, majd engedélyt (engedelmet) és bebocsájtást kértek a táncolóházba:

Lovaink farkára felkötöttük a telet,

így érkeztünk ide víg nótaszó mellett.

Mostani napokon nem hegyezünk zabot

Kedves, jó gazdánktól bebocsájtást kérünk,

hogy e három napon vigadozzon népünk.

Pottyondi kalaksis egy ökröt is hozott,

hogy Konc királynak lerója az adót.

A vezető gazda válaszolt:

Szállást a lovaknak, abrakot is adunk,

három napra pedig vendégül is látunk.

A tízesek káplári tartsanak itt rendet,

hamvas zacskó érjen felnőttet, gyermeket.

Ezután kezdődött a vasárnapi táncmulatság, amely szokás szerint reggelig tartott. Természetesen a fiatalok mellett a fiatal házasok és az idősebbek is egyaránt mulattak.

Hétfőn délután folytatódott a mulatság, amelyet szénatáncnak neveztek. A szénatáncra senki sem fizetett belépti díjat. Ide mindenki hivatalos volt, aki a szombati szénagyűjtésen szénát adott. Aki nem adott, az általában nem is ment a táncba.'

A harmadik napon (kedden) a mulatozás színjátékos szokáselemekkel keveredett. Ez a farsang utolsó napja, amelyen a mulatozás és a munka az életvitelben felcseréli egymást, szimbolikusan „Cibere vajda legyőzi Konc királyt".

A farsang, amely a köztudatban a mókázás, a szórakozás, a bőség időszaka, végéhez ér. Az utolsó mozzanata az elmaradhatatlan felvonulás, amely Menaságon az un. kalaksisokban, azaz farsangi menetoszlopokban történt. Kedden a déli órákban kezdődött meg a falu utcáin.

A farsangvégi felvonulók egyben a farsangtemetés résztvevői. A menetben néhány kötött szerep mellett a résztvevők nagy többsége énekes, táncos fiatal, akik az utcán, amikor a farsangi menet megáll, énekelnek és táncolnak. Ez az esti táncba való toborozást is jelenti. Az ilyen hívogatás nem eredménytelen, mert a falu (tízes) lakóinak nagy része felsorakozik és részt vesz a keddi farsangi ceremónián.

A menetet a káplárok irányítják, ők tartják fenn a rendet. A káplárok szerepét nők, illetve asszonyok töltik be. Utánuk következik lóháton vagy gyalog az indiánnak öltözött vezér, valamint néhány maszkos férfi és nő. Ezután a kétkerekű taligán ülők csoportja következik. A taligát két férfi húzza, amit lusták szekerének neveznek. Ezt követi a lovas szekér vagy újabban lovas kocsi, amelyen két maszkos alak ül. A szekérre szalmát is tesznek, amiből megálláskor az utcán tüzet gyújtanak, és azt körültáncolják. A látványt kiegészíti egy fél szántalpra szerelt forgó szekérkerék s rajta a farsangot jelképező szalmabábupár, amelyet a szekér után kötnek, vagy két férfi húzza. A bábuk után közvetlen a zenészek mennek. Ezt követi a táncosok sora, a szervezett menetoszlop. Ez a csoport énekelve, táncolva verbuválja a falu népét a farsangi népszínjátékra. A menetet az ökrös gazda zárja, aki a feleségével együtt hajtogatja az eladó állatot.

Minden emberi alaknak és bábunak meghatározott játéka, öltözete, illetve szerepe van.

Vezér: Indiánnak öltözött, álarc nélküli alak, kezében (térképet) papírtekercset tart. Időközben kinyitja azt, s a hollétéről és az irány meghatározásáról tájékozódik. Esetenként lóháton megy s hátrafelé fordulva (fordítva) ül a lovon. Létrával ül a lóra. Nem előre, hanem az utána vonuló menetre tekint. Vezeti az éneklést, megállítja vagy indítja a farsangi menetet.

Káplár. Több alak is lehet, akik a rendfenntartók szerepét töltik be. Emellett a böjt hírnökei, mert kezükben karóba húzott sóskáposztát

 

   
Farsangi menet. Csíkmenaság 1985. Fotó: Pozsony Ferenc Farsangi szekér szalmaembereket vontat. Csíkmenaság 1985. Fotó: Pozsony Ferenc
   
   
A zsidóvecsernye. Csikmenaság 1985. Fotó:. Pozsony Ferenc

 

fitogtatnak, azzal fenyegetik a rendbontókat. Öltözetük nyárias, csipkés, városias. A vezér körül mozognak.

Vénleányok: Több álarcos, napszemüveges alak, akik a köztudatban Menaságon a „falu csúfjai". Ezek különböző vénleányokra (vénkisasszonyokra) jellemző öltözetben (kalap, vállkendő, hosszú ruha, kesztyű, napernyő) és csipkedíszekkel tele vonulnak fel. Szerepkörük a vezér körüli tetszelgésben merül ki. Ha a táncra kerül a sor, éppen úgy járják ők is, mint a többiek, és hajlandók a nézők közül is táncospartnert választani.

Kiséret: Népviseletbe öltözött, meghatározatlan számú résztvevő. A kucsmájukat felszalagozzák vagy kifordítják. Ők biztosítják a jó hangulatot és vontatják a bábupár és a lusták szekerét. Ezt régen lóval vagy ökörrel húzatták. A kíséretben is vannak, akik nyársra húzott savanyúkáposztát fitogtatnak.

Bábupár: A menasági menetben a szántalpon vontatott bábupár képezi a tél (a farsang) szimbólumát, amelyet jelképesen eltemetnek (elégetnek). Ezeket úgy szerkesztik össze, hogy menet közben forogjon a kerék, rajta pedig a bábuk „keringőznek" (táncot utánoznak), ami igen látványos, humoros és sajátos eleme a menasági farsangvégi menetnek.

Lusták szekere: A farsangi menet szatirikus (csúfoló) betétje. Aki erre kerül, az „csak egy lépésre áll az elveszéstől". Persze a vidámság kedvéért mindig kerül egy vagy több vállalkozó, aki felül rá, de a valóságban szorgalmas ember. Századunk első évtizedeiben a lusták szekéréi még parodisztikusabban szerkesztették meg: a lovak (ökrök) nem vontatták, hanem taszították azt. Tehát fordítva ment, elöl a szekér, hátul a ló vagy az ökör.

Ökör. Egyetlen szerepkörrel felruházott állatfigura. Szelíd külsejű, sovány, gyenge állat, amelyet a gazda lépten-nyomon dicsér és eladásra ajánl. Parodikus párbeszéd alakul ki körülötte, míg el nem jön a vásár pillanata.

A játék úgy alakul ki, hogy az ökröt érdekes, játékszerű jelenetek közepette a ceremónia vége felé éppen a vezér vásárolja meg. Ekkor leütik és mint egy áldozatot szimbolikusan elfogyasztják. Az ökör „feláldozása" a farsangi színjáték kiemelkedő mozzanata. Utána a táncos bábupár kerül sorra. Elkísérik a falu (tízes) végéig, ahol elégetik. A bábuk elégetése ének és tánc közepette történik, ami a farsang temetésének a végét jelenti.

Menaságon napjainkban csak egy farsangi menetoszlopot alkotnak, amely Pottyondról indul, és a menasági templomig megy. A század elején minden tízesből kitelt a kalaksis, és azok Menaságon találkoztak össze. Ott megálltak, fogadták őket a falu vezetői, megadták a tiszteletet, és felhívták figyelmüket a rend fenntartására. A kalaksisok nem olvadtak egybe, hanem mindenik visszament saját tízesébe, ahol külön folytatta a farsangtemetési színjátékot.

Este az egész falu népe összegyűlt a kultúrotthonba (táncolóházba, népházba), és folytatódott a tánc. Csak éjfélkor ért véget a vigadozás, amelyet népi színjátékos, parodikus jelenettel fejeztek be.

Éjfélkor a férfiak kifordítják kucsmáikat, bőrbéléses kabátjaikat, s a népház közepén szembefordulva egymással, hosszában két sort alkotnak. Egyik lábukra letérdelnek. Ekkor kezdődik az un. zsidóvecsernye. Ez tehát Konc király és Cibere vajda küzdelme után a Cibere vajdához való csatlakozást jelenti. Ezzel tudomásul veszik a mulatozás végét. Szertartáshoz illő csendben a vezető (az indiánnak öltözött vezér) a zsidóvecsernye szövegének mondásába kezd, amelyet a férfiak letérdelve utána mormolnak:

Monda Szent Atyánk egykor Szent Mihálynak,

Hozzon egy urat, urak országából.

- mormolás (ismétlés)

Nosza hát, Szent Atyám, mondd el a jeleket.

Miről ismerem fel a grófi feleket?

- mormolás (ismétlés)

Taknyos orr, görbe láb, harisnya, cipellő,

Ing, rajta bugyogó, csúnya rongy és szellő.

- mormolás (ismétlés)

El is ment Szent Mihály Burkus országába,

Rá is talált Bécsben a grófi csárdára.

- mormolás (ismétlés)

No, úri barátom, menjünk mennyországba,

Megmutatom neked, hol az isten háza.

- mormolás (ismétlés)

Ich, veis nix habinix, nem menyek én oda,

Tata ment pokolba, én is menyek oda.

- mormolás (ismétlés)

Megfogá Szent Mihály a gróf úr szakállát,

Vitte az ég felé, mint holló a fiát.

- mormolás (ismétlés)

Nosza hát, Szent Atyám, én urat nem hoztam,

A nagy fáradságom sikertelen vala.

- mormolás (ismétlés)

Vörös szakálla itt van a kezemben,

És a kehes urat az ördög elvitte!

- mormolás (ismétlés)

(Tovább kórusban mondják)

Uram, őrizz meg:

hosszúláb földektől,

csapásos kertektől,

nagy szarvú ökröktől,

vasas taligától,

vastag szalonnától,

vénasszonyok szájától,

fortélyos lótól,

huncut feleségtől!

Mind a zsidóvecsernye szövege, mind pedig a ceremónia érdekes népi paródia. Elemei a legkülönbözőbb forrásokból valók.

A menasági farsangvégi felvonulásban, akárcsak Kászonban, megjelenik az egyetlen állatfigura: az ökör. A ma élő adatközlők egyike sem tud magyarázatot adni az ökör jelenlétéről.

Legvalószínűbb, hogy az ősi állatáldozat motívumával van kapcsolatban. A szószóló utal is erre a gondolatra. ,,Pottyondi kalaksis egy ökröt is hozott,/ hogy Konc királynak lerója az adót." Tehát tisztelgésről van szó áldozathozatallal. Ennek az ősi motívumnak a mai szokásmodellben csak egyszerű, kevésbé tudatosult formája, cselekménye van jelen. A feláldozott állatot a farsangolók fogyasztják el szimbolikusan. Tűzre csak a farsangi mulatozások jelképe, a táncos bábupár kerül. A tűz itt is bizonyos értelemben a rossz szellem, a túlhaladott állapotok teljes felszámolását jelképezi.

 

Adatközlők:

  1. Bors Julianna (1923), Csíkmenaság
  2. Bors Lajos (1917), Csíkmenaság

 

 

   
Előző fejezet Következő fejezet